• Hjartesjalen

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Marcus1977

    Kanya: Jag kan bara säga att jag förstår dig... Kan du se ngt samband gällande dina extraslag? Någon röd tråd,typ om du har sovit dåligt eller ngt annat? Jag inbillar mig att det kan lätta lite om man kan hitta någon röd tråd,och utgå ifrån det. 

  • Bass

    Hej alla. Jag är inne i en dålig  period med flera extraslag i timmen . Något jag tänkte fråga er om , är det någon som har känt att hjärtat missat ett slag? jag kände på pulsen och kunde känna att det inte var ett extrasalg men att ett slag slog inte . Jag blir lite rädd eftersom det inte är ett extraslag jag har känt detta innan men inte så ofta kommer bara när jag har en dålig period..

  • jour65

    Hej och oj vad jag känner igen mig! Det kan komma under träning, efter träning, i vila, på natten, på dagen, under ett samtal, you name it.

    15 000- 20 000 extraslag en vecka och sedan - poff, bara borta som i ett trollslag. För de flesta tycks det här komma och gå, det kan vara tätt mellan perioderna  - men också jättelångt tack och lov. För min del är det ju ärr i hjärtmuskeln som spökar, men jag säger som Marcus: Hade det varit riktigt farligt skulle jag ha legat med näsan i vädret för länge sedan


    Jag är nog också ett levande bevis på att man kan ha en frisk hjärtmuskel och ändå arytmier/extraslag. Jag har ju gjort magnetröntgen, ultraljud och hjärtscintigrafi som alla varit helt normala.


    Numera har jag visserligen förändringar på EKG som kan tyda på kärlkramp (läkarna tror dock inte att det är kärlkramp), men så har det inte varit tidigare och extraslagen började låååångt tidigare, typ tio år tidigare. Så jag tror inte att det finns något samband.


    Bass: Det händer att man inte känner själva extraslaget, bara den kompensatoriska pausen. Då känns det som om hjärtat står stilla.

    mot slutet av min graviditet hade jag täta VES dygnet runt under den sista månaden, men sedan försvann de helt under flera år.
    Mina tips är måttlig motion med långsam uppvarvning och nedvarvning, INGET koffein överhuvudtaget och tillräckligt med sömn samt stressreduktion. Men:
    Forskning, forskning skulle jag önska. Så att vi får en bättre livskvalitet, även om vi inte har någon allvarlig åkomma.
    Det är jättepositivt om vi hittar egna knep, men samtidigt sorgligt att vi ska behöva söka lösningar i försök med kosttillskott och alternativmedicin. Jag vill att läkarna tar det här på allvar NU!


     

  • Bass

    Jag är säker på att mitt hjärta hoppar över ett slag ibland, Jag känner pulsen och följer slagen och det är tydligt att det inte kommer något extraslag innan det bara hoppar över ett slag ex. på 3 slag så hoppar den över nr 2 . Är det någon som har känt likadant ?

  • Bass

    Verkar som hjärtat kan slå hur som helst och fortfarande vara normalt. Men det är svårt varje gång jag har en dålig period. Det som skrämmer mig mest är att man inte kan veta när nästa kommer. Jag sitter och spänner mig och tänker på nästa slag och när det har gått ett tag och man börjar slapna av så händer det och då är man spänd igen.. är det någon som vet om mgen kan spela något roll , jag hörde att gaser kan ge extraslag på hjärtat

  • Marcus1977

    Egentligen kan ju nästan allt påverka det kardiovaskulära systemet. Vissa saker mer än andra. Det är efter vad jag har förstått inte ovanligt att magen kan påverka hjärtat och framkalla rusningar och extraslag . Diafragman och övre mag munnen ligger ju nära hjärtat och kan påverka det om man har gaser tex. Och som dom flesta här skriver,man kan ha tusentals extraslag per dag,och ändå vara helt hjärtfrisk. Försök se om du kan upptäcka ngt mönster i dina extraslag. Typ om de kommer när du har stressat mkt,druckit mkt kaffe,om du är rädd och har ångest. Kan du identifiera en sådan faktor,kan du ju försöka intala dig att det är yttre faktorer som påverkar ditt hjärta,och inget reellt fel. Kan dock säga att jag vet hur vidrigt det känns. Jag har haft nätter då jag kallsvettig och blek stapplat in på akuten med 20-30 extraslag per min... Men allt är ok. Försök se det på det lite halvdramatiska sättet som jour65 och jag gör. :) Hade det varit farligt med extraslag så hade vi varit borta för 10 år sedan :)

  • Kanya

    Marcus1977: Har försökt att hitta den röda tråden i 7 år. Problemet är att jag inte hittar någon :( Just nu vaknar jag om nätterna av alla ojämna slag. Skitjobbigt. Är aldrig utsövd. Åh jag blir så less. Tur att ni finns.

  • Marcus1977

    Ja,jag förstår. Jag har suttit i precis samma sits. Jag ska inte säga att jag nuförtiden tycker det är jätteroligt när alla extraslag sätter igång,,men jag har iaf inte brutal dödsångest längre. Det började kännas lite bättre när jag intalade mig just,att hade det varit farligt så hade det varit good bye,för åratal sedan... Sen är det ju så att man kan ju inte ha full kontroll hela tiden. Man måste tillåta sig att leva,och på ngt sätt försöka intala sig,att det som händer,det händer. Enda sättet att ha full kontroll över hjärtat är ju isf att flytta in på heltid på en hjärtavdelning,och det är ju knappast aktuellt. Allra helst om dina tester är utan anmärkning.... Så försök för allt vad tygen håller att intala ig att du är frisk,och extraslagen beror på ngt annat. Stress,ångest eller så.

  • Linda71

    Puh nu har jag läst massa inlägg då det var länge sen jag var inne på sidan...Massa nya tankar och människor. 
    Har har mkt es till och från i flera år, men har haft en ganska "lugnt" år 2011.

    Ni som läst mina inägg tidigare vet att det har kommit och gått och i höstas hade jag en 2 mån period med flera tusen es per dygn. Men jag är enl alla undersökningar helt frisk.

    Jag har en tendens att gå in här när jag känner mig sämre....jag hoppas det är ok...fast jag tänker på er oftare än så naturligtvis med det känns som om man vi bara njuta av livet när man mår bra och prio familjen på kvällarna..

    Har mått bra under 2012, vi var i Thailand i 3v i jan och var supernervös för att jag skulle få mkt es där nere samt på flyget. Men allt flöt på jättebra och även om jag är flygrädd hade jag nästan inga es alls.

    MEN....så kommer vi till problemet när vi kom hem. Helt plötsligt får jag hur mkt es som helst. Och inte 1 åt gången utan just nu har jag i en månads tid haft typ 10 på raken och så vilar hjärtat någon minut och så 10 på raken igen osv....det är inte alltid det är så tätt men det jobbiga är att det kommer så många utan ett normalt slag. Det är så läskigt och så jag inte haft det sedan min hemska period 2010. De flesta ggr kommer de också så fort jag reser mig och går någonstans, ex på jobbet när jag ska hämta kaffe eller frukt mm, dvs i stort sett så fort jag reser mig och rör på mig. Nu har det även börjat komma lite när jag är stilla också men inte så ofta.

    Jag försöker träna lite ändå, jag promenerar och simmar men har mkt es hela tiden och då flera på raken så det känns som hjärtat ska åka upp i halsen och ur munnen. 
    Mina "vanliga" es med 1 åt gången ( ibland var 10:e sek eller var 5min) har jag inte alls.

    Det känns inte som fladder men nästan.

    Jag har inte ringt läkaren ännu, men har planer på att snart göra det. Man kanske ska göra ett 24h ekg igen eller vad tror ni?

    Kan es gå från ofarliga till farliga??

    Hjärtfröken, tack för tips om andningen. Jag tror också mkt hänger på andning, spänningar i rygg och bröstkorg mm. 

    Tack alla för att ni delar med er, det känns skönt att inte vara ensam.
    kram 

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12