• Hjartesjalen

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • SötaSarah

    Ja jag har ofta hög puls, har dom reagerat på. Inte jämt men tror det är för kag är då psykiskt stressad ofta, kan aldrig slappna av. Men just vid es har dom ju aldrig mätt så kanske går den ner just då.

    Jag är dock överviktig osv så måste göra nåt åt det tror man mår bättre då. Dock kan jag aldrig slappna av trots 24h EKG, arbets-EKG och ultraljud. Men vid 24h hade jag knappt nå extraslag såklart bara några jättesvaga, inga vid arbets-EKG då brukar jag aldrig gå es heller vid ansträngning klart hänt nån enstaka gång men inte alls kopplat till ansträngning annars och det är ju nåt positivt enligt min VC-läkare. Men det jag tyckte va jobbigt va att han som hyrde arbets-ek och ultraljud, en utländsk läkare som verkade bra men fik liksom inte ur honom nåt mer än att det nog är ofarligt typ, så känner mig inte alla säker så men orkar inte hålla på mer och han borde ju sett om nåt à fel men jag kan ändå inte sluta oroa mig :( Och att min puls inte gick ner efter arbetstestet tyckte ha va konstigt men inget han verkade vilja kolla upp men jag va ju så jäkla nervös Oxkså.... Och en gång innan hade jag hög puls när jag kom in på förlossningen med feber en vecka efter jag fött barn, hade nån infektion i kroppen men dom hittade inget fick bara medicin. Det oroar mig också att det syntes som infektion men de va inte livmodern eller nåt så vet ite vad. Däremot har min puls vart bra annars når jag vart på VC bara och blodtrycket ligger alltid perfekt. Men vi tror jag har gad också så jag oroar mig för ALLT men det hjälper ju inte direkt es att oroa sig konstant

  • Bass

    idag har jag ca-ett extra slag var 5 min ibland 1 minut i mellan och några i rad , inte lönt att åka in till akuten för jag blir bara hemskickad  . tråkigt att det inte finns någon lösning , jag hoppas på en lugn period snart

  • pepparmynta

    Jag hade ves på mitt arbets-ekg. Innan jag klev på cykeln hade jag ett ves mellan vartannat slag. Under cyklingen så försvann dem. Och sedan, när jag fick ligga ner och hämta mig igen, så kom dubbelslagen tillbaka. Allt medans jag var uppkopplad på ekg:n. Och efter att läkaren skrivit sina antckningar, som en sköterska sedan renskrivit och skickat till VC och min läkare där filtrerat deras utlåtande (oerhört ineffektiv process, det här), fick jag till sist (ca tre veckor senare) ett brev hem med ett kort besked om att provet var "normalt". Jag antar att de menar "ofarligt".  Jag önskar att de kunde tänka sig lite för innan de formulerar sig.

    Hursomhelst, min uppfattning av arbetsekg:n är att det handlar om att se om symptomen blir sämre under belastning. Det är i så fall inte så bra. Så i mitt fall blev det ju i vart fall väldigt tydligt att symptomen blev bättre under belastning. Och har man bara ves ibland och ett arbetsekg inte provocerar fram dem, så är nog det också bra. Ett hjärta som inte är helt friskt skulle nog fått problem under beslastningen, men ett hjärta som klarar det fint trots att man cyklar tills man stupar borde - närmast per definition - vara ganska friskt. Men nu är jag förstås ingen läkare. 

  • Marcus1977

    Du har rätt där pepparmynta. Anledningen till att man gör ett arbetsprov är ju för att man under kontrollerade former ska se om man kan provocera fram några arytmier vid ansträngning. Nu är det ju dock en ganska vanlig missuppfattning,även bland läkare(!),att det är negativt och farligt att få ökat antal extraslag vid ansträngning. Man kan få ökad mängd ves vid ansträngning utan att det är någon fara alls. Man ska börja undra först när ves kommer i serier/rusningar på varandra i samband med arbete. Det är först när man får längre perioder av VT,och när blodtrycket sjuder under arbete,som man avbryter provet tom.

  • SötaSarah

    Jo det är klart det inte alls behöver vara farligt men får man inga vid arbetsEKG alls utan bara i vila så är det i alla fall positivt och bevis på att det troligtvis är ofarligt enligt läkaren. För sällan man om det är fel på hjärtat inte får något utslag vid ansträngning.

  • SötaSarah

    Kag fick ite ens nå papper hem med resultat efter sista bara han sa lite snabbt att de nog inte va nån fara sen försvann han.

  • Kanya

    Bass: Skänker lite styrka till dig! Hatar nonchalansen på akuten. Var där för någon månad sedan med, hade också extremt mycket extraslag, men som vanligt blir man bara hemskickad.

  • Bass

    Tack Kanya . Vist kan det vara ofarligt med extraslag men vi behöver hjälp att stå ut med det och det vet jag inte om någon har fattat. När mina började så gick jag upp i vikt ca-7 kg slutade röka och började träna jag har alltid varit smal så det var ingen stor vikt ökning nu är jag 71kg. Men jag gick igenom en skillmässa + lite ångest, är det någon som känner igen sig i något av detta ?. Jag försöker leta efter orsaken

  • jour65

    Hej igen, har just nu att se fram emot ännu ett - av otaliga - arbets-EKG på torsdag. Denna gång främst för att kolla om jag har kärlkramp. Skönt Marcus att du påpekar att VES under ansträngning inte behöver vara farligt. Jag har ofta det. Och vid mitt senaste arbets-EKG för ett år sedan fick jag sk kopplade VES två gånger, dvs två VES efter varandra, under cyklingen. Jag har överhuvudtaget ofta serier. En typ av serie kommer från förmaken och fick diagnosen efter en undersökning som inte var så trevling (non invasiv elfys). Den andra serien är man osäker på om den kommer från förmaken eller kammaren, därför ska jag få en ekg-dosa (reveal) inopererad 3 april.
    Operationen går säkert bra, det är ett enkelt ingrepp. Däremot behöver jag lite pepp inför arbetsprovet, jag AVSKYR cykelprov!!! Är så jäkla nervös att jag vill spy. Det är så himla obehagligt att pressa kroppen så hårt och känna av extraslag och yrsel, jag får panik bara vid tanken. Och de där glättiga testledarna som bara manar på en och sedan muttrar att det inte kommer att gå att få ett rättvisande resultat för att man klivit av cykeln efter sju minuter i stället för tio... (och jag har extremt dålig kondis nu efter stillasittande pga upprepade infektioner).
    Gaahhh....

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12