• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    413244 visningar
    1291 svar
    1291
    413244

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Kanya
    Äldre 20 Apr 16:16

    Satt vid matbordet och hade helt normal puls, plötsligt slår hjärtat 5-6 alldeles för snabba och icke-sinusaktiga slag i en följd, och jag blir riktigt yr. Det hela avslutas med ett "vanligt" extraslag. Någon som känner igen det?
    Kändes nästan som en begynnande hjärtrusning (hade det som yngre).

  • Äldre 20 Apr 19:04

    jour65 - såg att du äter seloken. ville bara dela med mig av att det var efter att jag fått börja med seloken som jag fick problem med extraslag. Innan dess hade jag igentligen inga problem emd hjäratat - som ajg kände av i alla fall... bara att pulsen var snabb ibland men lugnade sig lätt och snabbt.... Men så var det en nitisk läkare som tyckte jag hade lite väl hög puls (var väl nervös för jag var hos doktorn) & så tog hon sköldkörtelprov som visade lite högt - hade haft ett missfall ngr veckor tidigare... i alla fall resulterade det hela i att hon propsade på betablokerare & shit vad obehagligt - från ingenstans fick jag mina livs första extraslags-problem - varade o flera år..... Men nu - med facit i hand & i dag besvärsfri (peppar peppar....) - så inser jag att mina verkliga jobbiga problem var p g av medicinen! nu kan ju din situation var a en helt anna - men så mkt bättere jag blev då jag trappat ut den där hemska medicinen... efter många om 6 men - för den e ett helvete att trappa ut & det e svårt att veta vad som evad - biverkning elelr inte....

  • Äldre 23 Apr 17:43

    Blir så trött...hur kan det komma sig att man helt plötsligt får långa perioder av extra slag? Från ena dagen till den andra?? Det måste ju vara något i kroppen som inte stämmer??? 

    Var är obalansen?

    Har levt med detta så längen men börjar tappa tålamodet...

    mellan nov och jan hade jag ytterst få es, men nu med start i feb så har jag jättemkt es, antingen flera perioder med långa sekvenser per dag, eller 1 och 1 ca 5ggr per minut under större delen av dagen.

    Kan det verkligen endast vara mentalt??? Känns som det borde vara något mer....

     

  • Äldre 24 Apr 16:17

    Hej, pågmamman: jag hade mina extraslag innan jag fick Selokén utskrivet, så det var liksom "andra vägen" för min del. Jag trappade ut dem tidigt under min graviditet och fick efter detta jättemycket extraslag under hela grav, bitvis 15 000 - 20 000 om dagen, värst på slutet. Några dagar efter förlssningen fick jag en våldsam hjärtrusning, tror pulsen låg på 200,  då jag kröp fram till dörren till rummet på BB och skrek på hjälp.
    Då fick jag börja med Selokén igen och det blev mycket bättre bara några veckor efteråt. Jag har provat Isoptin också och Tenormin, men det funkade inte (Isoptin fick jag mer extraslag av i stället för mindre). Så för mig är Selokén en bra hjälp. Men jag minns att jag vid en period gick upp i dos ganska mycket och då blev det vajsing med fler slag igen, så det är en balansgång.
    Kanske är det så att dina extraslag dök upp under behandlingen för att din puls sjönk för mycket av Selokénet? I vissa fall utlöses extraslag lättare vid låg puls, hos andra vid hög puls.

  • hjärtm­amman
    Äldre 24 Apr 21:20

    Hej alla, hjärtfröken här, numer hjärtmamman

    Har haft lite strul med sidan en tid, men jag följer era inlägg varje vecka.
    Linda71, jag tror absolut att det kan vara annat än bara mentalt.

    Ni som känner mig här inne vet hur mycket jag har provat mig fram och tillbaka med typ ALLT. Dock har jag till största delen varit inne på att det hänger ihop med hormoner, framförallt serotoninet.

    Jag har ÄNTLIGEN fått rätt och fått bekräftat att det hänger samman, tyvärr inte så enkelt som bara serotonin och kortisol..... 
    Har ju haft mina es sen snart 3 år tillbaka, alltså dessa mängder på 20-30 tusen per dygn i långa perioder. Mina första es kände jag redan för 14 år sedan, men då bara ngr stycken per dag.

    Har mellan varven blivit lite bättre, men aldrig helt besvärsfri. Sen oktober så har jag knappt haft en lugn stund. Det slutade med att jag helt slutade att sova trots både insomning och sömntablett, den ena gav det andra. Till slut här i Februari/Mars så kom jag i kontakt med en kvinna som heter Mia Lundin som jobbar med kvinnor och dess hormonella problem. Köpte hennes bok, Kaos i Kvinnohjärnan och gick på en föreläsning.....detta gav mig en massa Aha-upplevelser. Kändes som om hon till stor del skrev och pratade om mig....kände igen mig i grymt mycket. Mia jobbar i USA men har en klinik i Stockholm hon samarbetar med, Hormonelle. Det är en privat klinik med en allmänläkare som numer endast jobbar med hormonella problem.

    Var på kliniken för ca 1 månad sedan och går numer på en sk. bioidentiskt kur vilket innebär kroppseget. Kroppen känner igen det jag äter, alltså inte syntetiskt. Genom mina symptom och en del tester har det nu visat sig att jag har en del störningar i mina hormoner. Det jag tillsätter kroppen är bl a progesteronkräm under en viss tid under menscykeln, samt äter en hel del tillskott i höga doser såsom 5-HTP (seroteninbildande), B-vitaminer, magnesium,omega-3,magenzymer,probiotika, d-vitamin,hela linfrön och en del kostförändringar. Har helt plockat bort gluten och socker. dricker sparsamt med kaffe, äter nästan helt ekologiskt, mycket grönsaker (framförallt gröna), mindre söta frukter och mer bär, mer protein etc etc. Kan låta som ett stort projekt, men iom att jag nu mår mycket mycket bättre så är det helt klart värt det. Jag har inte haft i närheten av hur  mina problem kan vara sen jag började med kuren.
    Mina störningar i hormonbalansen beror på en långvarig och gammal stress i kroppen, har helt enkelt kört på alldeles för hårt både fysiskt och mentalt. Det är jättevanligt problem bland oss kvinnor, framförallt från 35 år och uppåt, då våra kroppar även normalt börjar ställa om sig hormonellt.

    Det som var så skönt i mitt möte med läkaren var att han så exakt förklarade varför mitt hjärta betedde sig som det gjorde.....även varför jag hade övriga symptom såsom sömnsvårigheter. Kan nämnas att från att knappt ha lyckas sova en timme, natt efter natt....så sov jag 5-6 timmar i ett sträck efter bara 3 dagars behandling. Nu har jag (efter 1 månad) trappat ner min sömnmedicin med 75%.  

    Allt hänger samman med alla hormonbildande organ i kroppen, dvs sköldkörtel, binjurar och äggstockar. Har man störning i ett organ så har man automatiskt störning i de andra. Oftast har man ett organ som är något svagare. Mitt är binjurarna som jag numer försöker bygga upp igen. Ska tillbaka till doktorn om 1 månad. Han tror att det tar några månader till innan jag känner mig någesånär återställd, och helt återställd kan ta 1-2 år. Om jag därefter håller min nya livsstil både med kost och mentalt så är han övertygad om att jag kommer att bli helt fri från extraslagen.

    Ska också tilläggas att det inte är någon större idé att försöka få denna typ av hjälp via vanliga sjukvården, de jobbar inte på det här sättet. Enligt Mia är Sverige oerhört nonchalanta för kvinnor (även män) med symptom som vi har på den här tråden. I andra länder tar man kvinnor med hormonrelaterade problem på mycket större allvar. I Sverige handlar allt om blodprover och tester, man struntar oftast i symptomen. Själv har jag alltid fått höra att jag har så fina prover hit å dit. Även om jag har sagt att mina es gör mig handlingslös och gör mitt liv till ett helvete så har jag bara fått höra att det är ofarligt och att jag får lära mig att leva med det. Här skriver man ut betablockerare, sömnmedicin, medicin för depression osv. Allt mot symptom ist för att hitta orsaken till problemen. dessutom ger dessa mediciner ofta biverkningar.

    För mig blev det här räddningen, dessutom så har jag ju själv varit inne på i princip ALLT han nu rått mig att äta/inte äta.......det känns så rätt. Han har knutit ihop säcken kan man säga Jag hade nog provat alla saker innan, men var för sig och inte i rätt doser . 

    När det gäller träning för mig så är det lugn träning, ingen pulshöjande under min rehabtid. Men förhoppningsvis kan jag gå ifrån mina promenader till joggning redan till sommaren. LÄNGTAR!

    Jag ska hålla er informerade kring hur min kropp svarar vidare framöver.

    Stor kram till er alla från mig 

  • Äldre 25 Apr 22:17

    Herreguuud!! Va underbart för dig hjärtfröken. Och framför allt underbart att höra av dig.

    Det som jag impulsivt känner för att göra är att skriva ut denna sida och sticka den under näsan på min läkare på VC...men så är det som du ju säger att de inte alls jobbar på ovan beskrivna sättet...Man blir ju helt frustrerad.

    Jag skulle jättegärna vilja veta om det finns någon i Göteborg som jobbar på liknande sätt.  Man kan väl ringa Hormonelle och kolla?

    Jag ska träffa min VC läkare nästa vecka då jag har och haft långa jobbiga perioder det sista halvåret. Då ska jag ta upp detta med det hormonella och se vad han säger.

    Problemet är inte att jag är rädd längre utan snarare desperat och förbannad för att es finns där och att jag ska behöva leva och hantera dem resten av livet.

    Hjärtfröken du är helt fantastisk som delar med dig så mkt av dina erfarenheter, stort tack för alla tips.
    Hoppas att du snart blir bättre och lycka till med kuren. Håller tummarna.

    Idag har varit en hyfsad dag. Gårdagen var bedrövlig.
    Kram

     

  • Äldre 1 May 21:55

    Har nu varit på VC och vips så tappade jag kontrollen och började gråta.....när jag sa att inte visste vart jag skulle vända mig. Kanske var bra, för tillslut så skrev han en remiss till kardiologerna på Sahlgrenska universitetssjukhuset. Han tyckte inte jag skulle behöva ha det så här och ville att de skulle se om man skulle överväga ablation. Vet inte var jag tycker om det, för vad jag vet har jag ingen extra ledningsbana. För det är väl endast då man gör ablation???

    Hjärtmamman: tydligen så är jag utredd gällande hormonerna, typ sköldkörteln, har också gjort massa tester gällande mineralerna i kroppen. Jag gick inte vidare med det utan får ta det i nästa steg.

    Jag får snacka med kardiologerna och se vad de säger..

    Sen ska jag kontakta en institution som heter Tranbergs här i Göteborg. De inriktar sig på alternativ medicin och jag har hört väldigt gott om dem från min massör.

    Just nu är det bedrövligt med mellan 5000-10000 es per dygn..Så jag måste komma vidare!!

    Kram på er 

  • Äldre 3 May 10:42

    Styrkekram till dig Linda71! Fy så jobbigt det låter. Men himla skönt att du nu får komma till kardiologer, kanske finns det möjlighet till läkemedelsbehandling. Jag tror att det händer att man abladerar extraslag, men bara om de kommer i väldigt hög frekvens eller om de sätter igång rusningar. Man behöver inte ha extra ledningsbana för rusningar, de kan också utgå från några enstaka celler som fått lite tokfnatt.

    Försök också tänka på att det kommer i perioder, rätt som det är kan du ha en period då extraslagen nästan försvinner. Jag har haft det jämförelsevis lugnt i bröstet i månader nu och i tidigare flera år åt gången. Bara någon enstaka kort  rusning då och då, knappt ens en om dagen. Och 4-5 ex per dag. Jag som haft 10 000 - 20 000 i perioder tidigare.
    Men visst är det vidrigt jobbigt när det kommer...

    I dag har jag varit på cykelprov och det gick jättebra. Bara ett par enstaka extraslag under ansträngning och normal kondition. EKG-förändringar som tyder på kärlkramp visserligen, men doktorn tror att det är en normalvariant eftersom jag haft så senaste tre åren och det inte förvärrats. Det gör inte ont i bröstet när jag cyklar heller. Tydligen kan hjärtat bete sig så i samband med klimakteriet.

    Hoppas du får lika fina kardiologer som jag har och har haft. Nu går jag bara och väntar på att hjärtat ska rusa så att jag får det registrerat på revealdosan jag har i bröstet.
    kramar

  • Kanya
    Äldre 4 May 22:24

    Hej hjärtvänner.
    Jag har haft ett par otroligt sköna dygn nästan helt utan extraslag. Det har varit underbart, och givetvis anar man oråd. Med tanken på frekvensen av extraslag jag vanligtvis brukar ha. Men jag tänkte inte mer på det utan njöt verkligen bara av lugnet.

    Tills helvetet brakade lös idag. Är ute och slöpromenerar, i jättelugn takt. Tittar på en vacker sjö som jag och mitt sällskap passerar. Pang säger det i bröstet, ett eller två extraslag och sedan en hjärtrusning utan dess like. Automatiskt slänger jag upp fingrarna mot halsen för att på något vis försöka räkna takten men jag hann inte, det slog för fort. Jag blev riktigt yrslig, försökte krysta för att bryta hjärtruset, men det hjälpte inte. Fick luta mig emot ett broräcke, och sansa tankarna. Bad en i sällskapet att massera min halspulsåder försiktigt då jag fått det tipset av en läkare, efter cirka 10 utmynnade det i en serie av extraslag och sedan blev pulsen helt plötsligt normal igen. Hade såhär för flera år sedan, men har varit "rusfri" i 2-3 år. Bara haft mina extraslag. Jag misstänker att det handlar om en extraledningsbana i hjärtat som spökar, då alla undersökningar visar att mitt hjärta är "friskt" förutom den höga förekomsten av extraslag. Men att både ha ES och hjärtrusningar nu igen, blir för mycket. Jag orkar inte. Jag.är.så.trött.på.detta.nu.

  • Kanya
    Äldre 4 May 22:25

    efter cirka 10 minuter*

    (ber om ursäkt för dåliga meningsuppbyggnader, skriver från mobilen)

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12