• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    409792 visningar
    1291 svar
    1291
    409792

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Kanya
    Äldre 4 Jun 20:42

    Har fått träffa kardiologen nu och ska få en reveal inopererad samt göra en sån där igångtriggning. Äntligen fick jag träffa en läkare som faktiskt tog det hela på allvar.
    Men borde man inte göra den där igångtriggningen av hjärtat innan man opererar in revealen? Hoppas att jag får en tid snabbt. Jag är så lycklig. Samtidigt är väntan jävligt slitsam.

  • Äldre 7 Jun 17:02

    Åh, glad för din skull Kanya!

    Tycker också att det verkar mest logiskt att trigga först och ta revealen sedan, men doktorn har kanske sina skäl. Jag triggade 2008 och fick diagnosen EAT då, revealen har jag nu haft i två månader, det har läkt fint och jag skickar in avläsningar per distans (via telfonjacket) med jämna mellanrum. Sedan ringer någon läkare upp och berättar vad det visat. Känns tryggt och bra. Operationen av revealen var enkel, tyckte jag. Triggningen var lite jobbigare, men det är nog individuellt hur man upplever den. Och det är absolut värt det. Håller tummarna för att du får svar på frågorna via detta, det vore ju kanon om det är en extra bana, de är lätta att bränna bort och då kan man bli symtomfri. I mitt fall var det tyvärr inte en bana, i stället en massa olika ärr i förmaken som tar över från min slöa sinusknuta. Och kanske något i kammaren, men jag har hittills inte haft någon rusning från kamrarna på revealavläsningarna, bara förmaken, så jag är hoppfull!
     

  • Kanya
    Äldre 7 Jun 21:23

    Ja det känns bra. Det jobbiga är att gå runt med de här katastroftankarna bara. Ni vet nog vad jag menar. Läkaren höjde min dos seloken till 200 mg igen. Känner av skillnaden. Pausen efter extraslagen blir längre. (och obehagligare) Dock är mängden arytmier densamma. Alltså det där med en extra ledningsbana är bara en gissning. Men det är ju verkligen vad man hoppas på.

    Jour65: Tar revealen upp extraslag och sådant? Hur länge fick du vänta på den? Hur upptäcktes dina ärr i förmaken? Och går dina besvär att åtgärda?

  • Äldre 8 Jun 12:06

    200 mg låter lite mycket, jag har varit uppe i 250 (!) som mest, men jag blev inte heller bättre av det, för mig verkar det som om en viss "lagom" dos man får justera sig fram till funkar.

    Jag fick vänta ungefär två månader på revealen tror jag. Jo, den tar upp extraslag men jag tror inte att den "räknar" antalet extraslag på samma sätt som till exempel ett 24-h ekg. Den registrerar hjärtaktiviteten i typ ett tiotal minuter eller så när man har tryckt på aktivatorn, och har man extraslag då kommer de med på avläsningen. Förekommer det någon längre rusning av betydelse och man inte har tryckt (till exempel under sömnen) registreras det automatiskt. Den visar också lite statistik typ högsta och lägsta puls under dynget, tror jag (hoppas jag inte är ute och cyklar nu, men jag fick exempelvis veta att jag som lägst haft 40 i puls under natten och som högst 120 under dagen.
    Ärren i förmaken är så små att man inte sett dem, men läkarna "tror" att de finns (ungefär som svarta hål, man drar slutsatsen att de är där för att det inte finns någon annan förklaring )

    Desssutom visade triggningen på rusningar av den typ som kommer från enstaka cellbuntar som inte fungerar som de ska, och det är för det mesta ärrvävnad.

    Det senaste beskedet jag fått är att det troligen inte går att bränna bort för min del, eftersom jag förmodligen har flera ärr i förmaken (typ ett tiotal) och att något av de andra i så fall kommer att ta över. Exakt hur de har kommit fram till det har jag ärligt talat ingen aning om.

    Hoppas du inte behöver vänta så mycket på undersökningen och revealen. Har du gjort något ultraljud, cykelprov eller magnetröntgen?     
      

  • Kanya
    Äldre 8 Jun 18:21

    Jour65: Okej tråkigt att det inte går att bränna bort.
    Ja, jag gick ju ner till 100 mg på eget bevåg för 5-6 månader sedan, men ja läkaren tyckte ändå vi skulle höja tillbaka till 200 mg igen. Hoppas det har effekt på rusningarna iaf.

    Hur länge varar dina rusningar, ofta sällan? Hur blir ditt allmäntillstånd under dem?

  • Äldre 9 Jun 07:38

    Kanya: Jag har rusningar i princip varje dag, men de är korta. Många gånger bara 5-6 slag på varandra, andra gånger kan det sitta i någon minut.

    En del tänker jag knappt på, noterar bara att det är dags igen och om de sitter i lite längre brukar jag försöka krysta, då är chansen stor att de lägger sig. Andra gånger är de otäckare, klumpar liksom ihop sig med extraslag och pauser i mitten och det känns som om något "galopperar" i bröstet.Vissa rusningar startar och stannar plötsligt, andra slutar successivt. Har bara haft några enstaka långa rusningar i mitt liv, bland annat när jag nyss fått barn och blev golvad på BB av en megarusning. Allmäntillståndet påverkas för det mesta inte särskilt mycket, men vid några enstaka tillfällen har trycket gått i botten och jag har blivit svimfärdig.

    Just nu mår jag i ärlighetens namn inte så bra, jag har fått "order" från min psykläkare som jag träffar pga paniksyndrom att höja cipramildosen från 20 till 40 mg och jag har höjt till 30. Mår rejält mycket sämre psykiskt, och har mer VES, högre puls och allmänt mer strul i bröstet samt yrsel. Tydligen kan man bli sämre i början av en ökning och det ska i så fall vända efter några veckor, men jag är tveksam till om hjärtbiverkningarna vänder. Det finns ju en hel del varningar om just cipramil och arytmier och det känns väldigt olustigt att behöva äta dem   

  • Kanya
    Äldre 10 Jun 00:53

    Jour65: Känner igen mig så jävla väl i dig och dina symptom. Lider från botten av mitt hjärta med dig.
    Hur många extraslag har du uppskattningsvis?

  • Kanya
    Äldre 10 Jun 00:58

    Jour65: Mailade dig

  • Kanya
    Äldre 14 Jun 03:01

    Så om ni uppskattar: Hur många extraslag har ni på en ett dygn? Jag ligger runt 500-800 per dygn. Varje dag. Förr kunde jag ha perioder då de va lugnare i mellanåt. Men nu känns det mer kroniskt.

  • Äldre 14 Jun 20:12

    Jag har som mest ca 2000 per dag/dygn. En helt vanlig dag ca 500,grovt uppskattat. Mn har ju ibland( även om de är få) dagar då jag känner Max 10 Ves. Mkt märkligt.

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12