• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    409863 visningar
    1291 svar
    1291
    409863

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Äldre 16 Jun 16:27

    Vill bara titta in och säja hej, så HEJ!

    Härligt att tråden lever vidare, jag tittar dock mer än vad jag skriver. Oftast räcker det att gå in här för att ångesten ska lägga sig lite och man mår genast bättre.
    Är själv inne i en lite sämre period, hela kroppen är i uppror... Dålig hy, naglarna går sönder, orolig, rastlös och otålig. Men skam den som ger sig, jag vet att det brukar gå över..

    Kram på er alla och hoppas ni får en skön sommar!

    Ps, Hjärtfröken hur går det för dig? Saknar dina inlägg!      

  • Kanya
    Äldre 29 Jun 03:12

    Hej vänner.

    Det har nu gått 9 dagar sedan jag fick min Reveal inopererad. Den fick jag framför allt för att man vill kunna fånga mina hjärtrusningar. Vilket man inte gjort tidigare. Som ni läst i mina tidigare inlägg så har jag jättemycket extraslag, men dessa bryr sig inte läkarna om. Alls. Råkade fråga om det var okej att trycka på den medföljande aktivatorn om jag får en serie av täta extraslag, och det var ungefär som att svära i kyrkan. Revealen är endast till för att dokumentera rusningarna som förövrigt kan komma en gång vart annat år, eller 3 gånger på ett år. Dvs ganska sällan, vilket betyder att det lär dröja innan något fångas upp och jag eventuellt kan få en diagnos. Det är ju antingen kammar/ventrikeltakykardi eller PSVT. Jag hoppas på den senaste. Jag försöker lägga ihop symtom mot diagnos och det gör mig bara rådvill.
    Den senaste rusningen startade med ett par extraslag och sedan rusade hjärtat på i jämn takt men inte sinus såklart, takykardi alltså, i 5-6 minuter, sedan följde en ganska lång rad ojämna extraslag och efter det hade jag normal puls igen.

    Som ni märker ältar jag det här, jag har svårt att förstå varför man inte valde att göra en Invasiv eller Non-invasiv elektrofysiologisk undersökning direkt istället för att som man i mitt fall gjorde; opererade in en Reveal?
    För vid de undersökningarna får man ju svar direkt!

    (herregud min läkare skulle slå ihjäl mig om han visste att jag slängde mig med det här kunnandet) Det är fult att tro att man kan något.

    Förlåt om jag skriver invecklat. Men vet också att det finns mycket kunnande bland er här.

    Hoppas innerligt att ni andra har det bra. Vi är värda det. Skriv gärna i tråden, håll den vid liv. I vissa stunder håller den mig vid liv.

  • Äldre 29 Jun 08:27

    Hej Kanya! Jag har skrivit nån enstaka gång här men läser ofta.

    Precis den typen av rusningar du beskriver har jag också haft. Extraslag har jag från o till men det har jag lärt mig leva med. Sista rusningen hade jag i oktober förra året. Jag har haft 3 st sedan sept-10 då jag fick min dotter. Varje gång jag har fått en rusning har det varit i sängen och när jag har oroat mig extra mkt för något. Min läkare har bara viftat bort det med att alla undersökningar är bra och det är vanligt med hjärtklappning.

    Som tur är har jag en vän som är hjärtsköterska med mkt vidareutb och erfarenhet och vi har pratat i timmar om detta. Hon tycker att det skulle kommit oftare om det var allvarligt och det skulle förvärras. Hon säger också att detta kan förekomma med olika impulser i hjärtat och att det är ofarligt. Tack vare henne har jag bit för bit kunnat släppa detta mer o mer. Nu håller jag inte tummarna för en rusningsfri natt varje natt längre.

    Vet inte om detta kan hjälpa dig alls men du är inte ensam iaf

  • Äldre 30 Jun 08:11

    Hur känns dessa rusningar ni pratar om? Är det typ hjärtklappning deluxe?


    Leon 110629 ♥ lillahjarta.blogg.se
  • Äldre 1 Jul 01:03

    För mig har det varit jämn rytm fast sanslöst fort. Sista gången jag hade det blev jag ganska andfådd också. Den gången slutade det med ett jättehårt slag och sen var det lugnt igen. Mycket märkligt men för min egen hälsas skull måste jag tro på läkarna och koppla bort så gott det går. Tyvärr bökar hjärtat en hel del just nu när jag ska sova och jag blir rädd att det ska börja rusa . Håller tummarna att det lugnar sig igen.

  • Lonlel­y Wolf
    Äldre 1 Jul 01:22

    Har inte läst hela tråden, men en fråga har ni rusningar i bröstet eller mellangärdet. Jag har i går fått extraslag i mellangärdet som kom lite då och då i över 8 timmar obahflig känsla. Har känt av detta tidigare med, men aldrig så länge utan det har sanbbt gått över.

    Ringde 1177, men dem trodde att detta berodde på magen/ magkatarr

  • Äldre 12 Jul 11:58

    Hej hej, tittar in efter en tids frånvaro. Har tampats med brusten blindtarm, men är på bättringsvägen. Kände mig mig hyfsat glad och nöjd i dag fram till att jag fick ett brev från en av hjärtläkarna, som läst av revealen (implanterad EKG-apparat). Där stod att de flesta tryckningarna visat på förmaksrusningar, som ju är ofarligt, men att det också fanns en serie med tre VES, i rad som jag fattade det, och som var oregelbundna. Hon skrev först att de kom från kammaren, men sedan att det var osäkert om de kom från kammaren eftersom det kunde vara fråga om grenblock (????). Blir orolig: Tre VES i rad som dessutom är oregelbundna skulle ju kunna vara polymorf (allvarlig) form av kammartakykardi. Nu har kliniken stängt telefontiden för i dag.
    Läkaren skrev bara trevlig sommar...
    Nervös...  

  • Äldre 14 Jul 14:55

    Usch, jag har trillat ned i "hålet"...
    Har semester och arbetsmyra som jag är så vantrivs jag.
    Sover dåligt, hjärtat hoppar, ångest, ångest och ångest.
    Var till hälsoboden idag o köpte lite stress piller..
    Detta måste väl ändå vara ett gott tecken på att detta alltid uppträder när jag har för lite att göra och för mycket tid att känna efter och grubbla på ?

    Hur har ni det ?     

  • Äldre 22 Jul 06:05

    Jag som inte haft jättemycket extraslag men dom har funnits i perioder. Men nu när jag började mer antidepressiva för ca 2,5 vecka sen har jag fått mycket oftare och fler! Någon mer som vart med om det?

    Kan även känna när jag haft många i rad att jag blir typ lite klen, är det normalt även om dom är "ofarliga"? Det slutar oftast om jag reser mig upp eller liksom börjar röra på mig då dom i det stora hela bara kommer när jag ligger ner eller sitter stilla...

  • Kanya
    Äldre 22 Jul 20:29

    SötaSarah: Känner igen det där med att extraslagen kommer mer när man sitter eller ligger ner. Vill också upp och röra på mig, eller resa mig upp. Vet dock inte varför det blir så.

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12