• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    412976 visningar
    1291 svar
    1291
    412976

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Äldre 9 Sep 17:01

    Hej, det är ju oerhört tragiskt det som hände med fotbollsspelaren. Men jag läste i en forskningsstudie från USA att bland 13 500 personer som genomgick hjärtrehabiliteringsträning/motion drabbades 50 av hjärtstopp. Detta var alltså människor med skadade hjärtan, ändå var siffran bara 0,003 procent. De hade genomgått drygt 1, 6 miljoner träningstimmar tillsammans. I en annan undersökning läste jag att övre medelålders män som tränade HÅRT löpte en lite större risk för hjärtattack under passet i sig, men de som var vältränade hade samtidigt ett betydligt större skydd än de som inte tränade alls.
    Vad jag förstår kan elitidrott/extremt hård belastning vara mindre bra för hjärtats rytm. Men vi mår bara dåligt av att låta oss bli skrämda av det. Motionerar vi inte alls är det inte bra, hos de flesta ökar det risken för allvarliga arrytmier och kärlsjukdom. Jag tror att lagom är bäst. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, är själv inne i ett extraslags- och rusningsskov och alla vi som lider av detta och dessutom får ångest av det mår självfallet inte bättre av att läsa om tragiska händelser som den ovan. Att våra hjärtan inte slår i takt behöver inte betyda att de är strukturellt sjuka.
    Kramar!  

  • Äldre 11 Sep 22:04

    Visst har du rätt jour65, men visst är det lättare att dras med i dessa katastrofer när man själv är inne i en sämre period? Jag måste fråga er, har ni fått klarhet i varför ni har bättre eller sämre perioder? Jag är inte det minsta stressad just nu men ändå har jag jätte mycket es. Jag fattar inte! Och det känns som det kommer 10 st på raken under många tillfällen under ett dygn. Det rullar liksom i bröstet. Oftast är det när jag rör på mig, ex reser mig från stolen och ska hämta nåt, går ur bilen etc. Ofta när jag stannar upp så slutar de men de kommer även i vila men sällan så många åt gången. Jag önskar att jag kunde förstå.. Är så trött på att älta det här. Och jag är väldigt trött på att inte ha några es när man blir undersökt..... God natt och kram på er!

  • Äldre 15 Sep 09:58

    Hej, Linda: jag menade absolut inte att kritisera dig, jag känner tvärtom igen mig så jäkla väl i det du beskriver. Ibland strular det i bröstet när man är stressad, andra gånger när det är kolugnt, vissa gånger kan man motionera och hålla i gång utan att det händer något, andra gånger är det nästan omöjligt. Det tycks komma och gå det här utan att man fattar varför eller hittar några tydliga samband. Det är kanske det som gör det så himla jobbigt att leva med, att det liksom inte går att förebygga fullt ut, möjligen kan väl vissa saker som ex koffein, stress, dåligt med sömn och nikotin inverka, men vad jag förstått så är sambandet svagt. Och någon verkligt bra medicin verkar det inte finnas. Men jag har hittat en ljuspunkt i alla fall som jag vill tipsa om: Jag går just nu i KBT-terapi, bland annat för att lära mig hantera det här, har gått tre gånger och det känns redan bättre! I går och i förrgår hade jag jättemycket extraslag och rusningar, men för första gången på länge kände jag att jag kunde strunta i dem. Sedan får vi se om det håller i längden...
    Kram till alla! 

  • Äldre 15 Sep 10:06

    Alltså skriver inte här så ofta längre (hette Allasväl innan). Tror det jag ska ta upp har varit uppe här innan men är värt att ta upp igen. För mig har mina extraslag visat sig höra ihop med spänningar samt låsningar i nacke & rygg. När jag e mjuk & Finn i rörelseapparaten så har jag ALDRIG känningar från hjärtat men när jag blir spänd & får låsningar - då kommer de. Ngn som känner igen sig? Därav kan det komma EFTER en stressig period för då spänner man sig mer - men tar ett tag innan det blir riktigt illa i rörelseapparaten och vid det laget kanske stressen lagt sig men spänningarna e kvar... Jag var med om en bilolycka då jag var ung med whiplash och kotförskjutning som följd. Har levt ett normalt liv men är övertygad om att detta ligger till grund för besvären jag har i dag - kombinerat med att jag har en tendens att gå runt med för hög grundspänning då jag e stressad (vilket indirekt hör ihop med olyckan då jag utvecklade PTSD).
    Tack för ordet! Kram på er alla  

  • Äldre 15 Sep 18:47

    Åååh det är så skönt att läsa det ni skriver!! Jag tror på vad ni båda två (Pågmamman och Jour65) skriver. 
    Jag har också funderat på KBT och ska ta tag i det där. Jag tror också på det med spänningar i kroppen, att det finns samband mellan obalanser både muskulärt men även på djupare nivå. (precis det som Hjärfröken ofta pratat om).
    Jag har fått tips från min massör om något som heter "kraniosakral" behandling och det finns en klinik i Göteborg som gör detta. De ser kroppen som en samspelande helhet mellan den emotionella och fysiska kroppen.
    Min massör utbildar sig inom detta område och jag har bokat tid hos henne v 39.

    Det måste hända något nu för det spelar ingen roll om jag tar 50g betalblockerar eller 100 mg betablockerare, har jag en jobbig period så spelar medicinen ingen roll. 

    Jour65, går du på KBT privat eller har du fått remiss via Vårdcentralen?

    Tack för att ni finns!

    kram 

  • Äldre 16 Sep 07:52

    Hej, jag fick remiss via vårdcentralen, 15 gånger till att börja med. Terapeuten är helt underbar. Eftersom jag har en duktig och medkännande hjärtläkare så föreslog han själv att vi skulle börja med en trepartssittning hos honom, där han fick förklara exakt vad jag lider av (eftersom jag har en konstaterad arytmi som diagnosticerats via en särskild undersökning som jag gått in närmare på tidigare). Han sammanfattade det med att alla människor har extraslag, en del har rusningar, men att jag har mer av båda ovan nämnda än normalbefolkningen - samt att man in nuläget bedömer prognosen som god, dvs att jag förväntas leva lika länge som någon annan. Terapeuten antecknade och ställde frågor. Och nu har jag träffat henne två gånger ensam på hennes mottagning. 
    Gymnastik i hjärtgrupp har också funkat bra för mig, det hjälpte mig att släppa rädslan för att röra mig. Samtidigt finns en fara med hjärtgrupper, eftersom det mest går riktigt hjärtsjuka människor där och man lätt identifierar sig med dem.

    Några av mina tips.

    Önskar er (och mig själv ) så lite strul i bröstet som möjligt, och så stora färdigheter det går att få för att hantera detta.    
     
        

  • Äldre 20 Sep 23:27

    Underbart att höra!!! Kram

  • Kanya
    Äldre 23 Sep 03:51

    Jag vill bara göra ljud ifrån mig! Har sjukt mycket i skolan nu. Tänker dock på er. Återkommer när det lugnat sig.

  • Kanya
    Äldre 1 Oct 18:39

    Var och tömde min reveal idag. Har tryckt en gång sedan sist. Tyckte mig uppleva symtom. Sneglade på skärmen och såg att det stod något i stil med "VT detected". Läkaren frågade om jag hade tränat något. Varav jag sa nej. Han sa att Revealen hade spelat in en episod automatiskt, utöver det jag själv tryckt och spelet in. Men han sa att det såg bra ut. Eh. Okej. Såg även att han skrev ut ett ekg och mätte kurvorna med någon slags linjal. Så fine. Det var säkert ingenting. Men man blir ju lite nervös ändå.

  • Äldre 2 Oct 20:59

    Kanya; när jag läste av första gången stod det flera olika grejer i rader på skärmen, VT, förmaksflimmer etc. Men sedan fanns det en annan kolumn där det stod 0 på dessa, jag fick vara med och titta rätt länge på skärmen och sköterskan förklarade. Kan det vara nåt sånt? Om du fortfarande är orolig tycker jag att du ska ringa doktorn igen. Även om det skulle vara en kort VT behöver det inte vara farligt. 

    Lycka till! 

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12