• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    409847 visningar
    1291 svar
    1291
    409847

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Äldre 20 Nov 23:22

    Markus77: upp mot ca 2000 ves skulle jag tippa, men då räknar jag ej de fallen när jag har "rullande" extraslag, alltså när det är flera es mellan varje slag under flera minuter. De kan jag ej räkna. Jag blir trött av energin jag lägger på att fundera på es tror jag . Jag blir trött av kämpa emot, att gå och vara orolig när jag har en jobbig period. Plus att jag sover dåligt då också. Ett skov kallar jag de jobbiga perioderna jag har. Det kan vara mellan allt från några dagar till flerMveckor. En gång nästan 3 månader. Men man ju också kalla skov de minuterna som hjärtat har flera ves mellan det vanliga slaget. Läkarna sa att hjärtat då hade flera fokus som säger till att det ska slå. Som sagt, jag är fullt frisk och de hittar inget fel på hjärtat. Kram

  • Äldre 26 Nov 04:35

    Hej! Ny här. Jag har haft extraslag i perioder under flera år. Hänger troligtvis ihop med en underliggande panikångest. I februari hade jag en väldigt jobbig omgång med extraslag vid i stort varje hjärtslag under en arbetsdag. Tog EKG och man hittade ofarliga extraslag. Tror de sa sves. Nu är jag gravid. Vecka 39. Vaknade inatt av dessa ständiga extraslag och greps av total panik. Efter en halvtimme minskade extraslagen till kanske hälften men fortfarande två timmar senare håller det på. Är det vanligt att få problem under sen graviditet? Bör jag vara orolig? Har haft en lång lugn period och då blir det så påtagligt läskigt när det kommer så plötsligt igen.

  • Äldre 29 Nov 18:46

    Hej Martini, jag tror inte att du behöver vara orolig. Jag hade extremt mycket. Extraslag när jag var gravid, särskilt på slutet. Fick förklaringen (av läkarna) att det kunde ha att göra med hormonomställningen o framför allt att hjärtat får jobba lite extra när blodet ska räcka till en ny liten varelse också. Har man benägenhet för extraslag kan det bli värre när man är gravid. Jag blev mycket bättre när min son var född o hoppas att det blir så för dig också. Lycka till!

  • Äldre 30 Nov 05:34

    Tack jour65 för ditt svar! Vaknade nu inatt igen med massa extraslag hela tiden. Undrar varför det kommer nattetid? Kan det ha att göra med att man ligger ner? Blir det extra belastning på hjärtat? Sover mest på sidan nu som gravid och det ska ju vara skonsamt. Försöker att inte stressa upp mig utan ta det lugnt. Akuten som jag besökte i måndags hittade inget speciellt på EKG,det hann gå över. Höll i sig i tio timmar i måndags... De ville ha in mig igen om det kom tillbaka. Är bara rädd att det kommer hinna gå över igen.

  • Äldre 16 Dec 01:22

    Hej alla jag har haft mina i 3 år nu och dom brukar lugna ner sig på sommaren. Som mest kan jag ha varannan minut till var fjärde minut i mellan. Just nu är jag i en jobbig period och har ingen jag kan prata med .
    Jag undviker prata om det med min fru för hon blir så orolig . Det känns skönt att läsa era inlägg och veta att man inte är själv där ute.

  • Äldre 18 Dec 10:00

    Nu har jag under 1,5 dygn haft extra slag var 5:e till var10:e slag, så fruktansvärt jobbigt!!! Barnen bråkar och jag har mkt att göra både jobb och hemma samtidigt som jag vill njuta av julen......kan det vara det som är problemet?? Och så hjärtat på det! Att jag ska behöva bli irriterad över hur det slår. Orkar inte, jag vill bara må braaaa! Kram

  • Äldre 18 Dec 10:06

    Har inte skrivit på evigheters evigheter ju... :-S

    Men mina problem har börjat komma tillbaka med råge!!!

    Det är såna ena hemska extraslag så jag vet varken ut eller  in... Kä nns som de gör ont..   att de hugger till.. 
    Och ibland känns de som  om att hjärtat hoppat över FLERA slag samtidigt.??? 
    Skitsvårt att förklara...

    Och nu har jag flyttat till Boden och vet inte hur jag ska få bra kontakt/hjälp med hjärtdoktor här...

    Dessutom har jag fått mer och mer rusningar IGEN.... börjat slå uppemot 130-150 slag i minuten... Jag är inte andfådd alls men hela kroppen gungar av att de slår så snabbt och hårt...
    Har blrjat få yrsel igen..

    Är sååå rädd att de NU kan blivit nå allvarligt...

    Man trodde ju att de va WPW förut men man hitta inga extra retlesdningsystem.. Utan de blev klassat som hypersensitiuve sinusknuta???!   

    Nån som kan ge mig råpd? Känner igen sig?             

  • Äldre 18 Dec 10:37

    Gjorde ett EKG för ca 2månader sen om inte 3 t.om. då jag hade snabba slag... De visade mellan 140-150...
    Och de enda läkarna frågar efter hela tiden är om de gör ont.. OCh nej när de slår fort gör de inte ont.. De är bara jobbigt... Kan de va farligt om de gör ont när de slår så snabbt?

    Dessutom har dom sagt flera ggr att mitt ekg ser speciellt ut... att de bara är nga få procent i Sverige eller Världen som har så...?!?! Och när jag kollar på skärmen/monitorn med mina ekg-vågor så visar de på att de är nåt allvarligt? 

    Går på bisoprolol fortfarande sen flera år tillbaka.... SOm mest har jag ätit 2,5mg som inte är mkt.. Nu öäter jag bara 1,25mg..

    Dessutom, är jag svullen om mornarna i a nsiketet och händerna? Om de kan ha nåt samband?
           

  • Äldre 23 Dec 21:30

    Hej marcus. Jag känner igen det du beskriver om trötthet . Jag känner ibland att allt är normalt sedan får jag ett par extraslag och då blir jag mycket trött , ibland så trött att jag måste sova en stund. Konstigt för det går knappt  Att hålla sig vaken och det är mitt på dagen. Röd tråd skulle vara intressant att hitta. Jag läser ofta att gravida får Extraslag och då undrar jag om magen kan spela någon roll. Får se om någon av er har lika som mig. När mina Började då var jag ensam och deppig , döds ångest, startade eget företag och blev väldigt orolig för min ekonomi ,gick upp 10 kg, slutade röka.
    På sommaren har jag alltid en lugn period.

  • Äldre 26 Dec 20:14

    Hej

    När jag tidigare pratat om skov så har jag menat långa perioder med mkt es per dag. (oftast mer än 1000 per dag). Mina skov kan hålla i sig flera veckor.
    För mig är det inga problem med 1000 (ljuger lite kankse...) om dag, bara de kommer 1 och 1.

    Nu har jag hela julveckan haft "attacker" i form av helt oregelbundna hjärtslag i ca 20-30 min åt gången. Fy fan va ångestladdat!!  Det känns som det inte är något vanligt slag någon gång och det bara bubblar i bröstet. Får ej ont och svimmar inte, men jag känner mig lite "tjock" i halsen till slut. Precis så jag hade i flera dygn för några år sen men inte haft så mkt sen dess.

    Är det någon som har detta ibland?

    Jag fick panik igår (juldagen..) och åkte till närakuten. Men efter 2h väntetid där hade det ju lugnat sig och EKG hur fint som helst... 
    Ringde också hjärtläkaren i fredags och ska få tid efter nyår. Måste komma vidare. Hon vill byta medicin från betablockerare till något bättre. Men då måste jag ligga inne ett dygn för att se att det inte biverkningarna gör att det blir värre. Vet varken ut eller in. Jag vill bara sluta med ALL medicin.

    Hör gärna av er om ni känner igen detta.
    kram och god fortsätting. 

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12