• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    409837 visningar
    1291 svar
    1291
    409837

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Äldre 1 Jan 11:43

    Hej Bass. Precis som du beskriver har jag det. Kan vara hur pigg som helst. Så kommer några extraslag,och jag blir helt slut och skulle lätt kunna gå och lägga mig och sova. Mkt märkligt,och jag har som sagt inte heller hittat ngn röd tråd. Läkare jag frågat har aldrig hört talas om det fenomenet. Skumt,eller hur!?

  • Äldre 1 Jan 19:36

    Linda71 . Det du beskriver när man får flera i rad skrämmer mig också. Jag får inte det så ofta men jag förstår vad du menar. Jag har kanske upp till 400 om dagen och det skrämmer livet av mig. Jag orkade inte med det för ett par dagar sedan och jag viste att det finns ingen stans att vända sig. Något vi har i gemensamt är att innan vi kommer till läkare så har det oftast lugnat ner sig och dom säger att dom har träffat folk men fler slag så det är bara att åka hem. Det som stör mig är att ingen verkar ta tag i hur vi mår , jag är orolig och livrädd 24 timmar om dagen , rädd för att nästa gång jag sover kanske jag inte vaknar igen. Är det någon mer som får fler extraslag på vintern? . Linda 71 jag har hört på andra ställen att medesin kan göra det värre, det är svårt att veta om någon medesin hjälper för det kommer och går av sig själv. Det verkar som hjärtat kan pumpa hur som helst så länge man inte svimmar. finns det en grupp på facebook för det här ?. Det skulle vara bra att starta en för där kan man prata med folk direkt och kanske kan det hjälpa en att lugna ner sig lite.

  • Äldre 3 Jan 00:34

    Jag har inte i närheten av lika många es som ni här, men är så jäkla rädd att nåt ska a fel så minsta lilla jag får så får jag panik och dödsångest, börjar fundera ad jag ska göra med sonen om jag måste ringa ambulans, hur man ska veta när de är allvar osv. Fr inte ens nåt varje dag men det skrämmer mig lite oxkså att nåt ska va fel när de kommer så sällan?! Kan bli klen fast jag bara får ett par stycken. Väldigt ofta på kvällen/natten när jag lagt mig. Oftare på dagen nu de fick jag aldrig förr men mest på kvällen. Och väldigt ofta när magen krånglar.... Precis som ni ovan påpekat!

    Jag blir rädd för att nån gång ibland kan det hugga till en gång i bröstet, inte ofta men det händer. Livrädd!! Men sen känner jag efter extremt oxkså är en galen hypokondrisker, det underlättar inte.... Känner minsta lilla! Kan ofta kännas som att nåt är fel i bröstet fat jag inte känner just es utan känns bara konstigt/orytmiskt på nåt sätt. Svårt att sätta fingret på.

    Får panikångest bara jag tänker på det så svårt att veta vad som är på riktigt. Ser jag en ambulans får jag panikångest och es direkt! T ex... Minsta lilla grej kopplar jag ihop. Som nu har jag ont i min högerarm (det spänner) son jag halkade och landade på idag ändå kopplar jag att det ska ha ned hjärtat att göra när jag får es nu och får panik. Fast jag vet!!!

    Måste va den är psykiska stressen och att hela tiden oroa mig son frankallar det....

  • Äldre 3 Jan 00:35

    Jag tycker FB låter bra, lättare att få snabb kontakt och kommentera osv där. När jag får sån här panik går jag in här och läser och skriver ett par rader bara för att då känns de genast lite bättre

  • Äldre 3 Jan 00:38

    Jag tänker såhär: alla år med es, trodde de va nåt fel och jag skulle dö när de började för 7 år sen, det har blivit annorlunda men inte direkt värre, skulle de vart hjärtfel borde de hänt nåt nu! Men jag kan ändå inte få in det i mitt huvud...

    Sen är de ju alla andra 7000 sjukdomar jag oroar mig för! Men t ex är jag orolig att hjärtat tar stryk för jag lever sjukligt osunt och är överviktig men varför gör jag inget åt det då?! Känns som de är försent och kroppen inte kan återgå till det bättre men jag måste fan ta tag i det nu. Annas kommer jag få hjärtfel. Men risken att jag plötsligt fått hjärtfel när jag är 25 (es började vid 18) är ju vääääääldigt liten.....

  • Martin
    Äldre 3 Jan 19:26

    Hallå!
    Jag är ny här, och efter vad jag läser så har jag betydligt färre extraslag än er.
    Jag har en bakomliggande panikångest, eller kanske snarare så att min rädsla för mitt hjärta ger mig panikångest. Har haft det så sedan 2002. Men med långa perioder då jag är helt frisk. Nu i höstas blev jag dålig igen då det helt plötsligt kom massa difusa kännslor från hjärtat.
    Så just nu är jag inne i en period med extraslag. Inte så många kanske högst 10 om dagen. Men ack så obehagliga. Det som dock är mitt stora problem är att jag under sexuell upphetsning får serier med extraslag. MÄNGDER med extraslag. Så jag drar mig för sexuell aktivitet.
    Är det nån mer som får massa extraslag vid onani och sex?

    MVH Martin        

  • Äldre 3 Jan 22:42

    Hej Martin. Jag har upplevt det du säger om upphetsning , men det har lugnat ner sig för mig när det gäller den typ av extraslag. Jag tycker att du skall leva som vanligt och försöka inte vara rädd. 10 extraslag om dagen är lyx för dom flesta som har över 500 om dagen. När mina började så hade jag 2 i veckan och då höll jag på att dö av skräck. Nu när jag får upp till 400 om dagen när det är som värst så önska jag att jag bara hade 2 i veckan .Som jag skerv tidigare så funderar jag på att starta en facebook grupp om någon är intresserad säg till så startar jag en .

  • Äldre 3 Jan 22:53

    Martin: Det är välkänt att olika former av adrenalinpåslag vid upphetsning,oavsett vid sex,eller när man blir rädd eller dyl,kan ge ökad benägenhet till att få VES eller SVES. Och det är i de allra,allra flesta fall helt normalt och ofarligt. En läkare sade till mig en gång,att om extraslagen kommer i början av en ansträngning eller upphetsning,är de i princip alltid godartade. Kommer de i serier(tre eller flera på rad) vid högre ansträngnings/upphetsningsgrad längre in i episoden,är det sämre prognos. UTAN ATT FÖR DEN SAKENS SKULL HÄVDA ATT DET ÄR LIVSFARLIGT. Detta var naturligtvis inte lösningen på alla våra problem,men man kan ju ha det i åtanke. Det har hjälpt mig en hel del,när det ibland varit obehagligt att knappt gå i trappor för jag fått ves efter en halv trappa.

  • Äldre 13 Jan 20:07

    Det känns så skönt att man inte är ensam. Denna tråden har hjälpt mig oerhört mycket. Har för det mesta googlat symtom, sen läst. Men detta är första gången som jag själv skriver. 

    Jag har inte i närheten av så mycket extraslag/dubbelslag som de flesta här inne. Men jag känner det nån/några gånger varje dag. 

    Mina extraslag började för ca 1 ½ år sedan. Har aldrig tänkt speciellt mycket på hjärtat, inte haft några problem över huvudtaget. Men så en dag var jag ute på en morgonpromenad kom första attacken, sista tuffa backen spårade hjärtat ur fullständigt och slog extraslag så det stod härliga till! Det hördes och kändes ut i öronen, gjorde ont upp i halsen och jag greps av panik. Sen dess har jag inte tränat. 

    Mina extraslag slår konstigt.. kanske håller i sig i max några sekunder, men obehaget stannar kvar, och den olustiga känslan i kroppen. Som ett brus innanför bröstbenet. Allt förvärras när jag har halsbränna (vilket jag lider av). Så magen och extraslag har definitivt ett sammanhang!

    Kanske inte alla som vet det, men precis under hjärtat så går det en tarm. Och när man är lite bubblig i magen och luft passerar där så kan hjärtat hoppa till lite. (Det var det en läkare som berättade för min pappa). 

    Men men.. skönt att skriva lite.
    Min fråga är däremot, hur känns era extraslag? Om ni beskriver dom så mycket ni kan, och känslan i kroppen.
    Hur vet ni om det är VES SVES? Vad är skillnaden? Hur känns SVES resp VES? Är nån av de farliga?
    Somliga slag är ju värre än andra, ibland känns det nästan som att hjärtat lägger i backen, och den känslan är den mest obehagliga. Likadant kramperna i magmunnen.
     
    Har klarar ni kroppsarbete? Tränar ni? Jag krattade löv i höstas, fick en snabb puls (är grymt otränad, så var inte jätteförvånad), men tillslut gjorde det ont upp i högra käken.. kunde knappt röra mig för det gjorde så ont. Kommer dock inte ihåg hur hjärtat slog här, för jag blev som förlamad av smärtan.

    Trodde att jag skulle trilla ihop på fläcken, så vågade knappt ropa på hjälp på min sambo. Där var jag beredd att checka ut och dö. Jag var övertygad om att jag fick en infarkt.

    27 år och aldrig haft tidigare problem än för något år sedan... Jo tjena!! Dum man är. Men när det väl sker så mår man så psykiskt dåligt att man bara vill lägga sig ner och aldrig stiga upp igen. 

    Men om ni svarar så är jag väldigt tacksam.

    En fråga till förresten, finns det situationer som ni drar er för och tycker är obehagliga?
    Jag har en bakomliggande panikångest sedan jag var 9 år gammal. (Men kontrollerat tills nu).. Jag har problem med att ta bussen, tåget, flyget... och träningen... den är jag livrädd över.  

  • Äldre 13 Jan 23:17

    Lite kortfattat: Jag har både SVES och VES, och jag känner stor skillnad på dem. Svesen känns lätta,som att ngt fladdrar till i bröstet och halsen. Lite som en lätt hicka. Vesen känns mkt kraftigare,och ofta blir jag då också fysiskt påverkad. Både trött och orkeslös. Försöker träna,men i perioder med mkt extraslag är det nästan psykiskt omöjligt ärligt talat. Farligheten? Ja,alla friska människor har ju både ves och Sves i någon omfattning,även om stora mängder ves ofta indikerar sämre prognos än mkt Sves.

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12