• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    409727 visningar
    1291 svar
    1291
    409727

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Äldre 20 Jan 23:44

    Hej igen. Jag har skrivit här tidigare och tillhör dom som har många extraslag , mellan 200 till 400 om dagen dom senaste 3 åren.
    Jag har försökt hitta någon rödtråd eller hitta orsaker till extraslagen men inte lyckats så bra. Men för 4 veckor sedan så hände en grej, jag kom på mig själv att ha ångest över olika saker .Det fick mig att tänka och titta på mig själv och hur jag får ångest av allt jobb,pengar,hälsan,extraslagen. Då tänkte jag att det måste vara det som är felet . Jag började sluta tänka på saker som oroar mig och blockerade tankarna så fort dom kom , började tänka att det ingen fara om jag fick ett slag för det kom från mig oro och ångest. Jag jobbar fortfarande hårt för att vara glad och positiv men jag kan säga att mina extraslag är till 99 % borta jag har gått från 300 om dagen till kanske 1 .  Jag skriver detta och hoppas det kan hjälpa någon annan . Lycka till

  • Äldre 23 Jan 23:04

    Wow Bass grattis!!!!! Jag tror också mkt har samband med oro och ångest. Samt även magen och kanske andra delar av kroppen. I alla fall i de fall då man är utredd och friskförklarad. Jag har som ni kanske läst haft den jobbigaste julen på 5 år. Fullständigt kaos vissa dagar med flippeespel i bröstet ( fångades aldrig på EKG) till att ha vanliga ves ca 5000 om dan. Jag hade turen att få en snabb tid efter nyår på min hjärtmottagning och fick göra ett 24 h EKG. Då reg 5000 es, ves, och läkaren ringde upp dagen efter. Det var samma läkare som i somras när jag reg 24 h EKG och då hade jag 500 es...så det var gott att få visa en jobbig period. I alla fall hon lugnade mig och sa att de inte är farliga men att jag inte ska behöva gå runt så här. Tydligen är 5000 extraslag 5 procent av mina hjärtslag på 1 dygn och det finn folk som har 25 procent av sina hjärtelag som es men ändå är hjärtfriska.... Hon ville att jag skulle testa en ny medicin tambocor. Har någon ätit den? Jag äter betablockerae idag och de tar ju ej bort es, men tambocor ska tydligen stabilisera hjärtrytmen. Men jag är grymt skeptiskt till biverkningarna samt att jag måste läggas in och bevakas första dygnet med denna medicin.... Sen till det knäppa, nu är allt frid och fröjd igen.... Nästan, jag kanske har 500-1000 es bara just nu. Allt har lugnat sig och förra veckan var vi Branäs och åkte skidor utan problem......så det måste var mentalt, stress, press, irritation och oro. ( förutom ibland när det kommer utan att man fattar varför) Dessutom är min mage väldigt bubblig och bullrig och har varit det länge. Ibland upptäcker jag att det jag trodde var es var bubblor i magen eftersom pulsen var normal. Och just nu när jag ligger ner så får jag jätte mycket es och då borde det ju vara magen som trycker uppåt? Så därför är jag också lite skeptisk till ny medicin... Man vill ju inte äta medicin i onödan, om det är oro eller mage som ligger bakom?? Har fått en tid i början av feb, får se hur jag gör. Må gott kära ni. Vi hörs igen, kram

  • Äldre 25 Jan 11:45

    Skönt att läsa detta måste jag säga. trodde jag var allvarligt sjuk. Har väl varit lite hypokondrisk den senaste tiden och för ett år sedan ungefär började detta med extraslag, eller jag tror att det är det men vet inte säkert. 
    Kan uppkomma när som helst på dagen men ofta när jag promenerar, ibland när jag hostar till och ibland bara när jag tittar på tv och inte alls är orolig. Jag har tagit prover och ekg flera gånger, inget konstigt.  Det känns ofta som så att det svindlar till inifrån magen och känns ända upp i halsen, man måste liksom svälja och så blir man liksom lite svag. 
    Några gånger har jag haft som attacker på kanske en halvtimme då det liksom åker upp och ner i kroppen och det känns som jag ska försvinna och jAG får värsta dödsångesten. Försvinner ofta om jag ringer någon och pratar om det. Det är som blodtrycket åker berg och dalbana eller att hjärtat slår extraslag gång på gång och inte kan sluta och jag blir oerhört stressad. Svårt att förklara. Fler som känner likadant?
     När jag haft såna attacker blir jag ofta sjukskriven dagen efter och känner mig helt slut. Tror också att det går att framkalla och ju mer man tänker på det och ju mer stressad man blir av det ju oftare kommer det. Konstigt att det kan vara så.
    Min största rädsla nu med detta är att jag tror att om något är fel på mitt hjärta kommer det att balla ur på förlossningen för det är ju en himla ansträngning och då kommer jag att dö. Jag vet att det låter knäppt men jag tänker så, men vågar inte prata med någon om det. Skönt att skriva av sig här.

     

  • Äldre 28 Jan 13:14

    Finns de någon kvar här alls? Obestämd

  • Äldre 4 Feb 10:53

    Hej finskaflikkan, hur har det gått för dig? Nu har jag inte varit inne på ett tag så du kanske redan har skrivit nåt om det. Bodilb: har du pratat med ngn läkare om din hjärtklappning? Jag tror inte att det är ngn fara, jag hade mängder med extraslag när jag var gravid o även under förlossningen. Hjärtat fixade det också. Linda71: tambocor har varit på tal i mitt fall också, men det blev inte så. Berätta gärna hur/om det funkar i det fall det blir aktuellt för dig. Kram så länge!

  • Äldre 4 Feb 20:34

    Hur är det med dig jour? Har revealen visat ngt mer av intresse? Själv är jag inne i en ovanligt lugn period. Max 50-100 ves per dag! Skönt! Bara att njuta så länge det varar Hoppas det är bra med alla er "hjärtevänner" Ta hand om er! // Marcus

  • Äldre 5 Feb 11:57
    jour65 skrev 2013-02-04 10:53:52 följande:
    Hej finskaflikkan, hur har det gått för dig? Nu har jag inte varit inne på ett tag så du kanske redan har skrivit nåt om det. Bodilb: har du pratat med ngn läkare om din hjärtklappning? Jag tror inte att det är ngn fara, jag hade mängder med extraslag när jag var gravid o även under förlossningen. Hjärtat fixade det också. Linda71: tambocor har varit på tal i mitt fall också, men det blev inte så. Berätta gärna hur/om det funkar i det fall det blir aktuellt för dig. Kram så länge!
    Va och lämna EKG för drygt 1-2veckor sen på Vc för jag bad om remiss till Kardiologen. Då ville dom ha en fräsch och ny ekg sas... 
    Ekt:t va inte helt felfritt... Stog nåt om att vä kammare kan vara förstorat och de kan föreligga en infarkt?!?!?
    Vart ju apnojjig.. men läkaren sa att de inte behövde betyda nåt alls... Att vissas ekg:n ser ju inte ut som i en skolbok... Hon va iaf inte orolig.. men de blev ju jag till tusen!
      
  • Äldre 6 Feb 12:26

    Hej finskaflikkan, mitt ekg är inte heller normalt (för det mests). Några gånger har det stått " Obs! Tecken på ischemisk hjärtsjukdom", plus även ospecifika st-/t-vågsförändringar. Det är datorns tolkning av Ekg-remsan o den behöver tolkas av läkare också. Hoppas allt går bra hos kardiologen (om du fick remiss dit). Marcus: det är ganska lugnt i bröstet nu, och revealen har inte visat på något farligt, mest EAT-rusningar från förmaket o extraslag. Däremot har jag tryck över bröstet i bland som jag inte vet om det är ångest eller kärlkramp. Det är i alla fall inte arytmi, det har revealen gett svar på.

  • Äldre 20 Feb 17:55

    Hej! Hoppas det är bra med alla? Bass: Du skrev tidigare att du blir trött i samband med episoder av Ves. Har du fått ngt svar på det av läkare,vad det kan bero på? Är det ngn som har problem med Ves i samband med ansträgning? Jag brukar inte ha det under självaansträngningenmer än några enstaka,och inte på några timmar efteråt heller. Men ofta dagen efter jag tränat eller motsvarande,kan det vara fullständigt kaos i bröstet,med hundratals Ves på några få timmar. Någon som känner igen den beskrivningen? Jour: skönt att det inte visar på ngt alltför allvarligt iaf. Även om misstanken om kärlkramp lät mindre rolig. Sköt om er! // Marcus

  • karinm­atilda­s
    Äldre 26 Feb 23:44

    Jag har precis hittat den här tråden! Skönt att man inte är ensam!
    Jag har haft problem med extraslag i ungefär 8-10år.
    Första året hade jag extra slag någon gång per dag.
    Mitt problem är att de senaste åren har jag jättemånga extraslag per dygn, när det är som värst är det 9-10 extraslag/minut och min puls ligger i snitt på 100 slag i minuten nästan jämt även när jag vilar.
    Jag lider dessutom av enorma sömnproblem som inte gör det bättre med hjärtat.
    Det känns som att sjukvården inte tar det på allvar.
    Jag är jätteorolig och vet inte vad jag ska göra.
    Jag skulle vilja göra ett ultraljud på hjärtat för att se om allt ser ut som det ska. Kan man kräva att få göra det?
    Läste någonstans att om man har haft långvariga problem kan kamrar och förmak i hjärtat ändras och man kan behöva äta medicin för att ändra det tillbaka till det bättre?

    Så läääskigt med alla dessa extraslag.....är det verkligen inte farligt att ha 9-10extraslag/minut??? :(

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12