• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    409690 visningar
    1291 svar
    1291
    409690

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Äldre 6 Apr 20:16

    Karinmatildas: jag tycker absolut att du ska kräva en ordentlig utredning på 24h EKG och ultraljud, samt andra prover som kan visa om det är ngt annat som kan påverka hjärtat. Då kan du troligtvis få lugnande besked och kan utgå från det. Mitt liv har varit upp och ned sen mina extraslag accelererade 2009. Jag är totalt utredd tom med magnetröntgen och jag är hjärtfrisk, men har rikligt med ofarliga extraslag. (Ves) under en jobbig period kan jag ha upp till 5000 extraslag och bra dagar har jag några 100st. Jag vet inte om ni minns men denna julen var ju ett riktigt helvete för mig. Ett enda flippeespel i bröstet hela tiden. Fick göra 24h EKG och läkarna tyckte att jag skulle ta starkare medicin för min skull, så att jag skulle få det bättre, extraslagen var dock fortfarande ofarliga....Men det fick mig att få en tankeställare: jag är hjärtfrisk, varför ska jag då ta massa medicin resten av mitt liv? Jag måste fixa det på annat sätt. Jag vet ju också att mitt hjärta går igång pga stress, och att min stress överlag endast sätter sig på hjärtat. ( istället för ex magen eller huvudvärk) Jag har också insett att det oftast inte beror på att jag har mkt att göra utan när jag känner att jag inte gör ett bra jobb, när jag har en frustrerad situation, irriterad, arg eller om jag har en inre stress över något. Jag tog kontakt med vårdcentralen, fick världens bästa läkare som verkligen lyssnade och förstod och också förstod min ambition att inte ta för mkt mediciner. Genom henne fick jag ta en massa prover, jag fick remiss till en kurator, samt möjlighet att kontakta henne närsom jag känner mig orolig om mina es ökar igen och jag vill "checka av" hjärtat vid ett sådant tillfälle. Jag har nu träffat kuratorn 2 ggr, kommer att få gå en kurs i stresshantering 12 ggr, på stressmottagmingen i kommunen samt ska ha ett par mer samtal med kuratorn. Jag vet inte varför jag inte gjort detta tidigare, äntligen känns det som jag har någon att prata med, någon/några som förstår och som kan hjälpa mig framåt. Hjärtmottagningen har och är självklart fantastiska men de kan ju inte göra mer än att utreda mitt hjärta. Sedan i början av februari har jag återigen en bra period. Jag jobbar hårt med mig själv gällande inre stress, och jag njuter av att jag har en bra period. Jag ska göra allt som står i min makt att den ska bli så lång som möjligt!! Rädsla och oro är förrädiskt för hjärtat. Kram på er

  • Äldre 6 Apr 22:29

    Linda71 låter verkligen som ett bra steg du tagit Stressmottagnibg i kommunen låter fantastiskt - finns det överallt?! Vad viktigt det e att träffa bra läkare...

  • Äldre 6 Apr 22:30

    Vad e det för prover hon tagit? Har du fått ngr svar?

  • Äldre 7 Apr 09:30

    Yogamamman:
    Välkommen hit
    Skönt att du ska få en utredning, det är jätteviktigt för att komma vidare.
    Dela gärna med dig av vad som händer och hur du mår, om du vill såklart. Vi är många här som delar erfarenheter.

    Linda71:
    Kunde varit jag som skrev det du skrev ang stress, inre stress och prestationsångest.
    Hoppas du delar med dig av besöken hos kuratorn och stressprogrammet.

    Stor kram på er alla!        

  • Äldre 7 Apr 16:56

    LiBä007: Tack för välkomnandet! Var på HC i fredags och den läkaren kände ju en massa extraslag men förklarade att dessa var helt ofarliga. Han höll med mig om att ett 24h EKG var en bra början och sa att jag inte alls behövde betablockerare om jag inte ville just nu, men erbjöd. Kändes såååå skönt när jag kom därifrån, gick en PW igår vilket inte ökade extraslagen. Idag har jag bara tagit det lugnt men både inatt och idag har jag massor med extraslag, ibland flera på raken. Känner mig yr, matt och illamående och kan inte fatta hur jag ska kunna jobba imorgon. Eller hur detta kan vara ofarligt heller... Skönt ändå att det verkar så "vanligt". Även om jag haft hjärtklappning och säkert extraslag tidigare känns det som att detta började i onsdags och varit konstant sedan dess.

  • Äldre 7 Apr 18:22

    Får jag ställa en fråga till er alla här inne. 

    Ni som lider av mycket extraslag dagligen. Tränar ni någonting? Blir ni oroliga under träning? Vad säger era läkare om träning kring extraslag?

    Allt från promenad till extrem-träning.

    Tack på förhand. 

     

  • Äldre 7 Apr 20:10

    Yoga mama: Skönt att du fått träffa en läkare och att du får göra fler undersökningar. Vet själv att det är svårt att gå vidare innan man utselutit allt. Jag har haft mina extraslag sedan min första graviditet 2002, jag har inte massor som mång av er här inne men tillräckligt för att bli rädd när det drar igång. Har i alla dessa år försökt hitta ett samband men inte lyckats.

    Cecilia9: Jag joggar 3-4 gånger i vecka samt försöker gå snabba promenader däremellan. Jag har inte alltid extraslag under träning men det händer. Är det bara något enstaka så kör jag vidare men blir det ihållande så bryter jag, detta har dock inte hänt många gånger. Jag kan känna på min dagsform om jag kan träna eller inte, känner jag mig ur balans så vet jag att det är bättre för mig med en promenad än med ett löppass. Jag har alltid fått höra att så länge inga mer sypmtom uppstår, såsom svimmning, ökade extraslag, smärta mm tillkommer så kan man träna som vanligt. Jag är också extremt försiktig vid förkylning och sjukdomskänsla.
    Har du problem vid ansträngning?

    Linda  

  • Äldre 7 Apr 23:31

    Hej Jag får inga ökade besvär vid ansträngning. Dock ska sägas att jag inte tagit ut mig överhuvudtaget sedan innan barnen kom 2005.... Jag gymmar, simmar och promenerar, men utan större puls ökning, jag blir lite lagom svettig. Detta pga rädsla under åren. Men jag märker att har jag en bra period, så går det bra att träna, har jag en dålig period, har jag även mkt se vid träning. Jaguar aldrig svimmat eller blivit yr, trots flera tusen es ibland. När det gäller prover så är det allt från kortesol, olika mineraler, sköldkörtel, kolesterol, i alla fall de viktigaste som har med hur hjärtat mår samt de saker i kroppen som kan påverka hjärtat med olika symptom. Jag har tagit dessa förrut men man vill ju veta så att inget har förändrats, så att man kan vara lugn i det i alla fall. Jag återkommer när jag vet mer exakt. Jag återkommer och informerar om strsskurs och kurator. Om ni inte fått hjälp med samtalsterapi för era bråkiga hjärtan, GÖR det. Utan att veta för mycket så inbillar jag mig att det kan hjälpa enormt mycket, både för att prata om sin rädsla för vad som händer med hjärtat men också om orsaken till symptomen. jag känner att det är pusselbiten som jag har saknat. Gott natt och sov gott!

  • Äldre 10 Apr 09:43

    Idag damp det ner ett brev från kardiologen i Norrbotten. Jag ska inom nga veckor kallas dit för att få utföra en tum-EKG. Så nervöst! :-/ 

  • Äldre 10 Apr 10:07

    Mina extraslag började för ca 2 år sedan när jag var ute på en promenad. Gick uppför en tuff backe och då sög det till ordentligt i hjärtat, kände dunken ut i öronen och blev skiträdd! (Aldrig haft problem innan).
    Sen dess har jag inte riktigt vågat träna.

    Har vågat stå lite på min crosstrainer hemma, men vågar inte gå ut.
    Men extraslagen kan komma framförallt Efter träningen när hjärtat varvar ned.
    Och även när jag böjer mig för att plocka upp något på marken..   med hög puls. . så fipplar det till lite. 

    Men så fortsätter det slå normalt igen sen.

    Har märkt samband hur jag känner mig vissa dagar. Ibland sämre, ibland bättre. Sämre dagar har jag mycket ångest på kvällen. Mycket som sitter i huvudet också. 
    Och har jag mycket halsbränna eller bubblig mage så påverkar det också.

     

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12