• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    409897 visningar
    1291 svar
    1291
    409897

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Äldre 19 Apr 19:04

    Hej igen! Idag har jag suttit på akuten nästan hela dagen. Fått remiss till 24h-EKG (med väntetid på 2-3 månader). Jag skulle höra av mig till HC om det blev värre innan dess. Nu har jag i två nätter vaknat av hjärtklappning/extraslag och vad som känns som inga slag alls. Får ju total panik i dessa lägen, speciellt när det är natt, mörkt, tyst... Ringde HC idag igen och fick komma in i morse, gjorde nytt EKG som visade extraslag, blev remitterad till medicinjouren, nytt EKG, blodprover, läkare, frågor - och inte klokare ändå. De säger att jag har mycket VES och även oregelbundna vanliga hjärtslitande, men att det inte finns anledning att göra något mer. Ny remiss till arbets-EKG och betablockerare vid behov. Äter nån av er betablockerare? Hur mår man av dem? Funkar de? Funderar även över om mina VES blir värre av stress.... I onsdags had jag ett möte på jobbet som verkligen fick mig att bli orolig, tappa sugen, lusten, allt och på natten spårade mitt hjärta ur. Såklart känns det bra att de kollat en massa idag, men jag har fortfarande svårt att släppa detta. Det värsta är när t kommer på natten och det känns som att hjärtat stannar!

  • Äldre 21 Apr 13:34

    Yogamama:
    Fy vad jobbigt.
    Men vad säger läkarna? Är de oroliga? De måste väl ändå säja något?
    Om de inger trygghet så brukar man ju kunna slappna av lite och det brukar kännas bättre.

    Jag har ätit betablockerare, först Seloken Zoc och nu har jag bisoprolol att ta vid behov.
    Seloken kan man inte ta vid behov utan regelbundet. Jag kan inte säja att dessa mediciner hjälpt mig, men då har jag heller aldrig haft så mycket extraslag som många av er här har.

    Om du själv tror att detta har ett samband med stress så kan jag rekomendera att du äter magnesium samt kosttilskott mot stress med en massa b vitaminer i. Det har hjälpt mig.

    Kram         

  • Äldre 22 Apr 15:24

    Tack LiBä007 för tipsen! Idag åkte jag till jobbet och höll på att svimma. Mådde jättedåligt och min chef kom förbi och jag brättade allt och grät en skvätt. Hennes man har tydligen precis samma och hon hade googlat och läst en hel del om extraslag. Skönt att prata med nån som vet lite. Tydligen var det inget farligt för hennes man heller, men han höll på att svimma ibland han med. Både chefen och HC som jag pratade med nu rekommenderade mig att vara hemma nu och ta det lugnt. Min familjeläkare skulle ringa mig på torsdag och se om de fått in remisserna från medicinjouren om fler undersökningar och ev betablockerare. Sköterskan sa i telefonen nu, vilket var skönt att höra: Om det hade varit nåt farligt så hade det synts på EKG. Hoppas verkligen att det är så...

  • Äldre 23 Apr 14:53

    Varför blir jag så förbannat andfådd emellanåt, trots att jag sitter?!?!  
    Är livrädd för hjärtsvikt eller nå annat hemskt... Blå.. Varför får man aldrig bara må bra?

    Yougamamma: jag äter betablockerare sen år tillbaka. Hade seloken först men mådde apa av dom pga alla biverkningar.
    Så fick byta till bisoprolol och mår super av dom!
    Visst har jag extraslag och andra grejer men inte i närheten som jag hade innan jag började med medicinen.
    Plus att de faktiskt känns som en trygghet att ha dom! Äter 2,5mg varje morgon och är de extra jobbigt nån dag tar jag en extra på 2,5mg.
    Hur som helst tror jag de är/kan vara lite psykologiskt... efts när jag glömt medicinen hemma en gång (glömt tom ta den på morgonen) så fick jag såna hemska extra slag och yrselanfall... Kunde knappt gå.. Gick till närmsta apotek med hjälp av syrran och tog mig en tablett... EFter bara 10min mådde jag bättre...
     

  • Äldre 24 Apr 23:19

    Yoga mamman: jag förstår precis hur du har det. Jag är nästan helt övertygad om att det är jobbet eller några andra stressiga tankar eller situationer som du har i ditt liv just nu. Du verkar ha fått hjälp av bra läkare som givit dig svaret att det inte är farligt. Det är inte lätt, men du måste tro på det och ha ett mantra inom dig att det inte är farligt. Och så måste du varva ned och djupandas. Jag har harvat med mina ves sen 2009, försökt med självhjälp som betablockerare, läst mkt på nätet ( denna sida har hjälpt mig så många ggr) men på nåt sätt återkommer ves alltid med jämna mellanrum under året. Betablockerare har ej hjälpt mig mot ves, men jag äter ända 100 mg varje dag. De håller ju nere stressnivån i kroppen och hjärtfrekvensen. Det var först när läkarna ville ge mig tambocor (tar bort oregelbundna hjärtslag) men som ger starkare biverkningar i julas som jag kände att det får vara nog. Jag har ingen lust att käka stark medicin i resten av mitt liv. Jag gick till vårdcentral och träffade en super bra läkare. Jag mer eller mindre skrek på hjälp och vi bestämde att jag skulle få komma dit med 6 mån mellanrum ochngöra undersökningar, mest för att göra mig trygg och lugn, jag får komma oftare om jag vill. Jag fick tid hos kurator som nu i sin tur har skickat mig på stresshanterings kurs på stressmottagningen. De finns stressmottagningen i många kommuner och man behöver ingen remiss. Det är 12 ggr a 2h och man går igenom allt som har med stress att göra, ex tankar, oro, ångest, överbelastning, vardagsstress mm och vi går igenom verktyg hur man ska kunna hantera detta. Allt handlar om att förhålla sig till sin egen stress. Jag kan babbla i flera timmar men jag kan rekommendera att tag i allt i tid. Vet man att man är hjärtfrisk, då är det ju något annat i kroppen (hjärnan eller någon obalans någonstans) somgör att hjärtat blir påverkat. Och har man en gång börjat oroa sig, så är det svårt att bli av med det. Tankens kraft är så stark. Min stress och oro sätter sig på hjärtat och inte ex magen. Och läkarna säger att jag troligtvis också kommer att få det jobbigt med hjärtat ex om jag råkar ut för någon sorg eller annan form av negativ upplevelse i framtiden. Då är det viktigt att veta att man är utredd, att det inte är farligt samt att man själv kanske har hittat sätt att förhålla sig till hjärtats oroligheter. Så yogamamman: du gör helt rätt att vila upp dig ett tag, ditt oroliga hjärta ber om det....och fundera också på att ta annan hjälp än medicin. Kram och lycka till

  • Äldre 26 Apr 10:43

    Tack för era svar! Blir då lättad av att läsa dem (främst för att man inte känner sig ensam). Nu har jag fått Inderal vid behov. Inte hämtat ut dem än och känner jag mig själv rätt kommer jag knappt ta dem heller, då jag hatar mediciner. Stressmottagning låter underbart! Tyvärr känner jag inte till att vi har det här :( Berätta gärna mer om vad ni gör där när du kommer igång med den. Kram och ha en skön helg allihopa!

  • Äldre 3 May 18:09

    Hej,
    Hoppas ni mår bra.
    Undrar bara lite ang träning.
    Tränar ni? I så fall vad? Har ni extraslag när ni tränar?

    Trevlig helg!     

  • Äldre 4 May 08:35

    En gång va jag ute på pw och hade musik i örona. Och bara känner hur hjärtat börjar leva sitt egna liv. Blir som spagetti i bena, yr och får ren j**la panik...  
    Sen dess har jag inte vågat! Och de är åratal sen. (åkte in ambulans då) och man trodde jag fick hjärtinfarkt, men de visa sig vara tietzes syndrom plus mina extra slag! Hualigen så rädd jag var! Fick nitrospray under tungan och de gjorde att jag mådde värre???? Kände mig jättekonstig av den. Usch! 

    Men nu ska jag ta tag i träningen igen fast mkt försiktigt i början med simning och orbitrek.  

  • Äldre 4 May 14:05

    Finskaflikkan:
    Usch vad otäckt.
    Hoppas det går bättre nu, uppdatera oss gärna.  

  • Äldre 8 May 02:43

    Uppdaterar gärna LIBÄ007  

    Idag när jag låg i soffan och glodde på tv börja hjärtat helt plötsligt slå annorlunda! Volter?! Stack i händerna när de gjorde så och sen va de bra... Va kan de ha varit??? 

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12