• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    413271 visningar
    1291 svar
    1291
    413271

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Äldre 11 May 22:33

    Tittade in nu för första gången på länge. Känner inte extraslag, men har ont och en obehagskänsla i bröstet och tar betablockerare flera gånger i veckan då jag tycker att jag mår lite bättre då. Får ont och konstig känsla så fort jag ansträngt mig, så jag vågar aldrig börja träna...

  • Äldre 12 May 21:33

    Skönt att du inte känner dom längre! Sök en läkare som få kika på dig ?

    Jag själv ha haft det otroligt skönt i snart 2 månader???? bara känt några om dagen och ibland inga ? fast idag fick ja flera på raken, men blev inte rädd ???? gjorde ett 24h ekg den 16 april så nu väntar ja på svar ? vet att ja fick med 3 som ja kände.

  • Äldre 20 May 14:01
    Sweetboxen skrev 2014-03-22 16:22:06 följande:


    Va härligt!! :)
    Har fortfarande inte haft flimmer sedan min lungvensablation i december. Visst har jag känt extraslag nån enstaka gång. Framförallt efter alkoholintag, men det är nog väldigt normalt. Har nu börjat träna så smått igen för första gången på flera år. Åker rullskidor ganska obehindrat i 45-60 min i hyggligt tempo. Kan driva upp pulsen till 170 bpm. Jag är ändå 57 år och har 10 kg övervikt. Väldigt skönt faktiskt. (inte övervikten då).

    Ni som har extraslag orsakade av förmaksflimmer, som jag hade,  tycker jag absolut ska ta chansen att göra en lungvensablation om det erbjuds.
  • Äldre 23 May 22:55

    Hej. 


     


    Används denna tråden?

    Har också ett hoppande hjärta, och mår superdåligt över det. Påverkar hela ens livskvalité.

    Men måste säga att jag blivit lugnad när jag läst om alla er som lider av samma sak.
    Men ändå har jag en tanke i huvudet "tänk om!" - "tänk om mina slag är annorlunda och farliga?". 

    Och så blir man mer tokig.

    Men känns era extraslag olika? Ibland kan de kännas som ett litet skutt i bröstet, men ibland gör det ont (riktigt ont!) upp i halsen. Så ont att jag faktiskt säger "Aj!" - den sekunden det varar. Och efter det onda slaget blir jag helt matt efteråt, och har en pirrande känsla långt efteråt i bröstet. 

    Sen ibland kan jag ligga i sängen och så får jag en slags rusning. Jag kan knappt andas normalt och hjärtat spårar ut fullständigt. Kan beskriva det bäst som att en kanin slår väldigt fort med bakbenen i bröstkorgen. När detta kommer nån gång i månaden så blir jag riktigt rädd. Då tänker jag alltid att min sista stund är kommen. :) Känner ni igen det?

    Sen när jag suttit i bilen ett tag och ska kliva ut så får jag riktigt sega och tunga slag.. utdragna.. man riktigt känner hur slaget "sssccccchhh...DUNK!"... Och då blir jag lite lätt i huvudet innan pumpen kommer igång ordentligt och då rusar det på några slag innan det kommer i normal takt.. 

    Känner folk igen sig i det jag skriver så jag kan slappna av ??????

    Hoppas ni får en trevlig och lugn helg med era hjärtan :)


     

  • Äldre 28 May 21:03

    Cecilia9:

    Jag känner igen mig så mycket det bara går i din beskrivning. Detta med kaninen som sparkar/sprattlar hårt med bakbenen. Man blir skiträdd när en sådan rusning kommer. Så jag förstår dig till 100%. Sen är det lika snabbt över som det uppstod. Men det lämnar en med en oro. Tur att vi inte är ensamma! Kram

  • Äldre 1 Jun 22:42

    Hej. Jag har inte varit här på ett tag eftersom mina extraslag har varit mycket mindre än vanligt .Igår blev jag förskylld och har idag fått många extraslag .Känns jobbigt och jag är rädd . Jag tänkte passa på att fråga om en grej som har hänt mig 3 gånger men långt tid i mellan kanske flera månader. Nu hände det igen förra veckan och har aldrig fångat det på ekg men kanske någon har erfarenhet av vad det kan vara. Jag städade mina föräldrars lägenhet förra veckan för att dom flyttade till en ny lägenhet. Jag putsade rent köksluckorna det var jobbigt och jag hade jobbat ca 3 timmar i sträck då böjde jag ner huvudet och överkroppen för att putsa underdelen på en dörr då känner jag som om hjärtat slutar slå 2 slag bara ett slag väldigt svagt i ca 4 slag. Jag är inte helt säker på detta har försökt komma på hur det kändes men det händer så fort att det är svårt att beskriva.är det någon som upplevt något liknade och vad kan det vara. Jag är trott på att ringa läkare för att dom vill inte höra mer och eftersom ekg var bra vid läkarbesöket så allt bra tycker dom . Tacksam för svar av någon som känt något liknande

  • Äldre 9 Jun 01:48

    @Cecilia9

    Jag känner absolut igen din beskrivning. Sitter just nu vaken på grund av extraslag och får ingen ro till att somna.

    Mina extraslag ter sig också väldigt annorlunda. Först är rytmen normal och sen kommer helt plötsligt två små snabba slag, och så upprepas det med olika intervaller. Ibland kommer istället först ett litet svagt slag och sedan ett stort och tungt.

    Jag upplever det som att besvären minskar när man står upp (vilket ju suger fett när man försöka sova). Ibland tycker jag att det bubblar till i ryggen, ibland i bröstkorgen (till vänster, höger och mitt i) och ibland känns det ända upp i halsen. Upplever också att jag blir "rapig" efteråt.

    Vissa dagar tänker jag knappt på dem, andra finns de där hela tiden. Idag har de kommit och gått, men det har inte gjort mig något eftersom jag varit iväg med kompisar. På kvällen är de däremot inte lika roliga.

    Ha det gott!

    /Simon

  • Äldre 11 Jun 21:39

    Nu ha ja fått svar på mitt 24h ekg. Fick med 2 extraslag. Ett från nån kammare och de andra komma ja inte ihåg va han sa. Men han sa bara att dom visste inte varför och att de inte va nått att bry sig om. Om extraslagen blev värre så fick ja ringa :) känner fortfarande extraslag varje dag och bli lika rädd varje gång! Min fråga är ju varför dom just började 2 månader efter ja fick barn !? Varför har ja inte känt av dom innan.då jag inte hade barn.. och nu har jag haft es i 1,6 månader ... det är för mig en gåta..

  • Äldre 29 Jun 20:16

    Nu har även jag fått problem med extraslag. Från att ha haft något var/vart annat år så länge jag kan minnas kom det helt plötsligt i tät följd i våras. Som från ingenstans började det med en intensitet varierande från flera i minuten till något i timmen. I en vecka höll det i sig, sedan försvann det igen. 

    Jag blev ju givetvis sjukt orolig och fick tid hos min vårdcentral. Där fick jag genomgå ett EKG, läkaren lyssnade på hjärtat och tog några blodprover. Allt var enligt läkaren bra(inga dubbelslag noterades på EKG).

    Enligt läkaren var det inget jag kunde göra åt mina dubbelslag, men dessa var inte heller farliga. Jag fick betablockerare utskrivna som skulle lindra/minska dubbelslagen.

    Nu kommer det i perioder om några dagar, eller en vecka och försvinner sedan några veckor innan det kommer tillbaka igen. När det är som värst tar jag betablockerare som jag tycker fungerar bra.

    Men det sliter på psyket, dubbelslagen är obehagliga och leder lätt till ångest. I mitt fall är det framförallt stress/ångest som startar en period med dubbelslag, men det kan komma utan också. Om jag har förstått er andra här så blir det lättare med tiden, man lär sig leva med dom.

  • Äldre 5 Jul 11:02

    Jag har oxå fruktansvärt mycket extraslag har gjort massor med tester, ultraljud, arbetsekg. Vanliga ekg. Hittade inget. Läkaren har,sagt att mitt i allt elände så är det bra med dubbelslag är som extra tändstift. Vi,som har massor med extraslag kan inte få hjärtstopp. Så ni som är oroliga för extraslag var inte det koppla av å lev livet! Jag vet att det är svårt har själv varit där med massor av ångest våga inte somna osv. Nu e det bättre men inte fullt ut. Kram

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12