• Äldre 22 Jan 21:40
    530999 visningar
    9675 svar
    9675
    530999

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • kim86
    Äldre 24 Jan 15:59
    #21

    Ja. det gick snabbt.. =) 3 månader..
    Jag liter nog inte helt på det förrens jag får det svart på vitt med ett digitalt test på fredag på bim.. Men sååå himla kul..

  • Äldre 24 Jan 16:35
    #22

    kim86: Stort grattis!! :)

    Vilda Tiger: Jag är  typ 2:a och har tidigare endast tagit tabletter, förutom vid de andra två graviditerna, då har jag också behövt insulin.

    Jag slutade med tabletterna så fort jag testat plus, det är för två veckor sedan. Jag fick börja med insulin 5 dagar efter jag testat plus...

    Jag fick börja med små doser, endast 4 enheter... men nu har jag successivt fått öka ungefär varannan/var tredje dag, så nu är jag uppe i 16 enheter till frukost, 10 till lunch, 14 till middag och till natten 14 enheter Insulatart. I morgon ska jag dock öka alla doser med 2 enheter.

    Jag minns i slutet av sista graviditeten, vilka doser jag fick ta! Jag tog runt 55-60 enheter till bland annat frukost!

    Jag förstår inte hur jag kunnat klara mig utan insulin sista tiden, som ogravid. Mitt HbA1c var ju 7,1 % sist och det tyder alltså på för höga värden. Min husläkare som skött min diabetes har hela tiden hävdat att det endast är förevärdet innan måltider som är väsentligt´- och det har tidigare legat nästan inom normalgränsen. Strax över bara. Men eftervärdena, 1,5 timma efter måltiider, har han aldrig frågat om!

    När jag nu fick träffa medicinläkaren på SMVC sa hon att jag förmodligen kommer behöva insulin även efter denna gravve och ingenting mig emot!

    Hoppas jag får ner mina värden snart.

  • Äldre 24 Jan 17:34
    #23

    Evell
    Det låter ju väldigt konstigt att din läkare inte tittat på eftervärdena alls... jaja - hoppas du får hjälp efter gravven så du hamnar på bra hba1c. 7.1 är ju inte ILLA men det kan ju vara bättre. Jag har för mig att riktvärdet som ickegravid här är 6.5. Var beredd bara på att du kan behöva sänka dina doser igen om några veckor. En del funkar så - andra behöver höja hela tiden och märker aldrig av ett minskat behov under gravven. Lycka till med det i vilket fall!

  • Äldre 24 Jan 18:06
    #24

    Vilda Tiger: Ja, jag hoppas också innerligt att mitt HbA1c sjunker! Det har stigit under de senaste åren... när min diabetes upptäckte, i  samband med min första gravve, då hade jag ett HbA1c på runt 4,8. Sen har det bara stigit som sagt... :(

    I och med mitt höga blodsocker törs jag ju inte äta något godis. Och snart klättrar jag på väggarna om jag inte får rosa skumsvampar och lite saltlakris!!!!! Blir tokig snart, på riktigt. :) Va 17 gör man? Äter ni inget godis alls eller äter ni någon godisbit på helgen och justerar med insulni?

  • Fiyali
    Äldre 24 Jan 18:27
    #25
    Kim86:
    Grattis! :)

    Eveli:
    Jag låg också jätte högt i början, de säger ju att det är de månaderna precis innan grav som är viktigast! Och sen sa läkaren att när en diabetiker klagar på att värdena börjat svänga rejält utan någon direkt anledning, så är det nästan lika säkert som ett gravtest! Så det är säkert ingen fara!
  • BabyNo­2
    Äldre 24 Jan 18:57
    #26

    Ohh wow.. massor att läsa.. skickar en massa grattiskrammar till er som ska ha dom ;o) man hinner ju glömma vartfeter man scrollar*hehe*
    tack snälla Ni för omtanken... joo de kommer bi tufft nu fram till begravningen .. innan man får ta FARVÄL!
    de suraste är att som ni alla vet så har jag ju vart ganska sjuk... o i fredax skulle jag ju få svar på alla provsvaren kl 11.15 då jag träffade Doktorn... vill ej träffa mormor innan dess UTIFALL de skulle vara nåt virus.. men så dör hon kl 8.30 så jag hann aldrig säga hejdå själv, utan bara genom mamma...
    Sista gången jag träffade henne var på Julafton...MEN då var hon förhållandevis pigg..såå de får jag se som en tröst!

    jaja... Blendha.. strongt o va ute o rasta totton;o) Jag får fasen ONT när jag åker bil o de guppar o har sig. Känner först NU att de börjar trycka på..så att säga. Att livmodern börjar ta plats. Ska till MVC den 8..ser fram mot det :o)

     O apropå vikten.. så gick jag upp 10 kg med jr trots att jag åt.. oj vad jag åt..
    o nu har jag bara gått upp 2... fast jag är i v 24..(neeee nu blev jag osäker på vilken vecka) Vilda Tiger, vilken är du i?? Är inte vi i samma?typ..hihi.
    Just nu är jag inne i en illamående period, men är sugen på annanas o gröna äpplen. TRÖTT på alla känningar o allt släpande på choklad o godis... *grrr*

    O aprpå mage.. NU börjar de som sagt se ut mer son bebbemage..inte bara en fettklump efter Adrian ;o) Såå man kanske skulle ta o fota lite:o)

    Evell.. de där suget kan ju göra att man bli KNÄPP.. jag äter aldrig godis för att sen justera med insulin... för att jag ej är såå förtjust i det, GODISET alltså.. däremot göt jag de med mackor.. som ju ärmin STÖRSTA fiende!
    MEN testa frukt.. vindruvor, annanas (YAMMI) för de drar ner på de där värsta JOBBIGASTE suget.. för mig iaf :o)

    Njee nu ska ja gå o bada lite.. krm kram

  • Fiyali
    Äldre 24 Jan 19:05
    #27

    Till er som vågar/orkar svara, hur mycket gick ni upp under förra graviditeten och hur mycket har ni gått upp nu, eller tror ni att ni kommer ha gått upp när ni är färdiga?
    Alla som väntar första får gärna svara också så klart!
    Det jag undrar egentligen är om man som diabetiker faktiskt går upp mer än "genomsnittet", eller om det bara är ett önsketänkande från min sida för att bortskylla min dåliga pondus! haha!

    Själv gick jag upp 27 kg med första, nu har jag "bara" gått upp 12, men är bara i vecka 28. Jag äter ändå bra, först för tre veckor sen som jag faktiskt märkte av mer "hunger".

  • Äldre 24 Jan 19:07
    #28

    Vindruvor och ananas höjer mitt socker lika mkt som godis... men testa sockerfritt godis då, Evell. Jag är inte alls godissugen nu under gravven men jag är ju sugen på annat som höjer sockret. Då justerar jag med insulin. Duttar en del under dagen då jag är en skåpätare av stora mått. Det syns på vågen med, 12 kg upp i v 22...

    Babyno2
    Jag går in i v 23 imorgon och har bf 30 maj. Du kan ju dra ifrån eller lägga till utifrån det. Men jag har för mig att jag har bf före dig, stämmer inte det?

  • ebyl
    Äldre 24 Jan 20:37
    #29

    evell: Jag är sjuksköterska å har läst diabeteskurs, å på den kursen hade vi en föreläsare som förespråkade insulin till typ 2:or så fort som möjligt! Han menade att man tjänade på det, främst patienten med också sjukvårdskostnader å dyl... Så jag tycker verkligen du ska ligga på å få fortsätta med insulin efter graviditeten!! Det vanliga är ju annars kost-tabletter-insulin, men han sa att typ 2:or skulle må mycket bättre på insulin tidigt!
    Angående godissug så låter jag helt enkelt bli att ha hemma. Det kanske tar några dagar/veckor om man är riktigt sugen sen ska väl det västa ha gått över. Försök hitta något annat å inte tänka på godis, hur lätt det nu är..

    Fiyali: Jag gick upp 16 kg förra gången, den här gången har jag gått upp 5 hittills (v.18+0 imorrn).  Vet aldrig vart det slutar..

  • Äldre 24 Jan 21:29
    #30

    Fiyali
    Jag gick upp 35 med Lyckeli. Mycket vatten men mycket fett med. Som jag skrev är det hittills 12 kg i v 22.

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare