• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Gummibjörn

    Hej alla!
    Jag ansluter mig till denna tråd igen, är gravid med barn nr 2 ! =) Jag är i v 8 nu.
    Några av er känner jag sedan tidigare speciellt under förra grav och i kläckta diab.tråden.
    Denna gång har jag pump, vilket jag inte hade förra gången, och det känns redan nu att det kommer bli lättare denna gång även om det gick ganska bra förra gången. Dessutom har jag fått låna en sensor till min pump som läser av mitt BS hela tiden, och det är ju bara såå bra! Den vill jag aldrig bli av med.. =)
    Har haft den 1 vecka nu.
    Ha det bra så länge , jag ska sätta mig och läsa igenom lite i tråden. =)

  • ulli32

    haloj alla!!

    det här är säkert normalt men blir ändå lite orolig...

    jag e så trött så jag knappt kommer ihåg vad jag heter...jobbit o stå på benen...yr i huvet...illamående...orkeslös totalt!! ska d va så??

    är i v7 ca...

    min andra graviditet va inte såhär, mådde som en prinsessa heeela tiden.

    usch inte kul att må såhär....ska gå o ligga ner en stund...kram.

  • kim86

    Ulli32..
    Alltså, nu är ju knappast jag den med mest erfarenhet här inne. Men jag mår precis som du beskriver. Riktigt tröööög i huvudet. Tappar ord, har gått o lagt mig kl 8 varje kväll i en vecka. O jag går in i v 5 imorgon. Så jag tror , (med tanke på alla grav.böcker) att det är helt normalt.

    Men väldigt svårt tycker jag att läsa av sitt bs, när man mår såhär.

    Tycker det var svårt med, när man blir så kissenödig hela tiden, då tror jag att bs är högt direkt..

  • Fiyali
    Ebyl:
    Vi har alltid ett UL i vecka 12 för att göra kubtest, och sen alltid ett i vecka arton för hjärtgranskning och tillväxt.
    Jag personligen har en massa fler, men det har med olika anledningar att göra.

    TredjeJuli:
    Hur långt gången är du?
    Jag har haft problem med för tidiga födslar (har alltid lyckats bli stoppad), men pga detta har jag mycket extra kollar från vecka 20-fram. Läkaren sa att hon egentligen ville sjukskriva mig från vecka 24, men att risken är stor att man får avslag då, och då blir det svårare att bli sjukskriven längre fram för det, om jag skulle bli inlagd eller så.
    Vad hon menade var ju att det i sig inte är ett sjukdomstillstånd att vara gravid, och att sjukskriva i förebyggande syfte så tidigt i graviditeten är det vanligt med avslag.

    Ulli32:
    Jag mådde också enormt dåligt i början, var trött så jag blev yr, obehagskänslor och dylikt. Det försvann sen runt vecka 10 ungefär, men har på sistone, de tre senaste veckorna börjat byggas upp igen. Hade kunnat sova 24 timmar i sträck tror jag, för att äta frukost och sen somna om!
  • Masarin

    Hej alla!!

    Nu har jag varit på sista kollen hos barnmorska och UL. Allt såg superbra ut. Ett HbA1c på 5.5 tycker jag är helt okej. De räknar med att bebisen väger cirkus 3 kg = helt normalt.
    Jag frågade barnmorskan om jag ska komma fler gånger till henne innan BF (18/2) men eftersom snittet är planerat lite innan det och jag inte har några som helst problem med min graviditet så sa vi hejdå... Nu syns vi först på återkollen.

    Är det någon som fått en ungefärlig vikt på bebisen när den kommer på TUL strax innan förlossning och det inte stämt alls? De gissade på en födelsevikt på 3400 g ungefär och det skulle vara en skräll hos mig. De andra har vägt över 4 kg!!

    Är 31 år och bor utanför Strängnäs.

  • Masarin

    Åh såg just en artikel på aftonbladet.se där rubriken lyder: För lågt blodsocker farligt för diabetiker.
    Låter läskigt tycker jag. Vad tycker ni andra? Visst det står om typ 2 men varför skulle det inte gälla typ 1??
    Usch kanske en onödig sak att kika på nu när man ändå är nervig inför en kommande förlossning... (snitt)

  • challis777
    Fiyali skrev 2010-01-27 16:08:03 följande:
    Ebyl:Vi har alltid ett UL i vecka 12 för att göra kubtest, och sen alltid ett i vecka arton för hjärtgranskning och tillväxt. Jag personligen har en massa fler, men det har med olika anledningar att göra. TredjeJuli:Hur långt gången är du?Jag har haft problem med för tidiga födslar (har alltid lyckats bli stoppad), men pga detta har jag mycket extra kollar från vecka 20-fram. Läkaren sa att hon egentligen ville sjukskriva mig från vecka 24, men att risken är stor att man får avslag då, och då blir det svårare att bli sjukskriven längre fram för det, om jag skulle bli inlagd eller så. Vad hon menade var ju att det i sig inte är ett sjukdomstillstånd att vara gravid, och att sjukskriva i förebyggande syfte så tidigt i graviditeten är det vanligt med avslag. Ulli32:Jag mådde också enormt dåligt i början, var trött så jag blev yr, obehagskänslor och dylikt. Det försvann sen runt vecka 10 ungefär, men har på sistone, de tre senaste veckorna börjat byggas upp igen. Hade kunnat sova 24 timmar i sträck tror jag, för att äta frukost och sen somna om!
    Jag är i v. 29.
    Sonen kom i v. 35 så man vet ju aldrig när den här bebisen behagar komma...
  • Sinnika
    Masarin skrev 2010-01-27 16:21:18 följande:
    Åh såg just en artikel på aftonbladet.se där rubriken lyder: För lågt blodsocker farligt för diabetiker. Låter läskigt tycker jag. Vad tycker ni andra? Visst det står om typ 2 men varför skulle det inte gälla typ 1?? Usch kanske en onödig sak att kika på nu när man ändå är nervig inför en kommande förlossning... (snitt)
    Läste precis artikeln. Visst, det är alltid farligt med lågt blodsocker speciellt om man hör till de som inte vaknar om de får lågt på natten osv. Men i just denna studie tror jag mest det berodde på att det var främst äldre som var med i studien samt att dessa inte är lika vana vid insulin, man måste ju lära sig känna igen symptomen på lågt blodsocker ordentligt så man kan äta i tid... Och diabetesvården utomlands (studien var ju från Storbritannien) är inte densamma. De flesta får inte gratis stickor och blodsockermätare lika frikostigt som vi, tyvärr. och du såg väl bilden? De tar insulinet i överarmen...blää...!
    Men visst, diabetes är ju klassad som en farlig sjukdom, annars skulle vi ju inte kvalificera oss för att få medicin och hjälpmedel gratis. Tror man får det mesta gratis om man inte skulle kunna leva mer än 3 veckor utan det eller nåt sånt...gammal, förenklad riktlinje tror jag. Och där passar vi ju in. Samt att det skulle bli dyrare för staten att INTE ge oss medicin med tanke på alla komplikationer.
  • Vilda Tiger

    Gummibjörn
    Välkommen och grattis till din andra graviditet! Vi känner ju varandra sedan innan men kul att se dig tillbaka i just denna tråd. Ska du få ha sensorn hela gravven?

    tredjejuli
    Näää... så himla ruttet! Men jag har för mig att man kan överklaga. Gör det!

    Fyra timmar sov jag inatt... usch va trött jag är nu. Först ett härligt "meningsutbyte" mellan mig och maken, med efterföljande ältning och tjat (är ihop med en man som vill prata igenom allt medan jag själv bara vill säga "nu glömmer vi det!" och sedan en härlig känning klockan fyra. Och så väckerklockan som ringde vid sju. Jag är glad att jag är ledig från jobbet imorgon så jag kan ta igen mig lite. Så gott det nu går med en 18månaders hemma.

  • Mia Magdalena
    Masarin skrev 2010-01-27 16:17:20 följande:
    Hej alla!!Nu har jag varit på sista kollen hos barnmorska och UL. Allt såg superbra ut. Ett HbA1c på 5.5 tycker jag är helt okej. De räknar med att bebisen väger cirkus 3 kg = helt normalt. Jag frågade barnmorskan om jag ska komma fler gånger till henne innan BF (18/2) men eftersom snittet är planerat lite innan det och jag inte har några som helst problem med min graviditet så sa vi hejdå... Nu syns vi först på återkollen. Är det någon som fått en ungefärlig vikt på bebisen när den kommer på TUL strax innan förlossning och det inte stämt alls? De gissade på en födelsevikt på 3400 g ungefär och det skulle vara en skräll hos mig. De andra har vägt över 4 kg!!Är 31 år och bor utanför Strängnäs.
    Ang tillväxtultraljud stämde inte det sådär väldigt bra på min bebis. De uppskattade vikten till 3700g men då hon föddes två dagar senare vägde hon 4200g. Tror att de har en felmarginal på 400g normalt.
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare