• Äldre 22 Jan 21:40
    531011 visningar
    9675 svar
    9675
    531011

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Äldre 27 Jan 20:00

    Vilda:
    Tack, det samma till dig!!  {#lang_emotions_smile}
    Jag tror inte jag får ha sensorn hela graviditeten, men jag är glad så länge jag får ha den..

  • ebyl
    Äldre 27 Jan 20:04

    gummibjörn: Hej igen å välkommen! Känner igen dig från förra grav...

    fiyali: Här i Västernorrland gör vi överhuvudtaget inte kub-test, men har ju 4 extra tillväxt ul efter första rutin ul. Tycker det är märkligt att man på vissa ställen i Sverige anser det skadligt för fostret att utsättas för ul å hjärtljud innan rul, å på andra inte alls...

  • Wille 2008
    Äldre 27 Jan 20:56

    Gummibjörn: Jag tror jag minns dig från förra graviditeten också. Kan det stämma tro? Välkommen hit i alla fall!

    Tredjejuli: Överklaga helt klart! Ring din handläggare och fråga vänligt men bestämt vad det är som är oklart och att du gäääääärna förklarar en gång till VARFÖR du inte kan jobba som du gjort!

    Masarin: Födelsevikten på min första skrutt felade på 6g från TUL 2 dagar innan hon föddes{#lang_emotions_cool}. Den här bebben är ju uppenbarligen inte ute än...men har legat ganska stadigt på samma kurva så jag hoppas på att det stämmer om jag fortsätter som jag gjort. Men som de heeeela tiden poängterar så är det bara en uppskattning och man får kolla på sf måttet som även det är en uppskattning.
    Knasigt med sista besöket hos bm, men lite skönt också väl? Du är i princip FÄRDIG med din graviditet och därmed också allt idogt testande av diverse åkommor... VILL OCKSÅ!!!!

    Vilda Tiger: Fy, stackare där som inte fått sova ordentligt. Ingen bra dag idag då antar jag. Hoppas på längre skönhetssömn inatt och vem vet kanske lite sovmorgon imorn?!

    Nu över till Fun Light jordgubbs-saft kalas och mys med man i soffa!!!!
    Over and out!

  • BabyNo­2
    Äldre 27 Jan 20:58

    Hej alla mammisar..
    Jag är såååååååååååå GRAVID nu!
    Jag har typ börjat vagga fram som en pinvin stundtals, jag har ONT fan överallt. o magen sade de bara poff om.. kan man spricka så gör jag de snart känns de som.. o jag är i v 24..herregud hur ska detta sluta????????
    ahh.. har gått upp 1,5 kg...

    Läste artikeln om typ2 o dödligheten etc... Jag vart mest fundersam om bilden... Kan man ta insulin i armen????

    Gummibjörn välkommen... känner igen ditt nickname.. kanske hängde vi i samma tråd med våra 2 åringar?? Om du oxå har en i den åldern?Ebyl & Vilda T hängde oxå här då ;o)

    Hinner som sagt glömma vem som skriver vad.. men som svar på nåns fråga så ä JAG 29, har typ2, varit sjuk sedan 2001 och bor i Katrineholm!

    O ja blir verkligen nervös för de här med sjukskrivning.. jag PALLAR inte med 100% nu som d är... mina känningar bara kommer o jag har som sagt ONT i magen.. den är hård o jag kan likna det vid sammadragningar som man har på slutet när heela magen blir stenhård...kanske borde ringa MVC???!

    Jaja.. lycka till all sockerkringloro Kämpa på:o)

  • Fiyali
    Äldre 27 Jan 21:43

    Jag är sugen på en sån där munk som är hel och har vaniljkräm i sig. Jag längtar tills jag "ploppar". Förra gången kunde jag äta waffers vanilj i nästan en vecka efter födseln utan extra insulin!

  • Äldre 27 Jan 22:07

    Brudar - är det BARA jag som äter kakor och bullar och glass om jag är sugen och tar extra insulin till? Jag har visserligen gått upp mkt i vikt och FASAR för att gå ner allt igen sen men jag oooorkar inte bry mig. Jag gick ner allt efter Lyckeli på ett år så jag får väl göra samma grej igen.

  • Fiyali
    Äldre 27 Jan 22:23
    Vilda Tiger skrev 2010-01-27 22:07:55 följande:
    Brudar - är det BARA jag som äter kakor och bullar och glass om jag är sugen och tar extra insulin till? Jag har visserligen gått upp mkt i vikt och FASAR för att gå ner allt igen sen men jag oooorkar inte bry mig. Jag gick ner allt efter Lyckeli på ett år så jag får väl göra samma grej igen.
    Mjo, men jag gick bara ner hälften av det jag gick upp förra gången innan jag blev gravid igen :P
    Sen är jag inte så sugen på kakor och glass, bara kakor fyllda med vanilj! Mmmmmmm det hade jag kunnat leva på, men en sån kaka som jag vill ha, ersätter en hel måltid plus lite till i insulin väg :(
  • ulli32
    Äldre 27 Jan 22:32
    Gummibjörn skrev 2010-01-27 15:51:42 följande:
    Hej alla!Jag ansluter mig till denna tråd igen, är gravid med barn nr 2 ! =) Jag är i v 8 nu.Några av er känner jag sedan tidigare speciellt under förra grav och i kläckta diab.tråden. Denna gång har jag pump, vilket jag inte hade förra gången, och det känns redan nu att det kommer bli lättare denna gång även om det gick ganska bra förra gången. Dessutom har jag fått låna en sensor till min pump som läser av mitt BS hela tiden, och det är ju bara såå bra! Den vill jag aldrig bli av med.. =) Har haft den 1 vecka nu. Ha det bra så länge , jag ska sätta mig och läsa igenom lite i tråden. =)
    välkommen hit gummibjörn!

    härligt att du har en sensor...min son har haft det vid några tillfällen. ska faktiskt fråga min läkare om jag kan få en...så håll tummarna :)

    jag heter ullis, 32 år väntar mitt andra barn är ca i v7....nervös men väldigt glad!!

    jag har haft diabetes sen 1984 och min son på 4år har haft diabetes i 2 1/2 år....han är min hjälte och idol!! :)

    tjiiing.
  • ulli32
    Äldre 27 Jan 22:35
    kim86 skrev 2010-01-27 16:00:08 följande:
    Ulli32..Alltså, nu är ju knappast jag den med mest erfarenhet här inne. Men jag mår precis som du beskriver. Riktigt tröööög i huvudet. Tappar ord, har gått o lagt mig kl 8 varje kväll i en vecka. O jag går in i v 5 imorgon. Så jag tror , (med tanke på alla grav.böcker) att det är helt normalt.Men väldigt svårt tycker jag att läsa av sitt bs, när man mår såhär.Tycker det var svårt med, när man blir så kissenödig hela tiden, då tror jag att bs är högt direkt..
    Hej kim86!

    tack för ditt svar :)

    d e helt sjukt så trött jag är...orkar inte ens tömma diskmaskinen..d känns som ett jätte jobb :(
    d e väll tur i oturen att jag är arbetslös...
    visst är jag lite trött i vanliga fall...kollar ju sonens bs 2-4ggr per natt...varje natt men nu e det olidligt va trött ja e...blir litr piggare nu på senkvällen.
    precis som du säger så glömmer jag saker?? illamående, yr o snurri....men d e väll som du säger...vi får hoppas på att d går över snart!

    kram ullis.
  • ulli32
    Äldre 27 Jan 22:37
    Fiyali skrev 2010-01-27 16:08:03 följande:
    Ebyl:Vi har alltid ett UL i vecka 12 för att göra kubtest, och sen alltid ett i vecka arton för hjärtgranskning och tillväxt. Jag personligen har en massa fler, men det har med olika anledningar att göra. TredjeJuli:Hur långt gången är du?Jag har haft problem med för tidiga födslar (har alltid lyckats bli stoppad), men pga detta har jag mycket extra kollar från vecka 20-fram. Läkaren sa att hon egentligen ville sjukskriva mig från vecka 24, men att risken är stor att man får avslag då, och då blir det svårare att bli sjukskriven längre fram för det, om jag skulle bli inlagd eller så. Vad hon menade var ju att det i sig inte är ett sjukdomstillstånd att vara gravid, och att sjukskriva i förebyggande syfte så tidigt i graviditeten är det vanligt med avslag. Ulli32:Jag mådde också enormt dåligt i början, var trött så jag blev yr, obehagskänslor och dylikt. Det försvann sen runt vecka 10 ungefär, men har på sistone, de tre senaste veckorna börjat byggas upp igen. Hade kunnat sova 24 timmar i sträck tror jag, för att äta frukost och sen somna om!
    haloj!

    tack för ditt svar, känns faktiskt bättre nu när ni e fler som skrivit att ni mått likadant o att det ät normalt!

    ja tänk om man inte ens behövde kliva upp ur sängen på morgonen....underbart!!! hihihi

    kram kram.
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare