• Marfa
    Äldre 23 Jan 09:59
    27233 visningar
    391 svar
    391
    27233

    Förstföderskor i Sthlm me BF Augusti 2006 - tråd 18

    Ja då fortsätter vi vår färd genom föräldrarlivet.

    Här är gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m48210475.html

  • Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm me BF Augusti 2006 - tråd 18
  • Äldre 23 Jan 10:10
    #1

    herrgud, redan tråd 18


    ★*☆ Nora 060810 ☆ Eskil 090502 ☆*★
  • Elisab­ethjz
    Äldre 23 Jan 10:56
    #2

    Bra Marfa!!

  • Marfa
    Äldre 23 Jan 11:30
    #3

    ja tiden går så otroligt fort ibland. Fyllde i föräldrar med barn 3-5 år som grupp för tråden. Fick tänka efter en extra gång när jag skulle fylla i barn 3-5 år. Såg så mycket ut.  Tycker att Kristin har växt så mycket på sista tiden. Blivit lång och kan en massa saker helt plötsligt som hon inte kunde förut. Idag övade vi på att skriva bokstäver. Vi har inte gjort det så mycket förut. Men insåg att vi kankse låg efter när en kompis flicka som fylde 4 nu i januari kan skriva sitt namn och en massa andra ord.

  • Elisab­ethjz
    Äldre 23 Jan 13:10
    #4

    Tror det är väldigt olika med intresset hos barn för bokstäver. En del börjar tidigt, andra väntar lite, precis som med allt. Benjamin är sådär intresserad, han pratar om bokstäver och vill att vi ska skriva hans namn, men han visar inget intresse för att skriva själv.

  • Äldre 23 Jan 14:29
    #5

    Melvin är inte alls ett dugg intresserad av bokstäver. Han kan tycka att det är roligt när vi skriver - men så är det mesta just nu... Att allt är roligare om man bara slipper göra allt arbete själv. Hade utv.samtal på dagis före jul och de hade också upptäckt att han inte "presterade" något själv. Han är expert på att bara flyta med. Han har varit med på måleritimmarna men han har liksom flutit runt hela tiden. Han hjälper andra, ber andra hjälpa honom, flyter runt bland platserna och fröknarnas knän... Så alla andra fick hem en stor kasse med alster deras barn gjort. Vi hade ett par enstaka teckningar varav fröknarna gjort två av dem . Han kommer bli chef när han bllir stor. Han är skicklig. Man upptäcker inte att man faktiskt egentligen gjort allt arbete själv förrän det är försent . Lite roligt ändå att luttrade fröknar (de flesta har jobbat i minst 20 år i yrket) också har gått på hans knep utan att märka det!


    (¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Svirro­o
    Äldre 23 Jan 16:41
    #6

    Många trådar :)

    Nu när vi flyttade började Leo och Loke hos dagmamma och dom trivs utmärkt. Mycket lugnare och mer harmoniska när dom kommer hem på kvällarna. Loke trivdes bra på förra stället men Leo trivdes inte alls när han flyttades upp till stora gruppen. Den var väldigt stökig och barnen sprang mest runt och skrek. Kändes som personalen tappade kontrollen över barnen. Nu gör dom mycket utflykter till museeum, kulturhuset, bibliotek, umgås med många andra dagmammor och deras barn, ska på Mora träsk psv. Det som man kanske missar är organiserat pyssel och metodik på plats och evt umgås med fler yngre barn. Men dom får mer styrning och uppfostran av dagmamma. svårt detta vi står kvar i kön så att vi kan hoppa på dagis nu till höst eller nästa höst. Jag har alltid varit lite tveksam till dagmamma men det är ju underbart att ha barn som trivs.

  • Äldre 23 Jan 18:22
    #7

    Alma kan skriva sitt namn men vet inte vad bokstäverna betyder. Härmar bara det jag skrev åt henne en gång.
    Ang dagis/dagmamma hade jag gärna haft Alma hos dagmamma om det funnits här.
    4 av mina syskon har gått hos dagmamma och jag och storebroran på dagis. Mamma sa att barnen hos dagmamman lärde sig "hushålls sysslorna" mycket fortare och att det var ett lugnare tempo.

    Idag har jag och Alma varit på bio, det regnar köttbullar i 3d. Mamma tog August på långpromenad under tiden. Filmen var grymt cool i 3d, handlingen så där.


    ♥♥ Alma 060809 ♥♥ ♥♥August 091030♥♥
  • Äldre 23 Jan 18:44
    #8

    Är det en bra dagmamma är det kanon med dagmamma men samtidigt känns det ibland lite mer utlämnande med dagmamma än på förskola eftersom hos en dagmamma har man ju bara henne medan på en förskola finns det oftast andra fröknar att ty sig till. Gick själv hos en dagmamma som bara hade oss för pengarna. Vi fick vara i ett rum på nedervåningen hela dagarna (dagmamma på övervåningen) De utflykterna vi gjorde var till stallet för att dagmamman skulle rida sin häst men vi fick inte gå in i stallet och när hon red skulle vi stå bredvid och titta på hela tiden. Si så där roligt när manv var 4-5 år. Sedan kom jag till en helt underbar dagmamma. Men till Melvin funderar jag på kanske dagmamma den dagen vi får sålt (vilket ju det verkar som vi kan se oss i stjärnorna efter...) och flyttar till nytt ställe. Men det beror helt på!


    (¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Bebbil­ina
    Äldre 24 Jan 03:05
    #9

    Hej pa er! Jag tror inte heller att man behover vara orolig for hur mycket bokstaver mantanar med barnen nar de ar pa dagis. F vill ibland bade rita och skriva, men han blir helt supersur nar det inte blir perfekt att han inte vill forsoka mer. Han far lara sig nar han vill (nastan)
    Idag har jag varit pa 3600 meters hojd, ar pa konferans i colorado. Men jetlagen verkar inte ge sig och jag ar sa trott varje kvall att det inte ar klokt.
    Srutthumlan: kanske ska du boka td hos barnmorsakn, min kompis hade mycket svamp ett tag, sa nar hon tillslut gick sa hon, oj va du maste haft ont! Hon fick da nagot speciallt att satta upp. Kanska har du en annan stam av svamp an vad canesten och pevaryl hjalper mot. Pa vardguiden star att man ska soka vard om man inte blivit hjalpt av behandling, Kram!

  • Marfa
    Äldre 24 Jan 08:09
    #10

    Vad spännande att vara i Colorado Bebbilina. Hoppas att du får se mycket och inte bara ha konferans. Är det med jobbet? Så killarna får vara hemma själva?

    Igår åkte Jonas igen till USA en vecka. Är riktigt tråkigt med dessa långa veckor han är borta. Jag är dessutom ledig lör-ons, så vi får försöka hitta på mycket roliga saker så tiden går fort.

    Skrutt säger det samma, ring och fråga imorgon om det är så att det inte gått över med svampen. Provade du Daktacort? Den blev nämligen jag rekommenderad när jag ringde för rådgivningen.

    Det där med bokstäver är ju som ni säger att alla barn kan olika saker. Mycket är ju vad de har intresse för.

Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm me BF Augusti 2006 - tråd 18