• Rondellen

    Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

    Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

    tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

  • Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • Stella 78
    Virrpirr skrev 2010-02-01 19:55:19 följande:
    Hur vanligt är det egentligen att kroppen sköter det själv och hur lång tid brukar detta ta?Jag är i vecka 6+4 idag och än verkar ju inte min kropp gjort det iaf..Just nu känns det som man går omkring med en tickande bomb och bara väntar på att äggledaren ska spricka för det lät ju typ som det på läkaren : "du får absolut inte vara själv om nåt skulle hända"
    Jag var i v. 9 och kände inget... Så det kan dröja. Dock var mitt hcg skyhögt (18 000). Jag gissar att de kollar ditt hcg imorgon igen och ser om det sjunkit eller stigit. Har det inte sjunkit så gissar jag att de väljer någon form av behandling. Om kroppen tar hand om det själv så gör den nog det tidigare. Men jag är inte säker på det sistnämnda.
  • Rondellen
    Virrpirr skrev 2010-02-01 19:55:19 följande:
    Hur vanligt är det egentligen att kroppen sköter det själv och hur lång tid brukar detta ta?Jag är i vecka 6+4 idag och än verkar ju inte min kropp gjort det iaf..Just nu känns det som man går omkring med en tickande bomb och bara väntar på att äggledaren ska spricka för det lät ju typ som det på läkaren : "du får absolut inte vara själv om nåt skulle hända"
    Jag känner igen känslan av att ha en tickande bomb i magen. Jag instämmer med stella att det är faktiskt skönast att ha fått operera bort allt, för då går återhämtningen fort, och risken att det skall fastna igen minska r då den äggledare som uppenbart är dålig är borta. Reagera på smärta så fort det börjar, för min del började det som en jättekraftig mensvärk, men hårt koncentrerat åt sidan av magen. Jag visste att ajg hade ett x så jag åkte direkt in. FÖrutom värken hade jag väldigt ont o rumpan, jag kunde knappt gå eller sitta. Jag vet inte om det är vanligt, men jag antar att det trycker på känsliga nerver som gör att det kan göra ont på andra ställen. Stå på dig och kräv vård. Innan min operation, när man fortfarande avvaktade att se ifall kroppen tog hand om det jsälv, tjatade jag till mig att få ligga inne två nätter. Sedan fick jag cellgifter vilket itne hjälpte, och fick slutligen paniksmärtan vilket resulterade i att sambon körde iväg mig till jsukhuset. Minns att jag tog en alvedon innan jag åkte dit, och väl på plats hade smärtan släppt lite så jag skämdes nästan att jag hade åkt in. De gjorde ultraljud i vilket fall, och då konstaterades det att äggledaren spruckit och blod sipprade ut i magen. Dock inte i särskilt hög hastighet så det blev aldrig urakut, som ajg fått det beskrivit av många andra här. På sjukhuset fick jag världens underbaraste morfintripp, en go spruta ordinerades ögonaböj av läkaren och det var tur. Under natten tog de blodprov och tempen flera gånger, jag lät dem hålla på medans jag njöt av min knarktripp. På morgonen opererades jag. Efteråt kan jag konstatera att det var skönt att det slutade så, då risken att drabbas av utomkveds igen är mkt högre om man har äggledaren kvar.

    Jag hoppas verkligen att det går bra för dig. Det är en jobbig period man går igenom efteråt, med mkt dalar och toppar. Men eftersom märker man fler toppar än dalar, óch man lyckas faktiskt bearbeta även ett trauma som detta, även om man inte tror att man någonsin skall göra det när det händer en.

    Du är välkommen i tråden, vi är ett gäng som varit med om samma saker, och vi stöttar varandra och delar erfarenheter. Flera här har blivit gravida igen, medan några andra peppar varandra i kämpandet!
    Miny skrev 2010-02-01 13:49:27 följande:
    Frikadellen: Hur går det för dig? *kramar*
    Vad omtänksamt av dig att fråga! Jo, det är konstaterat att det faktiskt bara var ett vanligt missfall! Mina farhågor till trots! Jag trodde aldrig att jag skulle vara så glad över besked om missfall men i avvägningen att råka ut för ett x till eller ett vanligt mf är valet solklart... Jag lämnade blodprov imorse och vid tolv-tiden ringde de och sa att hcg sjunkit till 33 från 127 i fredags! Det såg jättebra ut, och jag behöver ingen mer uppföljning!
    I olyckan att inte lyckats med en graviditet finns ändå spiran av hopp att jag nu ändå kan ha haft en "vanlig" graviditet även om den inte kunde fullföljas. Jag hade jättestarka graviditetssymtom innan det började blöda, så jag blev mkt förvånad att ha fått vad jag trodde var mens. Nu vet jag att vad jag kände var rätt.
    Jag bad om att få kontakta fertilitetskliniken och fråga om det är dags för utredning. Jag fick telefonnummer dit och skall på ngt mystiskt sätt smita undan på jobbet imorgon och ringa dit och fråga om rådgivning hur jag borde gå vidare med detta.

    Jag är oändligt glad och tacksam att mina värsta farhågor inte blev besannade, även om utgången inte var den bästa heller...
  • Mell

    Skönt att läsa att det var ett missfall och inte ett x för dig Frikadellen, då kände du ju inte fel med symptomen! Kanske går det som det ska nästa månad, det ska ju vara enklare att bli gravid efter ett missfall! Lycka till!

  • Virrpirr

    Frikadellen: Jag känner igen det där med ont i rumpan, har skitsvårt att sitta och det värker i tarmen änna. Har fått för mig att det är hemorojder, men vetifan.

    Ska in i morrn för tester och ett VUL och hoppas man kommer ta ett beslut. Vill inte gå hemma och bara vänta på att få så ont så man ligger dubbelvikt.


     


    Skönt för dig att det var ett missfall, även om det förstår är tråkigt så är det ju ändå att föredra framför x.

  • Rondellen
    Virrpirr skrev 2010-02-02 19:30:24 följande:
    Frikadellen: Jag känner igen det där med ont i rumpan, har skitsvårt att sitta och det värker i tarmen änna. Har fått för mig att det är hemorojder, men vetifan.Ska in i morrn för tester och ett VUL och hoppas man kommer ta ett beslut. Vill inte gå hemma och bara vänta på att få så ont så man ligger dubbelvikt.   Skönt för dig att det var ett missfall, även om det förstår är tråkigt så är det ju ändå att föredra framför x.
    Virrpirr, misstänker att vi är västkustbor båda två.

    Är det sahlgrenska du går till? Det är där jag var. De är snabba att agera tycker jag. Och mkt vänliga och förstående de flesta av dem. Hör  av dig om du vill diskutera ditt intryck av vården där, om det är på samma ställe vi har varit.
  • Pemberly
    Virrpirr skrev 2010-02-01 19:44:56 följande:
    Hej på er! Jag fick konstaterat utomkveds idag och allt bara snurrar i skallen. Jag hade 1800 i HCG och ska eventuellt bli inlagd imorrn och nya prover på onsdag. Först ville han lägga in mig redan idag och då insåg jag hur allvarligt det ändå verkar vara. Hur vanligt är det att man måste operera? Lång sjukskrivning? Hade tänkt jobba imorrn, men sambom tjatar att jag ska vara hemma.. En jobbig del är ju att man måste berätta det för alla typ om man ska vara sjukskriven..
    Hej, jag brukar inte skriva i denna här tråden men läser den ibland och tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter. 
    Jag opererades för utomkveds i oktober 2008 och behövde bara vara sjukskriven 3 dagar efter operationen, men jag har ett ganska stillasittande jobb så för min del gick det bra att jobba sedan även om jag fortfarande hade lite ont i operationssåren. Men kroppen återhämtade sig ganska snabbt efter operationen så det hade bara behövts ett par dagar sjukskrivning till om jag haft ett mer rörligt arbete. En så pass kort sjukskrivning behöver man ju inte berätta orsaken till för alla. Vill du inte berätta för dina kollegor på jobbet så kan du ju låtsas att du fått tex vinterkräksjuka. 
  • Virrpirr
    Rondellen skrev 2010-02-02 23:49:48 följande:
    Virrpirr, misstänker att vi är västkustbor båda två.Är det sahlgrenska du går till? Det är där jag var. De är snabba att agera tycker jag. Och mkt vänliga och förstående de flesta av dem. Hör  av dig om du vill diskutera ditt intryck av vården där, om det är på samma ställe vi har varit.
    Nej jag är inte västkustbo, utan värmlänning :)
    Hittils har mitt intryck varit bra av vården jag fått, får hoppas att det fortsätter så. Har precis varit inne och tagit Hcg och ska in vid snart igen för VUL och beslut vad som ska göras.
  • Virrpirr
    Pemberly skrev 2010-02-03 08:08:10 följande:
    Hej, jag brukar inte skriva i denna här tråden men läser den ibland och tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter.  Jag opererades för utomkveds i oktober 2008 och behövde bara vara sjukskriven 3 dagar efter operationen, men jag har ett ganska stillasittande jobb så för min del gick det bra att jobba sedan även om jag fortfarande hade lite ont i operationssåren. Men kroppen återhämtade sig ganska snabbt efter operationen så det hade bara behövts ett par dagar sjukskrivning till om jag haft ett mer rörligt arbete. En så pass kort sjukskrivning behöver man ju inte berätta orsaken till för alla. Vill du inte berätta för dina kollegor på jobbet så kan du ju låtsas att du fått tex vinterkräksjuka. 
    Tack för att du delar med dig, jag har också ett stillasittandejobb. 3 dagar låter ju inte så mycket, jag vet ju ännu inte om det blir operation.
  • Miny

    Virrpirr: Det låter lite.. men jag opererades en måndag natt och dagen efter var jag väldigt öm, men självgående. Redan på torsdag mådde jag mycket bättre. Så man behöver inte så lång sjukskrivning faktiskt. Dom tog dock inte bort äggledaren! Fick behålla båda. Dom tog bara bort X:et. Tog bara ipren dagarna efter op och det hjälpte!

    Hoppas det löser sig och dom går något så fort som möjligt ! :)

  • Miny

    Frikadellen: Tur i oturen, men jag håller med dig bara tanken om att din grav har suttit på rätt ställe och kommit ut som ett mf, är lite lugnande istället för att bli utsatt för ett x igen! jag håller mina tummar för dig!

    Själv så har jag gått BIM+4 nu.. inte testat är nog för nervös för det..

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3