• Äldre 25 Jan 08:51
    535193 visningar
    9370 svar
    9370
    535193

    Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

    Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

    tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

  • Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • saltfl­ingan
    Äldre 3 Jun 23:14
    ingela0101 skrev 2010-06-03 18:23:06 följande:
    En första utredning privat kostar 3500-4000 kr. Då tar de spermaprov, blodprov och ultraljud och man får prata med en läkare. Jag vet inte hur ofta de upptäcker att ngt är fel på bara detta men det känns som en bra början iaf...
    Ahh, jag var lite otydlig. Jag menade för att kolla om man har stopp i äggledaren eller något annat fuffens som gör att sannolikheten för ett nytt x ökar. Någon som har koll på det?
  • Äldre 4 Jun 10:05
    saltflingan skrev 2010-06-03 09:43:52 följande:
    Åhhhhhh, grattis!!!! Så underbart!!Hjärta

    Hur har fördelningen sett ut här i tråden? Är det många som har fått nya x eller har det gått bra för de flesta?

    Om man skulle vilja gå privat och kolla upp sig innan man börjar försöka igen, vad skulle det kosta på ett ungefär?
    Det är ett gäng! OCh de som blivit gravida har slutat skriva, de flesta iaf... Av förklarliga skäl! Så läser man tråden kan man tro att alla sitter "fast", men flera har faktiskt lyckats
  • Miny
    Äldre 4 Jun 12:57
    Skrattande Grattis till alla gravida!

    Frikadellen: Snart är det din tur. Glad

    Förövrigt så har det nu gått 5 månader sen mitt X. Blev aldrig kallad till något återbesök, och lika bra kändes det när sjukhuset hade behandlad mig som dom gjort. JA! Så jag tog saken i egna händer, dels för att jag nu har försökt bli gravid sen februari! Utan att lyckats. Jag bokade tid hos en privatläkare /gynekolog och infetilitetsexpert) .

    Hon kollade UL/VUL kände och klämde, kollade äggledare, stockar, livmoder m,m. Och kunde glatt meddela mig att jag är frisk om en nötkärna! INga konstigheter, cystor eller dylikt. Och hon tyckte att jag och sambon skulle tillbringa de närmsta 5 månaderna med att försöka, och om vi inte lyckats skulle jag få komma tillbaka och evetuellt göra en spolning.

    Och anledningen till att jag inte blivit gravid trodde hon var att min ägglossning är på felsida än så länge.. Skrattande 

    P.S : 3 månader efter min op, blev jag överasskad och fick veta att läkaren hade tagit bort min högra äggledare, utan att berätta detta för mig efter operationen. Så jag har gått hela våren och trott att jag har två äggledare. Vilken jävla sjukvård!!
  • Äldre 4 Jun 15:54
    Miny skrev 2010-06-04 12:57:25 följande:
    Skrattande Grattis till alla gravida!

    Frikadellen: Snart är det din tur. Glad

    Förövrigt så har det nu gått 5 månader sen mitt X. Blev aldrig kallad till något återbesök, och lika bra kändes det när sjukhuset hade behandlad mig som dom gjort. JA! Så jag tog saken i egna händer, dels för att jag nu har försökt bli gravid sen februari! Utan att lyckats. Jag bokade tid hos en privatläkare /gynekolog och infetilitetsexpert) .

    Hon kollade UL/VUL kände och klämde, kollade äggledare, stockar, livmoder m,m. Och kunde glatt meddela mig att jag är frisk om en nötkärna! INga konstigheter, cystor eller dylikt. Och hon tyckte att jag och sambon skulle tillbringa de närmsta 5 månaderna med att försöka, och om vi inte lyckats skulle jag få komma tillbaka och evetuellt göra en spolning.

    Och anledningen till att jag inte blivit gravid trodde hon var att min ägglossning är på felsida än så länge.. Skrattande 

    P.S : 3 månader efter min op, blev jag överasskad och fick veta att läkaren hade tagit bort min högra äggledare, utan att berätta detta för mig efter operationen. Så jag har gått hela våren och trott att jag har två äggledare. Vilken jävla sjukvård!!
    Konstigt att hon sa att ägget släppt från "fel" sida. JAg fick infon att det inte spelar någon roll vilken sida ägget släpper ifrån då äggledaren är så fiffig så den ofta ändå kan plocka upp ägget från andra sidan. Jag trodde att det bara gällde alla andra och inte mig, men blev mäkta förvånad när jag 2:a gången fick mens efter X kände att jag hade ÄL på vä sida där jag inte har någon äggledare och sedan plussade! Fick dessutom bekräftat från fertilitetsläkaren när jag gjorde vul några dagar senare att ägget släppt från vä sida. Så efter det så struntade jag i varifrån ägget släppte  
  • Äldre 5 Jun 09:01

    Får jag hoppa in här?


    Jag opererades för utomkvedshavandeskap 1/4 i år och då togs min högra äggledare bort. Nu försöker vi bli gravida igen, men min menscykel verkar inte riktigt funka som tidigare. Jag har alltid varit som en klocka och fått mens på beräknad dag.


    Efter operationen blödde jag konstant i två veckor (30/3-13/4). Därefter kom mensen igen den 9/5 och jag hade ägglossning 21-22 maj, vilket jag tydligt kände. Därför trodde jag att mensen skulle komma igen nu igår, 4/6. Men än är det inga tecken på att mensen är på väg, brukar alltid känna det någon dag innan. Har testat flera negativa gravtest. Antingen borde ju mensen komma när som helst eller så borde jag väl vara gravid. Känns konstigt det här.

  • Äldre 5 Jun 12:07
    Sejda79 skrev 2010-06-05 09:01:35 följande:

    Får jag hoppa in här?


    Jag opererades för utomkvedshavandeskap 1/4 i år och då togs min högra äggledare bort. Nu försöker vi bli gravida igen, men min menscykel verkar inte riktigt funka som tidigare. Jag har alltid varit som en klocka och fått mens på beräknad dag.


    Efter operationen blödde jag konstant i två veckor (30/3-13/4). Därefter kom mensen igen den 9/5 och jag hade ägglossning 21-22 maj, vilket jag tydligt kände. Därför trodde jag att mensen skulle komma igen nu igår, 4/6. Men än är det inga tecken på att mensen är på väg, brukar alltid känna det någon dag innan. Har testat flera negativa gravtest. Antingen borde ju mensen komma när som helst eller så borde jag väl vara gravid. Känns konstigt det här.


    Det är nog itne så konsitgt om mensen är lite urballad. Det tog sex vecnor innan min kom tillbaka. Månaden därpå kom den exakt 28 dgr senare, månaden efter 35, sen har den kommit med 29-30 dagars-cykel varje gång.

    Lycka till!
  • Äldre 5 Jun 12:09

    För övrigt testade jag negativt idag :(

    Nästa månad undrar jag om jag vågar försöka. Vi ska åka en vecka på semester utomlands 7:e juli, och det skulle precis pricka in testarträsket. Funderar om det inte vore skönt att slippa allt det under semester. Fast å andra sidan vill jag inte vänta två månader heller. Vad tycker ni? Vad hade ni gjort?

  • Äldre 5 Jun 18:02
    Rondellen skrev 2010-06-05 12:09:19 följande:
    För övrigt testade jag negativt idag :(

    Nästa månad undrar jag om jag vågar försöka. Vi ska åka en vecka på semester utomlands 7:e juli, och det skulle precis pricka in testarträsket. Funderar om det inte vore skönt att slippa allt det under semester. Fast å andra sidan vill jag inte vänta två månader heller. Vad tycker ni? Vad hade ni gjort?
    Jag hade inte ro att hoppa över en enda månad när vi försökte För tänk om det är just den månaden som ägget äntligen fäster? Men jag var ju extrem efter alla års försökande. 

    Gör det som känns bäst för dig! Ett tips är att i förväg bestämma vilken dag du ska testa och sen vara fokuserad på det så du inte testar hela tiden.

     
  • Äldre 6 Jun 13:52
    Stella 78 skrev 2010-06-05 18:02:24 följande:
    Jag hade inte ro att hoppa över en enda månad när vi försökte För tänk om det är just den månaden som ägget äntligen fäster? Men jag var ju extrem efter alla års försökande. 

    Gör det som känns bäst för dig! Ett tips är att i förväg bestämma vilken dag du ska testa och sen vara fokuserad på det så du inte testar hela tiden.

     
    Jag är inne på ditt spår. TÄnk om det är denna månaden som förutsättningerna är som bäst liksom! Sen är vår semester slut en vecka efter utlandssemestern, och då är man ju tillbaka i ekorrhjulet när man inte alltid hinner och orkar med sex. Iaf inte så mycket som det rekommenderas om man verkligen försöker iaf (varannan dag hela månaden, galenskap! SÅ aktivt sexliv har jag nog inte haft sen jag var tonåring!) Det tar ju tid och energi att göra barn! Jag funderar på om det är därför som inget har hänt efter missfallet i januari, vi har visserligen haft sex  kring ÄL men inte särskilt mycket kanske bara en eller två gånger de dagarna det gäller, och egentligen är det ju bara en öppning på 24 timmar som man verkligen kan bli gravid! Lätt att missa med andra ord. Och sen att ägget ska fästa o allt det där...  SÅ nu när man är ledig är det egentligen den enda tiden som man har att verkligen "ägn" sig åt bebisverkstaden...

    Min väninna tycker att jag är överdriven som tänker så mkt och planerar, hon tycker jag bara borde köra på som vanligt, men det är ju lätt för en person som aldrig varit med om något X, än mindre ens börjat planera barn, att säga! BIM nästa månad skulle bli 4:e juli. Vi åker 7:e. Det vore en fantastisk present för resan att få vara gravid. Men med MF i bagaget är jag rädd att jag i såfall skulle gå och oroa mig hela semester, för att inte tala om oron för X. Lika illa är det om man fått mens, inte ens då kan man ju känna sig trygg. Jag sitter bara och analyserar om blödningen liknar den vid X:et eller MF:et eller om det är vanlig mens det handlar om... 

    Men samtidigt ger tanken att vänta två månader också ångest! Usch jäkla velande!
  • Äldre 6 Jun 14:00

    Jag räknade fel. BIM skulle vara den 6:e juli, vi åker den 7:e. En metod skulle vara att bestämma sig för att inte testa förrän man kommer hem igen? Tror ni att ni skulle klara det?

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3