• Äldre 29 Jan 09:06
    87774 visningar
    1042 svar
    1042
    87774

    Norgetråden del 4

    Startar den 4:e tråden.

    För alla som bor eller har någon koppling till Norge. Eller helt enkelt undrar något.

    Välkommen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-29 09:07
    Den gamla tråden

    www.familjeliv.se/Forum-3-45/m48348736.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-21 16:59
    Vi som hänger i tråden:

    -Jaz1, Trondheim, 3 pojkar: 4 år, 1 år, 1 år

    -Angelzezzan, Oslo, Samuel mars -08, Jonatan Maj -09

    -Bocabo, Beitostölen, Ida Chantelle 1 år

    -MrsQ, Kongsberg, Filip 5år

    -MaryLi, Bergen, hoppas på att första barnet ska blir till snart

    -Xwp, Aust-agder, Philip Juli -09

    -Janiem, Trondheim, 2 pojkar 5 och 6 år, flicka 10mån

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-29 09:43
    Jaz1, Trondheim, 3 pojkar: 4 år, 1 år, 1 år

    Angelzezzan, Oslo, Samuel mars -08, Jonatan Maj -09

    Bocabo, Beitostölen, Ida Chantelle 1 år

    MrsQ, Kongsberg, Filip 5år

    MaryLi, Bergen, hoppas på att första barnet ska bli till snart

    Xwp, Aust-agder, Philip Juli -09

    Janiem, Trondheim, 2 pojkar 5 och 6 år, flicka 10mån

    AEL, (ska flytta till) Trondheim, Ludvig 1 år

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-10 17:26
    Uppdaterad lista av vem som hänger i tråden

    Jaz1, Trondheim, 3 pojkar: 4 år, 1 år, 1 år

    Angelzezzan, Oslo, Samuel mars -08, Jonatan Maj -09

    Bocabo, Beitostölen, Ida Chantelle 1 år

    MrsQ, Kongsberg, Filip 5år

    MaryLi, Bergen, hoppas på att första barnet ska bli till snart

    Xwp, Aust-agder, Philip Juli -09

    Janiem, Trondheim, 2 pojkar 5 och 6 år, flicka 10mån

    AEL, (ska flytta till) Trondheim, Ludvig 1 år

    tteessssaa, Larvik sambo

    mathea, Sarpsborg, Mons Benjamin 2 år, BF december 2010

    Hormonstinn: Langhus (Oslo), Agnes 10 mån

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-03 11:36
    Ny uppdaterad lista om oss i tråden:

    Jaz1, Trondheim, 3 pojkar: 4 år, 1 år, 1 år

    Angelzezzan, Sarpsborg, Samuel mars -08, Jonatan Maj -09

    Bocabo, Beitostölen, Ida Chantelle 1 år

    MrsQ, Kongsberg, Filip 5år

    MaryLi, Bergen, hoppas på att första barnet ska bli till snart

    Xwp, Aust-agder, Philip Juli -09

    Janiem, Trondheim, 2 pojkar 5 och 6 år, flicka 10mån

    AEL, Trondheim, Ludvig född 090402, andra barnet kommer vid årsskiftet 2010/2011

    tteessssaa, Larvik sambo

    mathea, Sarpsborg, Mons Benjamin 2 år, BF december 2010

    Hormonstinn: Langhus (Oslo), Agnes 10 mån

    EmilyTheStrange, Oslo, jobbar på första barnet

    Lotten08, (ska flytta till )Oslo, Miranda 9 mån

  • Svar på tråden Norgetråden del 4
  • Äldre 29 Jan 09:08
    #1

    Ska jag lägga upp listan?

    Är alla kvar som skrivit in sig på den? Om inte så tycker jag vi borde göra en ny

  • Äldre 29 Jan 10:45
    #2

    Jag er kvar om inte så aktiv    Men jag førsøker hänga med så gott det går.
    Hinner inte riktigt med. 

    Jag har ju ett barn man han är ju född i Sverige så jag kan inte svara på några av era frågor om föräldrapenning

    Men jag läser nyfiket
     

  • Kaxmaj­a
    Äldre 29 Jan 16:29
    #3

    *flyttar in*


    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ www.grodfamiljen.se ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Janiem
    Äldre 29 Jan 17:31
    #4

    Jag är kvar! Kollar regelbundet även om jag inte alltid har något att tillägga i text.

    Dock kanske, kanske jag återvänder till Sverige med barnen och maken veckopendlar under några år. Känns inte som en kul lösning, men jag trivs inte här, får inte min föräldrarpenning (måste antingen vara skriven i Sverige eller ha ett jobb kvar där under föräldrarledigheten), och allt är så DYRT! Bostad, sfo, barnehage, mat...Vi har inte råd :/ Om några månader får jag kontantstötte, men det skulle bara täcka yngsta grabbens barnehageplats (om han får nån).

    Ni andra då. Har eran övergång från Sverige till Norge gått bra? Förutom all självklar byråkratisk krångel då ;P

  • Äldre 31 Jan 09:57
    #5
    Janiem skrev 2010-01-29 17:31:29 följande:
    Jag är kvar! Kollar regelbundet även om jag inte alltid har något att tillägga i text.Dock kanske, kanske jag återvänder till Sverige med barnen och maken veckopendlar under några år. Känns inte som en kul lösning, men jag trivs inte här, får inte min föräldrarpenning (måste antingen vara skriven i Sverige eller ha ett jobb kvar där under föräldrarledigheten), och allt är så DYRT! Bostad, sfo, barnehage, mat...Vi har inte råd :/ Om några månader får jag kontantstötte, men det skulle bara täcka yngsta grabbens barnehageplats (om han får nån). Ni andra då. Har eran övergång från Sverige till Norge gått bra? Förutom all självklar byråkratisk krångel då ;P
    Stackare! Låter jobbigt att inte trivas och att det ska krångla!
    Hoppas verkligen det löser sig för er!

    Vår övergång gick bra. Då hade vi iof inte några barn, har även flyttat oss fram och tillbaka några gånger de senaste åren. 
    Nu är det 1år sedan vi skrev över oss, och kommer fortsätta vara skrivna här. Det enda "problemet" vi har är som jag tidigare nämnt är att vi nu haft vår bil här 1 år nu i Februari. Men vi hoppas på att vår lösning blir bra.

    Annars har man haft lite upp och ner, man har självklart längtat och saknar vissa saker i Sverige. Låter konstigt när man bara bor i ett grannland.
    Men numera när vi är i Sverige har jag börjat längta hem till Norge

    Så jag antar att det är en process som gör sig mer påmind i början.
  • MaryLi
    Äldre 31 Jan 21:42
    #6

    Jag är här! Men det blir inte så mycket skrivet. Har ju inga barn ännu, så jag kan verkligen inte hjälpa med något som gäller sånt. Men vi jobbar på saken...

    Janimen: Trist att det ska kännas jobbigt. Hoppas det löser sig.

    Vår flytt hit gick smidigt. Vi var ju, och är fortfaranade, bara två så jag gissar på att vi slapp en del av krånglet. Vi har varit skrivna här sedan vi flyttade hit, lite mer än tre år nu. Men erfarenhet av byråkratin här i Norge är väl att de själva är väldigt krångliga, och väldigt ineffektiva.

  • Äldre 2 Feb 10:38
    #7

    Jag är också med i nya tråden! Vi har ju bott här i en månad nu och visst är det mycket krångel ja. Jag har tyckt att de svenska myndigheterna varit krångliga men de norska är bra mycket värre. Jag har fortfarande inte blivit folkeregistrerad här eftersom våra barn inte fått norsk personnummer än och det verkar dröja. Barnehage har vi som tur är fått ändå och på helsestasjonen var de hjälpsamma fast de inte har norska personnummer. Fastlege får vi däremot inte så jag hoppas att vi inte blir sjuka. Barnetrygd och kontantstötte kan vi inte söka heller ännu. Verkar inte vara folkbokförda i sverige heller eftersom vi sålt vår lägenhet där och inte har någon folkbokföringsadress kvar. Vi är helt enkelt helt "landlösa" just nu...

    Har någon här haft barn både i svensk förskola och norsk barnehage? Jag menar så att ni kan jämföra. Jag tycker att skillnaden är hur stor som helst, men det beror säkert på olika barnhagar också. Här är de inte alls så pedagogiska och proffesionella. Jag upplever det som om i Sverige är det mer rutiner och läroplan osv för personalen att förhålla sig till och det är bara positivt tycker jag, här däremot känns det som om vem som helst kan jobba i barnehagen och det är mest barnpassning hela dagarna. Ingen direkt pedagogisk verksamhet varken när det gäller barnens finmotoriksa utveckling såsom pyssla, pärla, bygga och inte heller när det gäller det sociala med samlingar med samtal där de lär sig båda att ta hänsyn, lyssna, vänta på sin tur och att själva få vara i centrum och berätta något för de andra. På barnehagen där vi har vår son (på snart 4 år) är det fri lek ända fram till lunch och då har de en sk samling där de sjunger en (1) sång. Efter lunchen går de ut och leker och är oftast ute hela em, undantag mellanmål. Funderar på att ha sonen hemma ist efterosm jag är föräldraledig, men anledningen till att jag vill ha honom på barnehage är just det att få leka med jämnåriga och lära sig allt det sociala som man lär sig i en stor grupp. Har förresten inte blivit erbjuden något välkomst/föräldrasamtal heller och inte fått någon som helst information och själva barnehagen elelr deras verksamhet.

    Oj, vad långt det blev... Var bara tvungen att skriva av mig. Berätta gärna vad ni har för erfarnehet av barnehage och kanske (hoppas jag) att det bara är vi som fått en ovanligt dålig barnehage... Står förresten i kö till en annan och hoppas på att få byta till hösten.

  • Äldre 2 Feb 10:46
    #8

    Janiem, vad trist. Vi som bor i samma stad och allt! Visst är det dyrare här, men skatten är ju oerhört mycket lägre. Barnehageavgiften får man dessutom dra av på skatten så jag tror inte att den blir så mycket dyrare än i Sverige. Det är dyrt att bo här, men jag tror att de största skillnaderna är när man hyr boende. Att köpa är inte så mycket dyrare (inte för oss i allfall som bodde i Stockholm tidigare) och så länge räntorna är låga så blir det överkomligt. Maten är mycket dyrare men däremot så tycker jag att mataffärerna har bättre erbjudanden här än i Sverige. Man kan säga att i Sverige är maten alltid ganska billig, men när det är erbjudanden här i norge så blir den ännu billigare, så bra erbjudanden är det aldrig i Sverige. Vi spanar med andra ord in reklamen och handlar där det är billigast just nu. Att ha bil däremot är ju rena rama rånet. Vi får ha vår bil svenskregistrerad så länge som jag är föräldraledig men sedan vill de ha 140 000 kr av oss för att omregistrera den...

  • Kaxmaj­a
    Äldre 2 Feb 11:02
    #9

    Jaz jag har inte haft barnen i svenska fsk men jag har arbetat i både fsk och bhg. Skillnader i det pedagogiska är det då Sverige kommit mycke längre med sånt. Men de ska fortfarande vara ett pedagogiskt upplägg i bhg oxå. Tycker du ska ta ett prat med den pedagogiska ledaren på avd. Läs deras rammeplan osv.


    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ www.grodfamiljen.se ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Äldre 2 Feb 13:10
    #10

    Sonen fyller fem snart så jag har haft han på svenskt dagis o det var solår ifrån den norska barnehagen.
    MEN så fick vi turen o byta barnehage till en liten som dessutom hör till rätt skolområde. O guuud vilken skillnad.

    Han lärde sig mer där på 2 månader än på 1 år på gamla stället.
    Så det är stor skillnad.

    Jag har en kompis som har en son på samma dagis. Hon är lärare och vet mycket om pedagogik o dyl.
    Hon säger att det fortfarande är stor skillnad även om vi har turen o ha ett otroligt bra dagis.

    När de börjar skolan så börjar de riktiga skolan det året de fyller 6 år.
    O det är jag lite hmmmm för.

    Vet att det är många som flyttat hem till Sverige när barna kommer till skolålder.

Svar på tråden Norgetråden del 4