• mattek
    Äldre 1 Feb 21:34
    88462 visningar
    171 svar
    171
    88462

    IVF pappor...

    Hej!
    Tänkte bara kolla om det finns några killar som går/gått igenom IVF behandling och som kan ge lite tips & råd samt ventilera av sig lite tankar kring detta...?

    Jag och min fru ska nu påbörja IVF i Falun och i April sätts första ägget in, hygglit nervös kan jag säga...

    Vore grymt trevligt om fler män hängde med på denna tråd, för hur stora å starka vi än kan känna oss så behöver vi nog prata med likasinnade angående detta.

    Ha de bäst så länge! /
                                   Mattias

  • Svar på tråden IVF pappor...
  • Äldre 4 Feb 19:00
    #1

    Hejsan mattek!

    Detta var något jag sökte efter själv för en bra tid sedan. Vi gick också genom IVF karusellen under slutet av 2008.

    Efter ett antal år som ofrivilligt barnlösa gick vi till en privat fertilitetsklinik och påbörjade behandlingen nästan genast efter att vi ringt dit. Behandlingen sköttes med hormonsprutor varje dag.

    Under själva äggplockningen satt jag med som stöd. Lite obehagligt upplevde min fru det som. Införandet skedde tre dagar senare och sedan väntade vi i ca två veckor.
    Tyvärr minus denna gång..

    Andra försöket gjorde vi direkt efteråt och detta försök gav ett positivt resultat. Hösten 2009 fick vi vårt efterlängtade barn. En liten tjej på ca 3,5kg och 50cm.
    Lyckan var total!
    Största tipset jag kan ge är att du skall finnas till för din flickvän/fru. Det kommer att behövas.

    Hoppas allt går vägen för er!

  • mattek
    Äldre 7 Feb 13:45
    #2

    Nelson: Va härligt att ni lyckades! Måste ju vara det absolut bästa som kan hända här i livet{#lang_emotions_smile}  Vi ska påbörja dessa hormonsprutor i början på mars, hon ska ta 17 sprutor på 11 dagar, låter det som "eran" behandling?
    Och efter ca 1 och en halv månad ska första ägget plockas, befruktas och stoppas i igen.. Känner mig helt upp och ner av detta då jag inte kan göra mer än att vara ett stöd för min fru som får genomgå allt det jobbiga....
    Ha de gött så länge, jag uppdatera när det börjar bli dags och tack för ditt svar, hade börjat ge upp att det skulle svara någon!/
                                                                Mattias

  • Herr Hageli­n
    Äldre 7 Feb 19:20
    #3

    hej. jag o min fru har gort flera ivf, så det känns som vi kan det där ganska bra nu. :) det bästa du kan göra är att va ett stöd för din fru o intresera dig så mycke som möjligt.
    jo sprutar o vagitorer o allt va det är kommer det att bli.  :)   o nu väntar vi barn vilken dag som helst. 
     har du några frågor så får du gärna iboxa mig så ska jag svara så gott jag kan. 
    jag kommer även kolla i tråden ibland..    :)

    lycka till..   
     


    ta inte livet så allvarligt, du kommer ändå inte härifrån levande.
  • Borlän­gemann­en
    Äldre 8 Feb 00:25
    #4

    mattek: Vi har gått till IVF till Falun. Jag måste säga att de är väldigt trevliga, professionella, duktiga, snälla...
    Vi gick ingom processen under hösten 2009. Det var mycket hormoner hos frun, inte alla positiva.
    Nu är hon gravid (10 veckor + några dagar) så det känns bra och vi hoppas på att allt ska gå bra!

    Det jobbigaste var alla hormoner/mediciner hon fick som gjorde att vi grälade en del men vi klarade det. Vi hade nog grälat utan dessa men det blev nog värre.

    Det blev plus redan på första försöket som vi nu väntar på.

  • C0oper
    Äldre 8 Feb 19:23
    #5

    Även jag och frun har gått igenom IVF karusellen, vi va på Huddinge.
    Säger som de föregående, ditt stöd är guld värt för din partner.
    Humör som går upp och ner känns igen, det får man ha överseende med.

    Men som sagt prio 1 är att du ger ditt stöd, du kan ju vara delaktig och hjälpa henne med sprutorna  osv.

    Vi gick igenom 3 försök och det tog på det sista, nu har vi en liten dotter på 6 veckor. =)

  • mattek
    Äldre 8 Feb 19:45
    #6

    Tack för svaren{#lang_emotions_smile} 
    ska verkligen göra mitt bästa för att vara ett bra stöd åt min fru!
    Jag återkommer garanterat med lite frågor och ett STORT grattis till er pappor!

  • Make Vimma
    Äldre 14 Feb 19:00
    #7

    Hej
    jag måste bara få säga att ni är i goda händer dem är super duktiga där i Falun! Tappa bara inte hoppet det kan ju misslyckas några gånger vi lyckades på 4 försöket ! Några tips sätt dig ej i kön utanför " mans rummet" :) man blir lätt lite nervös och man vet ju vad som händer där inne! Annars så har vi en ganska lindrig process lite i en burk sen är det klart. Det är ju lite värre med kvinnorna men det är det värt! MVH Mattias

  • mattek
    Äldre 14 Feb 19:54
    #8

    Tack för tipset Mattias men tyvärr måste jag nog sätta mig där ändå, har inget körkort och bor en bit från lasarettet men förhoppningsvis så går det nog bra ändå:) är det många som lämnar samtidigt?  så ni prövade 4 gånger, va det samma metod alla gånger eller fick ni variera? grattis till erat barn förresten :) ha de bäst!

  • C0oper
    Äldre 19 Feb 12:48
    #9

    Det har varit olika mängder med folk som lämnar när jag har varit och gjort det.

    Första gången vi provade så körde vi den "långa" metoden med nässpray mm.
    Andra & tredje gången så gjorde vi den snabba varianten, och den svarade hon bättre på.
    Alla svarar ju olika, men den snabba fungerade bäst för oss.
    Den snabba är mer vänlig mot paren, då den långa gör så att kvinnan i stort sett hamnar i klimakteriet.

  • mattek
    Äldre 19 Feb 16:55
    #10

    Cooper: Ja det är den "korta" varianten vi ska köra på... det som vi är lite oroliga över är att hon ev. kommer att bli överstimulerad, hon åt Pergotime tidigare och första månaden så fick hon fruktansvärt många och stora "cystor" som orsakade rejäl smärta. men vi håller tummarna på att det går bra:)

    Har ni lyckats få bebis på båda dom andra försöken?

Svar på tråden IVF pappor...