• 2små2stora

    MajMammor 2007 15

    Hoppsan vi glömde visst att hålla koll på tiden.

    Här samlas vi mammor som fick våra godingar 2007 som visar sin egen vilja och vi fyller på skaran av barn med syskon.

    Men det är majmammor 2007 vi är {#lang_emotions_smile}


    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Svar på tråden MajMammor 2007 15
  • tanucik

    Grattis Ella!

    Här har vi också haft barnkalas i helgen. Julia fyller 3 maj egentligen, men eftersom hon ska åka bort då, så har vi bestämt att ha kalaset i söndags ihop med en kompis. Blev 7 barn totalt med våra 3-åringar. Var jättekul och barnen var nöjda. Blev väldigt tyst när tårtorna började ätas, ovanligt tyst.

    Idag har vi varit på bvc på 3-årskontroll och det gick jättebra. Var dock lite blyg i början men sen släppte det. Både längden och vikten var perfekt, konstigt med tanke på hur hon äter. De senaste dagarna har Julia beställt korv till frukost, lunch och middag. Kan förresten tipsa om en grej hon aldrig tackar nej till och det är smothie. Jag mixar 5 dl vanilyoghurt med en banan och frysta bär. Mums! Har även tillsatt linnfrön ett par gånger. Blir lite mer mättande då.

    Annars är vi i trotsåldern nu. Hur ni när barnen slänger sig ner på marken och skriker för att få sin vilja fram?

  • Melisabeth
    tanucik skrev 2010-04-26 15:41:24 följande:
    Grattis Ella! Här har vi också haft barnkalas i helgen. Julia fyller 3 maj egentligen, men eftersom hon ska åka bort då, så har vi bestämt att ha kalaset i söndags ihop med en kompis. Blev 7 barn totalt med våra 3-åringar. Var jättekul och barnen var nöjda. Blev väldigt tyst när tårtorna började ätas, ovanligt tyst. Idag har vi varit på bvc på 3-årskontroll och det gick jättebra. Var dock lite blyg i början men sen släppte det. Både längden och vikten var perfekt, konstigt med tanke på hur hon äter. De senaste dagarna har Julia beställt korv till frukost, lunch och middag. Kan förresten tipsa om en grej hon aldrig tackar nej till och det är smothie. Jag mixar 5 dl vanilyoghurt med en banan och frysta bär. Mums! Har även tillsatt linnfrön ett par gånger. Blir lite mer mättande då. Annars är vi i trotsåldern nu. Hur ni när barnen slänger sig ner på marken och skriker för att få sin vilja fram?
    Isabella verkar (iaf tillfället) kommit över värsta trotsperioden.
    Men jag brukar sätta mig/stå kvar brevid och vänta. När hon stillar sig nog för att lyssna minsta lilla så brukar jag försöka prata med henne och ta upp henne i famnen eller nått sånt.
    Om hon bara fortsätter skricka så låter jag henne vara ett tag och bara väntar.
  • memba

    Grattis Grattis Grattis, har ingen aning om vad som händer å sker, men grattis till alla som fyllt eller kommer att fylla, och grattis till bebisar!

    K fyller den 11 maj, men vi ska på 3 års koll redan imorrn. Å lillebror eller lillasyster kommer ju inte förrän i september

    Å trots?! Har en liten som gärna slåss, buttas å drar i hår (om det är jämnåriga) å kastar saker när han blir arg! Inte alltid lätt att veta hur man ska bemöta dem, men det går nog ganska bra ...

  • memba

    En fråga:

    Vi ska ju ha bebis i september och då är K 3 1/2 år.

    Vad har ni som fått bebis nu för vagn, eller någon annan med erfarenhet?

    Funderar på en snygg Bugaboo jag hittat på blocket, men ska man kanske ha så att båda kan sitta/ligga???

  • 2små2stora
    memba skrev 2010-04-27 12:52:15 följande:
    En fråga: Vi ska ju ha bebis i september och då är K 3 1/2 år. Vad har ni som fått bebis nu för vagn, eller någon annan med erfarenhet? Funderar på en snygg Bugaboo jag hittat på blocket, men ska man kanske ha så att båda kan sitta/ligga???
    Jag kommer inte att köpa någon syskonvagn till att börja med utan kommer att köra med ståbräda. J kommer ju att vara lika gammal hon när  nästa kommer.
    Vi är just nu på barn för lite kontroll och utredning i morgon ska diverse doktorer titta på henne.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Kavat
    memba skrev 2010-04-27 12:52:15 följande:
    En fråga: Vi ska ju ha bebis i september och då är K 3 1/2 år. Vad har ni som fått bebis nu för vagn, eller någon annan med erfarenhet? Funderar på en snygg Bugaboo jag hittat på blocket, men ska man kanske ha så att båda kan sitta/ligga???
    Jag kommer att köra Cam med ståbräda till bebisen som kommer i augusti, det är i alla fall planen just nu. Sen blir det nog en del sjal misstänker jag och då kan ju lilleman åka vagn vid behov.
    Köper du Cam, se upp med glidande handtag, de med snäppfästen. Nytillverkade (typ i år?) är ok, liksom de med vingmuttrar.

    Vi har dock en dubbel Mountain Terrain här hemma på grusvägarna, men tanken är inte att använda den annat än hemma då den är frammåtvänd.

    Mellan de andra barnen var det 2 år och då tyckte jag dubbelvagn behövdes, men det beror ju helt på hur man tar sig runt. Min lille klarar inte att gå flera km än, men vill absolut inte sitta still hela tiden , så jag tror att ståbrädan kommer att behövas.
  • 2Fina
    Memba, kom gärna till våran syskontråd www.familjeliv.se/Forum-11-264/m51670032.html  Själv ska vi inte köpa någon vagn, Leya får ju sitt syskon i juli och vi täntke köpa en ståbräda, märker vi dock att hon behöver åka så får vi köpa en begagnad syskonvagn då i så fall....
    »-(¯`v´¯)-> Leya »-(¯`v´¯)->
  • tanucik

    Julia kommer vara 3 år och 3 månader när lillebror kommer. Hon älskar att åka vagn, men vi känner att det måste bli slut på vagnåkandet för eller senare. Så i början på mars började vi öva på att gå och det går mycket bättre nu. Har vi vagnen med så åker hon gärna annars går hon. Ska köpa ståbräda i alla fall så kan vi använda den vid längre utflykter

  • FruHeo
    memba skrev 2010-04-27 12:52:15 följande:
    En fråga: Vi ska ju ha bebis i september och då är K 3 1/2 år. Vad har ni som fått bebis nu för vagn, eller någon annan med erfarenhet? Funderar på en snygg Bugaboo jag hittat på blocket, men ska man kanske ha så att båda kan sitta/ligga???
    Knepigt. Mina tjejer åker rätt mycket vagn fortfarande så vi har en trillingvagn, ABC Adventure när alla tre behöver åka vagn. Är det en kortare sträcka som S o M kan gå så har vi en Brio Sing till Ville. Vi har dock tränat rätt mkt på att gå så behovet av trillingvagnen minskar. Dock har vi för Sagas del ett litet bakslag iom allt kring operationen etc.

    Jag hade funderat på ur mycket vagn åker K idag, hur stort vagnbehov ni har, om ni kommer gå fram och tillbaka till dagis samt hur terrängen ser ut. Jag trodde nämligen att det skulle funka med vår UJ och ha ståbräda till den så en fick stå, en fick sitta och Ville liggga. Men det blev på tok för tungt att dra upp för alla backarna. Dessutom var det alltid slagsmål om vem som skulle sitta resp. stå. Så därför blev det en vagn där S o M sitter framvänt och Ville sitter i sitsen på sufletten vänd mot mig.
    Jag hade nog prövat att köra på singelvagn och ståbräda först och sedan skaffat mig en begagnad syskonvagn om det behövs. Iof kan man ju tänka sig att köpa an P&T, en sån som är på höjden. Hade jag bara haft två barn så hade jag nog köpt en sån, helt klart.
    lycklig fyrbarnsmamma!
  • Lilla flodhästen
    memba skrev 2010-04-27 12:52:15 följande:
    En fråga: Vi ska ju ha bebis i september och då är K 3 1/2 år. Vad har ni som fått bebis nu för vagn, eller någon annan med erfarenhet? Funderar på en snygg Bugaboo jag hittat på blocket, men ska man kanske ha så att båda kan sitta/ligga???
    Har inte varit aktiv på länge i tråden men läser...

    Vi köpte syskonvagn när lillebror föddes, Wilma var knappt 2 år då. Den sålde vi förra veckan. Wilma (fyller 10 maj) ville mest gå och det kändes onödigt klumpigt att alltid släpa runt på en syskonvagn när bara lillebror åker. Nu har vi köpt en mountain buggy swift med stråbräda till. Än så länge har det fungerat bra .

    Jag skulle inte köpt en syskonvagn till en 3½ åring men det beror ju som sagt på hur mycket han vill åka. Ni kan ju alltid testa utan och sedan köpa en om ni upplever att behovet finns.

    Hoppas att svaret var till lite hjälp i alla fall.
Svar på tråden MajMammor 2007 15