• Äldre 11 Feb 08:52
    150715 visningar
    2830 svar
    2830
    150715

    MajMammor 2007 15

    Hoppsan vi glömde visst att hålla koll på tiden.

    Här samlas vi mammor som fick våra godingar 2007 som visar sin egen vilja och vi fyller på skaran av barn med syskon.

    Men det är majmammor 2007 vi är {#lang_emotions_smile}


    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Svar på tråden MajMammor 2007 15
  • FruHeo
    Äldre 5 Aug 15:35
    DP: Grattis till lillgrabben! Billy, fint måste jag säga. Passar bra med Leya. Men vilka sötnosar! Så mycket hår han har. Ville hade ju mörkt hår när han föddes. Men nu är  det rödblont, det lilla han har. S o M var först lite mörkare innan det trillade av och sedan tog det ju typ 200år innan det växte ut igen. Nu är det blont. S o M har båda mitt mörka pigment. Ville är en kopia på sin far, inte bara utseendemässigt. Men ojoj så frammåt han är.

    Mumia: Ja du, knepigt värre. Förstår att du ogärna låter henne sova i sin egen säng med den erfarenheten i bagaget. Kan ni helt enkelt inte köra någon mjuk variant av 5minutersmetoden. Mest drastiskt vore nog att få henne att sova i sin egen säng.  Men det blir nog lite mkt för både henne och dig .

    S o M har båda svårt att somna i sina sängar. De har alltid somnat i famnen och/eller i soffan intill oss. En del i mig säger att det är väl skitsamma var de somnar, huvudsaken är att de somnar. Den andra delen säger att barn ska somna i sina egna sängar. Vi har inte riktigt haft varken kraft, ork, möjlighet eller tyckt att det varit viktigt. Det har  varit nog med omställning för dem i alla fall.
    Med Ville är jag hårdare. Har tvingat honom att somna i sin egen säng sedan han kanske var 2-3mån. Vaknar han och är hungrig är det klart att han får ligga i vår säng. Men som sagt det är nog annorlunda med barn nr 2/3. Har inga konkreta råd, som du märker, svamlar mest. Men jag tror precis som du säger att det kommer stärka henne otroligt.

    Hur är hon på dagis? Leker hon med de  andra barnen? Är hon lika blyg där? Kan man tänka sig att börja där istället?

    Tack för alla kramar, stöttningar och tankar. Det värmer så. Det är ingen enkel process att separera med fyra ungar, bil, två katter, hus och miljoner med prylar. Men det som gör mig glad är att vi är så rörande överrens om hus, bilar, vårdnad och framförallt om att vi ska separera. Det allra svåraste är att komma överrens om alla prylar som inte uppenbart är mina/hans. De flesta saker är inskaffade gemensamt med gemensamma pengar. Så det är väl bara läga alla saker i en hög och dra. En ostyhyvel till mig, en osthyvel till dig. En virkad duk till mig, en virkad duk till dig. En låda junk till mig, en låda junk till dig.

    Men gosh vad Ville är frammåt. Herreguuud unge säger jag bara. Han kryper redan och har precis börjar ställa sig upp mot möbler. Inte en sekund går man fri längre. Gissar att  han vill göra allt som syrrorna gör. Han fungerar just nu som deras docka. Får på sig både det ena och andra. Han skrattar mest och gör iinga protester alls. Skönt det.
    lycklig fyrbarnsmamma!
  • Äldre 5 Aug 16:16

    Johanna somnade enkelt i sin säng tills hon blev opererad sedan försvann det. Lyckades komma tillbaka till att somna i sängen igen i våras men sedan blev det sommartid och så, hon kan somna i sängen när vi läser saga om jag gör det och det inte är något annat som stör.


    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Äldre 5 Aug 18:52
    2Fina skrev 2010-08-04 10:17:26 följande:
    En bild på mina sötnosar
    Grattis!

    Har inte varit inne på FL på ett tag, och inte ens haft på datorn på ett bra tag. har missat en del ser jag. men men
  • Äldre 5 Aug 21:11

    Hej!

    Heoo - Ja jag har frågat hur hon är på dagis och de upplever inte henne som blyg, där leker hon med de andra barnen. Som tur är ska även hon få vara kvar på "småbarnsavdelningen" ett tag till. Nu är det bara hon och en kille till som är 3 med alla 1-2åringar. Det tror jag också är bra så hon får vara "deb stora" ett tag.
    Ja jag tror också att det skulle stärka henne men jag vet inte hur "hård" jag ska vara för jag är precis som du, av lite delad mening....det är väl mysigt om hon kan känna sig ompysslad och somnar tryggt med oss och de är ju inte små för alltid, samtidigt som en del av mig tycker att hon bör somna själv i sin säng.

    DP - Ja det där med "hot" har väl förekommit här också men det har jag slutat med då det känns fel att hota med något som jag egentligen vill att hon ska uppleve positivt och vilja själv, då får ju det liksom motsatt effekt och hon blir mer rädd för det och ser det som själva bestraffningen. T.ex. "om du inte ligger still och försöker sova får går vi in och du får sova i din säng" - då blir det ju något negativt med att sova i sin säng. om nån fattar

    3bus - Jolina sov inne i sin säng tills hon blev 2. Då fick sambon separationsångest inför en fiskeresa och lät henne sova vid oss veckan innan han åkte, och sen lät jag henne sova vid mig när vi var själva hemma. sen dess har vi ej kunnat få tillbaka henne


    Jolina är helt underbar!
  • Äldre 5 Aug 21:14
    mumia skrev 2010-08-05 21:11:50 följande:
    Hej!

    Heoo - Ja jag har frågat hur hon är på dagis och de upplever inte henne som blyg, där leker hon med de andra barnen. Som tur är ska även hon få vara kvar på "småbarnsavdelningen" ett tag till. Nu är det bara hon och en kille till som är 3 med alla 1-2åringar. Det tror jag också är bra så hon får vara "deb stora" ett tag.
    Ja jag tror också att det skulle stärka henne men jag vet inte hur "hård" jag ska vara för jag är precis som du, av lite delad mening....det är väl mysigt om hon kan känna sig ompysslad och somnar tryggt med oss och de är ju inte små för alltid, samtidigt som en del av mig tycker att hon bör somna själv i sin säng.

    DP - Ja det där med "hot" har väl förekommit här också men det har jag slutat med då det känns fel att hota med något som jag egentligen vill att hon ska uppleve positivt och vilja själv, då får ju det liksom motsatt effekt och hon blir mer rädd för det och ser det som själva bestraffningen. T.ex. "om du inte ligger still och försöker sova får går vi in och du får sova i din säng" - då blir det ju något negativt med att sova i sin säng. om nån fattar

    3bus - Jolina sov inne i sin säng tills hon blev 2. Då fick sambon separationsångest inför en fiskeresa och lät henne sova vid oss veckan innan han åkte, och sen lät jag henne sova vid mig när vi var själva hemma. sen dess har vi ej kunnat få tillbaka henne
    Du behöver inte säga att ni går och lägger er i hennes säng utan du kan säga att ligger inte du still så går jag, 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Äldre 6 Aug 10:45
    Melisabeth skrev 2010-08-05 18:52:09 följande:
    Grattis!

    Har inte varit inne på FL på ett tag, och inte ens haft på datorn på ett bra tag. har missat en del ser jag. men men
    Tack, men du visste väl att jag var gravid? Han är ju bara strax över en vecka så det är fortfarande nytt! Hur är läget med dig då? lite tyst på bloggen också ju...

    Mumia, ja, man måste väl tänka lite på vad man hotar med men Leya vill inte somna själv (förutom i undantagsfall då hon praktiskt taget kör ut mig eller sambon när hon ska sova ) så det fungerar att säga att "försöker inte du sova nu så går jag till vårat sovrum" så får du ligga själv. Sen sover hon oftast på 2röda
    »-(¯`v´¯)-> Leya -07 & Billy -10 »-(¯`v´¯)->
  • Äldre 6 Aug 20:11
    2Fina skrev 2010-08-06 10:45:01 följande:
    Tack, men du visste väl att jag var gravid? Han är ju bara strax över en vecka så det är fortfarande nytt! Hur är läget med dig då? lite tyst på bloggen också ju...

    Mumia, ja, man måste väl tänka lite på vad man hotar med men Leya vill inte somna själv (förutom i undantagsfall då hon praktiskt taget kör ut mig eller sambon när hon ska sova ) så det fungerar att säga att "försöker inte du sova nu så går jag till vårat sovrum" så får du ligga själv. Sen sover hon oftast på 2röda
    Jaja, det visste jag. Senast jag var inne så väntade vi ju fortfarande på att han skulle komma ut Fint namn förresten
    Nej det har varit lite mycket annat ett tag nu.
    Hänt lite saker, och sedan har vi försökt att inte fastna i datorn lika ofta som vi brukar. Typ, bryta beroendet
  • Äldre 6 Aug 20:29
    Melisabeth skrev 2010-08-06 20:11:53 följande:
    Jaja, det visste jag. Senast jag var inne så väntade vi ju fortfarande på att han skulle komma ut Fint namn förresten
    Nej det har varit lite mycket annat ett tag nu.
    Hänt lite saker, och sedan har vi försökt att inte fastna i datorn lika ofta som vi brukar. Typ, bryta beroendet
    Hoppas allt är bra med er! Bra initiativ att inte fastna i datorn Är ju lätt hänt menar jag
    »-(¯`v´¯)-> Leya -07 & Billy -10 »-(¯`v´¯)->
  • Äldre 7 Aug 11:59

    mumia - vi brukar också hota, men då säger vi typ "ligger du inte stilla, så slutar jag läsa" och det händer när hon försöker bläddra vidare trots att jag inte läst färdigt eller lägga sig mitt på boken för att "se bättre" men då ser ju inte jag texten.

    Julia har lärt sig ett nytt ord "typiskt" hörde det på TV i "Musses klubbhus" och nu säger hon det hela tiden. Har inte riktigt förstått när hon ska använda det, men oftast använder hon det rätt och det låter rätt kul, när man till exempel säger till henne att plocka undan sina leksaker så säger hon " Ah, typiskt"

  • Äldre 7 Aug 18:37
    2Fina skrev 2010-08-06 20:29:04 följande:
    Hoppas allt är bra med er! Bra initiativ att inte fastna i datorn Är ju lätt hänt menar jag
    Jodå tack, vi mår bra. lite slitna mentalt mest av lite saker
    Men hälsan i behåll iaf

    Idag har vi varit i tvättstugan i 100 år känns det som. bland annat tvättan sjukt många mattor känns det som. men nu är det gjort och man kan känna sig nöjd med sitt dagsverke iaf
Svar på tråden MajMammor 2007 15