• Äldre 11 Feb 08:52
    150734 visningar
    2830 svar
    2830
    150734

    MajMammor 2007 15

    Hoppsan vi glömde visst att hålla koll på tiden.

    Här samlas vi mammor som fick våra godingar 2007 som visar sin egen vilja och vi fyller på skaran av barn med syskon.

    Men det är majmammor 2007 vi är {#lang_emotions_smile}


    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Svar på tråden MajMammor 2007 15
  • Äldre 14 Sep 13:20

    Tanucik, vad skönt att hon är torr, hur funkade det att sova i trosor då? fortfarande torr?

    Leya har ju varit torr sen april och vi slutade att ta upp henne när vi la oss, i majoch än har ingen olycka inträffat

    Har ett litet dilemma, Leyas mormor har frågat om hon får ta tåget med Leya och åka in till stan och gå och mata fåglarna... min mamma har inte visat sig ha speciellt mycket "moderskänslor" och tänker aldrig på säkerhet när hn är här. T ex en gång lämnade jag Leya med mormors uppmärksamhet i tron på att hon höll koll på henne, det gjorde hon väl också förutom att hon lät henne (då 1 år) klättra upp i vagnen, vad gör mormor, jo, hon går därifrån.... ska jag släppa min rädsla över att hon inte "håller koll" och lita på att hon faktiskt har koll eller ska jag försöka säga ifrån?


    »-(¯`v´¯)-> Leya -07 & Billy -10 »-(¯`v´¯)->
  • Äldre 14 Sep 14:06
    2Fina skrev 2010-09-14 13:20:48 följande:

    Tanucik, vad skönt att hon är torr, hur funkade det att sova i trosor då? fortfarande torr?

    Leya har ju varit torr sen april och vi slutade att ta upp henne när vi la oss, i majoch än har ingen olycka inträffat

    Har ett litet dilemma, Leyas mormor har frågat om hon får ta tåget med Leya och åka in till stan och gå och mata fåglarna... min mamma har inte visat sig ha speciellt mycket "moderskänslor" och tänker aldrig på säkerhet när hn är här. T ex en gång lämnade jag Leya med mormors uppmärksamhet i tron på att hon höll koll på henne, det gjorde hon väl också förutom att hon lät henne (då 1 år) klättra upp i vagnen, vad gör mormor, jo, hon går därifrån.... ska jag släppa min rädsla över att hon inte "håller koll" och lita på att hon faktiskt har koll eller ska jag försöka säga ifrån?


    inga olyckor än, nu har hon sovit i trosor i 3 nätter.

    Ta upp din oro med din mamma och förklara att du vill att hon håller extra koll på Leya i sånt fall

  • zasata
    Äldre 14 Sep 20:33

    Nu har jag försökt läsa ikapp...  men det är mååånga sidor. mumia hur har det gått?
    heoo hur går det med huset?

    själv började jag ju nytt jobb 1 sep oh heltid.. så är sååå trött.


  • Äldre 15 Sep 08:48
    2Fina skrev 2010-09-12 21:34:18 följande:
    Visst är det härligt att dom kan klura ut och komma på!!!

    Leya var lite rolig här idag, jag brukar säga att jag måste vila rösten ibland när hon ska sova och att jag "tappar rösten". Idag krasslade Leya lite och hostade och rosslade, sen sa hon "jag tror min röst håller på att ramla ner"
    "Ramlar ner" störtskön!!!
    Jolina var så go igår morse när jag väckte henne kl 06 för att åka till förskolan. Först när jag sa "det är dags att vakna nu" så skakade hon bara på huvudet utan att öppna ögonen. Sen när hon väl titta upp så titta hon ut genom fönstret och sa "men mamma, himmlen är ju inte blå"   "nej" sa jag  "Då har vi sovit för kort!" förklarade hon.
    zasata skrev 2010-09-14 20:33:02 följande:
    Nu har jag försökt läsa ikapp...  men det är mååånga sidor. mumia hur har det gått?
    heoo hur går det med huset?

    själv började jag ju nytt jobb 1 sep oh heltid.. så är sååå trött.
    Det har nog gått halvbra tror jag. Hade en lååång diskussion kort efter förra inlägget (äntligen pratade han)
    Han var en smula sur över hur jag lagt fram det, typ "gör mig gravid annars drar jag" men jag förklarade att jag hade ju redan gått igenom precis samma dilemma "gör något mot din vilja eller dra" och jag har fattat ett beslut för jag vet att jag i framtiden inte kan leva utan att vara bitter o ångerfull över att jag valde att inte få fler barn. Nu har ju jag dock svårt att tro att det blir nå fler heller om jag väljer att gå men då har jag iaf gett mig valmöjligheten.
    Han var hur som helst inte helt omöjlig och tvär vid diskussionen utan lät lite mer som "nja kanske" och dagen efter var han jättegullig och förklarade att han älskade mig och inte ville att vi skulle flytta isär. "nej det vill inte jag heller! men då vet du vad som gäller!" förklarade jag. Jag säger inte att det måste ske NU, bara att det sker någon gång och GÄRNA så snart som möjligt
    Jolina är helt underbar!
  • Äldre 15 Sep 10:02
    mumia skrev 2010-09-15 08:48:10 följande:
    "Ramlar ner" störtskön!!!
    Jolina var så go igår morse när jag väckte henne kl 06 för att åka till förskolan. Först när jag sa "det är dags att vakna nu" så skakade hon bara på huvudet utan att öppna ögonen. Sen när hon väl titta upp så titta hon ut genom fönstret och sa "men mamma, himmlen är ju inte blå"   "nej" sa jag  "Då har vi sovit för kort!" förklarade hon.
    zasata skrev 2010-09-14 20:33:02 följande:
    Nu har jag försökt läsa ikapp...  men det är mååånga sidor. mumia hur har det gått?
    heoo hur går det med huset?

    själv började jag ju nytt jobb 1 sep oh heltid.. så är sååå trött.
    Det har nog gått halvbra tror jag. Hade en lååång diskussion kort efter förra inlägget (äntligen pratade han)
    Han var en smula sur över hur jag lagt fram det, typ "gör mig gravid annars drar jag" men jag förklarade att jag hade ju redan gått igenom precis samma dilemma "gör något mot din vilja eller dra" och jag har fattat ett beslut för jag vet att jag i framtiden inte kan leva utan att vara bitter o ångerfull över att jag valde att inte få fler barn. Nu har ju jag dock svårt att tro att det blir nå fler heller om jag väljer att gå men då har jag iaf gett mig valmöjligheten.
    Han var hur som helst inte helt omöjlig och tvär vid diskussionen utan lät lite mer som "nja kanske" och dagen efter var han jättegullig och förklarade att han älskade mig och inte ville att vi skulle flytta isär. "nej det vill inte jag heller! men då vet du vad som gäller!" förklarade jag. Jag säger inte att det måste ske NU, bara att det sker någon gång och GÄRNA så snart som möjligt
    Vad härligt att ni verkligen fått prata ut nu.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Äldre 17 Sep 23:18

    Hej på er!
    Funderar på att ta tag i det här med nattbjöjan.
    Ni som tagit upp era små på natten, hur har det gått? Har de vaknat och blivit ledsna? Vilken tid? Har det funkat fullt ut? har ni haft blöja under tiden eller underbyxa? mm
    Ni som inte gjort det, har ni tagit bort blöja då ni märkt att den oftast är torr eller blev dom torra av att inte ha blöja? Hur "illa" har olyckorna varit? mm
    Jolina är ju rätt våt på morgonen än och jag misstänker att hon kissar fram mot morgontimmarna och ibland misstänker jag att hon gör det bara för hon känner att hon har blöja. För ibland är hon skapligt torr men om man inte tar bort blöja på en gång så kan hux flux stanna och kissa och säger då "nu kissar jag", detta fast hon är vaken och kan gå på toaletten men struntar i det bara för hon har blöja på sig.
    Drar mig för att prova utan eftersom hon sover i vår säng. Drygt att bädda rent stup i kvarten där, vore enklare om hon sov i sin säng...
    Nu har hon ju äntligen slutat helt med blöja på dagen, bajsar bra på toa numer...detta har även gjort att hennes mage sköter sig bättre, ej samma problem med att hon går flera dagar och blir hård i magen så nu vore det kul om man kunde få bort nattblöjan också


    Jolina är helt underbar!
  • Äldre 18 Sep 09:53

    Grabbarna kunde vi ta upp och kissa innan vi gick och lade oss. Tog in pottan och satte de bredvid sängen. johanna funkade det inte med, henne satte vi att kissa när hon vaknade på natten. Innan hon kom över till oss.  Vi har lagt plastadfrotté i vår säng.

    Igår lyckades vi få henne att bajsa på pottan, på något sätt känns det som om hon inte känner att hon är bajsnödig.


    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Tess82
    Äldre 18 Sep 10:45
    Mumia, har bara tagit Linnea på toaletten på natten om hon vaknat, har aldrig väckt henne. Om det har hänt olyckor så har hon oftast bara kissat lite i sängen och sen ropat och kissat färdigt på toaletten. Har plastad frotté i hennes säng.
    Linnea -07
  • Äldre 18 Sep 17:26

    För ett par veckor sedan kissade Julia på sig på dagis när hon sov middag. När jag hämtade henne frågade hennes fröken om vi har blöja på henne när hon sover och det hade vi, på dagarna har hon varit torr i ett år nu. Sedan dess har Julia sagt att de på dagis säger att man inte ska ha blöja på sig när man sover och ett par dagar senare ville hon sova middag hemma utan blöja vilket gick utmärkt. Ännu ett par dagar senare blev nattblöjan torr och vi provade ta bort den och det har inte hänt några olyckor än.

  • Äldre 18 Sep 21:18

    Tack för svar.
    Jolina har också varit dagtorr i över ett år nu och då när hon var dryga 2 och fortfarande sov middag så sov hon utan blöja utan olyckor. Det är det som får mig att tro att hon kissar i blöjan om natten bara för att hon känner att hon har blöja och kan kissa. Vaknar gör hon inte vad jag vet....
    Hm...jag har nog en bit plastad frotte kvar som jag kan bädda i... skulle va skönare om hon sov i sin säng för att ligga på plastad frotte är ingen hit tycker jag, gjorde det på slutet av graviditeten ifall vattnet skulle gå


    Jolina är helt underbar!
Svar på tråden MajMammor 2007 15