• Äldre 11 Feb 08:52
    151775 visningar
    2830 svar
    2830
    151775

    MajMammor 2007 15

    Hoppsan vi glömde visst att hålla koll på tiden.

    Här samlas vi mammor som fick våra godingar 2007 som visar sin egen vilja och vi fyller på skaran av barn med syskon.

    Men det är majmammor 2007 vi är {#lang_emotions_smile}


    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Svar på tråden MajMammor 2007 15
  • Äldre 16 Dec 17:30
    RosaNapp skrev 2010-12-16 16:54:24 följande:
    Om V inte städar undan sina leksaker så beror det oftast på att det är för många leksaker framme att det blir svårt för honom att hitta något att börja med. Så då brukar jag säga vad han ska plocka, då går det mycket lättare. Istället för att säga "plocka leksaker" så säger jag "plocka upp bilarna och lägg undan dom" och fortsätta så.
    Men V är en riktig liten hjälpreda numera. Är med och lagar maten, byter blöjor på Er, hämtar kläder till Er, städar undan när jag ska dammsuga, samlar ihop smutstvätt, hjälper lillebror A med att visa hur han ska göra och vad han får/inte får göra etc etc.
    Han hade en jobbig period när han började på förskolan, minns inte om jag berättade det, men nu är det stor skillnad. Sällan han blir arg och blir han det numer så är det långt mycket lättare att komma igenom än tidigare.

    Men det märks ju när han fått i sig saft (eller som jag tror numer, tillsatser av olika slag). Han pissar som ett såll och olyckor på natten händer inte en gång om jag säger så. Så hos mig får han inget sånt, inte ens vanligt godis längre. Händer inga olyckor. Hos pappan får han saft flera gånger om dagen. Pissar på natten därefter också...
    E202? Funkar vanlig sylt?

    Icas I love Ecosortiment funkar i så fall och även Brunnebys och de små "lättdrycks" -tetrona med jucie från Bob.

    Härligt att han mår bättre och vad roligt att han är så hjälpsam!
  • RosaNa­pp
    Äldre 16 Dec 17:35
    Kavat skrev 2010-12-16 17:30:00 följande:
    E202? Funkar vanlig sylt?

    Icas I love Ecosortiment funkar i så fall och även Brunnebys och de små "lättdrycks" -tetrona med jucie från Bob.

    Härligt att han mår bättre och vad roligt att han är så hjälpsam!
    Han äter inte sylt. Vet inte vilken tillsats, senast vi var på sjukhuset så frågade jag om han kunde få bli testad för det, men det tyckte dom var onödigt... Han är iallafall långt mycket bättre på sina utslag, men har ändå fått en ny salva att prova. Igen. Enligt läkaren senast så är dom nyaste rönen att man ska hålla ner utslagen så mycket som möjligt. Bara för ett halvår sen så sade läkaren (en annan) att det kvittade ju...
    Men tack för tipsen
  • Tess82
    Äldre 17 Dec 11:24

    Här har vi också fått en massa snö, blev att ut och skotta efter jobbet igår. De hade ringt till sambon från dagis igår och sagt att Linnea var sjuk så han hämtade henne vid 14 men inte märkte vi nåt på kvällen så det var nog bara nåt tillfälligt. Vi ställde in sthlms resan iaf och lika skönt det för jag har ont i halsen nu och öm i hela kroppen så det är väl min tur att vara förkyld. Får hoppas vi är friska till jul allihopa nu bara. Jobbade min sista dag före jul igår så nu är det "jullov" men jag ska jobba i mellandagarna igen. 


  • Tess82
    Äldre 17 Dec 11:26

    Tror att Linnea drömmer väldigt mycket just nu och vaknar av det på nätterna. Inatt vaknade hon och var ledsen och när jag frågade vad som var fel så undrade hon var leken tog vägen. En annan natt var hon ledsen för vi skulle ju läsa saga sa hon och då hade vi läst saga innan hon somnat.


  • Äldre 17 Dec 13:31

    Här snöar det också, faktiskt riktigt mysigt när man slipper gå ut.... Tess, det är ju uppenbara saker då ju, kul, Leya har pratat i sömnen nån gång men inte nått man fått ut nått speciellt av

    Leya är en jättebra storasyster, hon underhåller Billy när han ligger på golvet och ger honom leksaker och sånt Skönt när man själv vill slappa en liten stund....


    »-(¯`v´¯)-> Leya -07 & Billy -10 »-(¯`v´¯)->
  • Äldre 17 Dec 13:57

    Kevin drömmer oxå en massa, ibland berättar han på morgonen; " mamma, det var en krokodil och en pirat, och så gjorde de så och .........." riktigt underhållande!!

  • RosaNa­pp
    Äldre 17 Dec 14:23

    V brukar också berätta om sina drömmar, men en del är rent påhitt tror jag
    Men häromnatten vaknade han av en mardröm, skrek och grät i sängen. När jag frågade så var han ledsen för att han inte fick den boken lillebror fick att läsa vid läggningen. Dom brukar byta sinsemellan, men han hann väl somna innan den här kvällen

    DP: visst är det perfekt. Ju fler barn man har, desto mindre behöver en göra själv

  • Äldre 17 Dec 20:07

    Syskon är bra ffa när de är lite större har stor nytta av grabbarna här hemma.
     
    Så här glad blir W när J kommer
    www.familjeliv.se/hem/3busfron/gallery/phprojbto.jpg
     


    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Äldre 17 Dec 20:23
    RosaNapp skrev 2010-12-16 17:35:07 följande:
    Han äter inte sylt. Vet inte vilken tillsats, senast vi var på sjukhuset så frågade jag om han kunde få bli testad för det, men det tyckte dom var onödigt... Han är iallafall långt mycket bättre på sina utslag, men har ändå fått en ny salva att prova. Igen. Enligt läkaren senast så är dom nyaste rönen att man ska hålla ner utslagen så mycket som möjligt. Bara för ett halvår sen så sade läkaren (en annan) att det kvittade ju...
    Men tack för tipsen
    Just konserveringsmedel E202 vet jag inte om de kan testa för ens.
    Mina barn får mer eksem av E202, mer klåda och ja, de blir helt enkelt sämre av det. Inte helt ovanligt.

    Det finns i bl.a saft, sylt, men även i inlagda saker som gurka och man kan hitta det lite varstans. Men ovan nämda är utan E202.

    Ja, läkare tycker inte alltid samma eller vet bäst... Obestämd Men jag tror också på att försöka få dem så bra som det bara går. Helst ska man ju underhållssmörja ett par gånger i veckan även när de är bra, för att det inte ska blossa upp så lätt säger vår läkare. Och det stämmer säkert, men är de bra så glömmer man gärna smörjan när man slipper..
    Lilleman smörjs dock flera gånger dagligen på vissa delar av kroppen. Men nu sedan han började dagis har han varit skitkass...
    Vi smörjer med Protopic och Locobase repair.
  • RosaNa­pp
    Äldre 17 Dec 20:33

    Protopic är den vi fått nu, men jag tycker inte den gör så stor skillnad. Protopic och Canoderm smörjer jag med.

    Nä, jag går hekt enkelt på vad jag märker fungerar numer. Tyckte senaste läkaren också. Hoppas få med exet på det snart också, annars kommer det ju aldrig bli någon ordning på det.

Svar på tråden MajMammor 2007 15