• Äldre 11 Feb 08:52
    150750 visningar
    2830 svar
    2830
    150750

    MajMammor 2007 15

    Hoppsan vi glömde visst att hålla koll på tiden.

    Här samlas vi mammor som fick våra godingar 2007 som visar sin egen vilja och vi fyller på skaran av barn med syskon.

    Men det är majmammor 2007 vi är {#lang_emotions_smile}


    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Svar på tråden MajMammor 2007 15
  • Äldre 11 Mar 18:36
    memba skrev 2011-03-10 22:10:34 följande:
    Mel: Tyvärr blir ju uppmärksamheten mindre när man fått en liten ... Brukar försöka kompensera det med badhus/bus å lekland när pengar och tid finns! Lät så bra det du skrev, jag fick lite dåligt samvete, så var tvungen att försvara mig! Kevin får betydligt mycket mindre uppmärksamhet nu stackarn!
    Haha, möjligt att det lät bra, men kanske inte nödvändigtvis ÄR bra
    Jag tror på nått sätt att iom att hon är ensambarn, och inte har direkt fullt med folk runt sig så får hon kanske "för" mycket uppmärksamhet. Hon börjar bli rätt "ego" och otålig och sådana saker.
    Vi försöker ju att få pratat klart när vi pratar sinsemellan - men ganska ofta så lyckas hon "tjata sig emellan" med sitt.

    Tex just nu pågår en lång diskussion om huruvida hon får se på film. Vi diskuterar ibland saker lite för länge istället för att "sätta punkt".
  • Äldre 11 Mar 21:41

    Gokväll!
    Tröttheten och illamåendet hänger kvar...om än i betydligt lindrigare skala nu. Hoppas det vänder helt snart!

    Bortskämd? Både ja o nej. Hon får rätt mycket vid jul o födelsedag så....nä leksaker köper vi nästan aldrig däremellan. Godis mm? Ja men bara på helgen. Bortskämd med uppmärksamhet? Ja det anser jag...och inte bara gott i det. det skapar dålig fantasi, egoism ....

    Ni med allergibarn - Ina har väldiga gaser och vi misstänker laktos. Har kört med laktosfri mjölk ett tag men fortsatt med yoghurt som vanligt och vi tycker det har minskat. Igår drack hon mycket vanlig mjölk till lunch hos mormor och började genast prutta massor. Jag trodde lös avföring var vanligaste symtomet då man är känslig mot laktos, kan det vara det som orsakar gaserna tro??


    Jolina är helt underbar!
  • Äldre 12 Mar 08:13
    Mumia, jag är laktoskänslig och creme fraishe och sånt i mat reagerar jag på, yoghurt kan jag dock äta utan problem. Jag blir gasig av glass och äter jag någon gryta med creme fraishe så får jag springa på toa. Så nog tror jag att hon kan vara laktosintolerant utan att hon blir lös i magen!

    Mel, Leya är ju inte ensambarn men får också rätt ofta sin vilja igenom, ofrivilligt men på nått sätt blir det nästan alltid så Försöker dock tänka på att hon inte får avbryta och sådant. Dock lyssnar hon nästan aldrig klart om vi förmanar henne,  hon liksom avbryter med att kolla på tv eller börja leka med vad hon har närmast och stänger liksom av....
    »-(¯`v´¯)-> Leya -07 & Billy -10 »-(¯`v´¯)->
  • RosaNa­pp
    Äldre 12 Mar 08:55

    mumia: jag kan ibland bli gasig om jag druckit väldigt mycket mjölk och inget annat direkt. V är ju likadan, men nu går det bättre och bättre med honom. Han har nästan inga exem alls längre. Ser väldigt fin ut.  Hur långt är du nu?

    Angående V. Fick ju en ny kortisonsalva förra gången vi var till läkaren, men den har jag bara använt ett fåtal gånger. Skulle egentligen ringt och utvärderat med läkaren, men det har inte varit något att utvärdera tycker jag...

    Barnen här har ett visst sätt som jag inte riktigt vet hur jag ska få bukt med. Visst einte varifrån det kom heller, förrän till för ett par dagar sen. Men äldsta har alltid sagt till V att "jag vill ALDRIG mer vara med dig" och så har han blivit jätteledsen och då har hon vänt och sagt "jaha, men om du vill vara med mig så måste du si eller så (vad det nu var hon ville från början som han inte gick med på)". Jag har aldrig gillat det och försökt nöta detta med henne.

    Nu har V börjat säga samma sak till A, lillebror på 2,5 år. Samma resultat där, han blir jätteledsen och ger upp den där leksaken V vill ha.

    Så såg jag på tv på Bolibompa att det finns en gris, Olivia, som säger så någon gång!
    Blä.... Olivia är ju rätt kul, hittar på en massa saker, men det där gillade jag inte.

    Tess: vad kul med resa! Skönt att komma bort lite. Skönt också med mer jobb, men förstår att du inte vill ha det egentligen.

    Melisabeth: ja, det blir väl lätt så att man har liksom all tid till det enda barnet, på både gott och ont. Jag gör dock samma med ffa V, kan diskutera länge med honom. Inte så bra det heller alla gånger.

  • Äldre 12 Mar 20:44

    RosaNapp - vecka 12 (12 fulla på söndag)


    Jolina är helt underbar!
  • FruHeo
    Äldre 13 Mar 14:48

    Hejhej!
    Jag har varit en passiv läsare som vanligt! Men nu så kanske det blir lite ändring.

    Bortskämda? Ja ni, bra fråga. JAg vet inte. Inte med leksaker kanske. Vi försöker att inte köpa en massa saker till dem utan faktiskt göra saker istället. Dock går det ganska bra i stöpet när ingen av dem nu f¨r gå på dagis eftersom risken att Saga smittas av nått ytterligare skit är alldeles för stor. Så då måste vi försöka aktivera dem hemma istället. Så då blir det lätt lite nya saker hela tiden. MEn vi försöker i alla fall köpa saker som gör att de kan aktivera sin fantasi lite. Typ pysselprylar, ritsaker etc. vilket tas emot med glada miner. De har lugnat ned sig ganska mycket mina brudar och är riktiga pysseltöser. Herregud, tonvis med teckningar, halsband etc. blir det varje dag.
    Tyvärr är väl Melina den som hamnat lite i skymundan senaste tiden. Ville behöver ju sitt, han klarar sig ju inte riktigt själv på samma sätt och Saga har varit så fruktansvärt sjuk. Lilla skruttan. Ja så nu ligger fokuset på att hon ska bli frisk. Men det märktes ganska tydligt på M att hon inte riktigt fick all uppmärksamhet hon behövde. Usch det känns så hemskt att inte riktigt räcka till för alla sina ungar. Men då ryckte superfarfar in. Så ja, nu hoppas jag att det ordnar sig.
    Vi har ju efter en lång och rätt infekterad strid fått lov att vara hemma med Saga minst två månader till. Men som sagt, det är svårt att aktivera dem på samma sätt som dagis kan. Så jag sitter här och försöker komma på hur vi kan få den där stimulansen, sångerna, fysiska aktiviteterna etc. fast utan att träffa andra barn. Skönt att våren är i antågande.


    lycklig fyrbarnsmamma!
  • Äldre 13 Mar 15:09
    FruHeo skrev 2011-03-13 14:48:27 följande:
    Hejhej!
    Jag har varit en passiv läsare som vanligt! Men nu så kanske det blir lite ändring.

    Bortskämda? Ja ni, bra fråga. JAg vet inte. Inte med leksaker kanske. Vi försöker att inte köpa en massa saker till dem utan faktiskt göra saker istället. Dock går det ganska bra i stöpet när ingen av dem nu f¨r gå på dagis eftersom risken att Saga smittas av nått ytterligare skit är alldeles för stor. Så då måste vi försöka aktivera dem hemma istället. Så då blir det lätt lite nya saker hela tiden. MEn vi försöker i alla fall köpa saker som gör att de kan aktivera sin fantasi lite. Typ pysselprylar, ritsaker etc. vilket tas emot med glada miner. De har lugnat ned sig ganska mycket mina brudar och är riktiga pysseltöser. Herregud, tonvis med teckningar, halsband etc. blir det varje dag.
    Tyvärr är väl Melina den som hamnat lite i skymundan senaste tiden. Ville behöver ju sitt, han klarar sig ju inte riktigt själv på samma sätt och Saga har varit så fruktansvärt sjuk. Lilla skruttan. Ja så nu ligger fokuset på att hon ska bli frisk. Men det märktes ganska tydligt på M att hon inte riktigt fick all uppmärksamhet hon behövde. Usch det känns så hemskt att inte riktigt räcka till för alla sina ungar. Men då ryckte superfarfar in. Så ja, nu hoppas jag att det ordnar sig.
    Vi har ju efter en lång och rätt infekterad strid fått lov att vara hemma med Saga minst två månader till. Men som sagt, det är svårt att aktivera dem på samma sätt som dagis kan. Så jag sitter här och försöker komma på hur vi kan få den där stimulansen, sångerna, fysiska aktiviteterna etc. fast utan att träffa andra barn. Skönt att våren är i antågande.
    Så snart snön försvunnit kan ni ut och leta vårtecken Det är spännande att se vad som hänt på några dagar.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • RosaNa­pp
    Äldre 13 Mar 15:19

    Heoo: vad jobbigt att ni måste vara så isolerade.
    Ta in lite snö och se vad som händer? Sen ställa det i frysen? Baka? Gå ut och plocka grejer från naturen att pyssla med? vet inte hur det ser ut hos er, om ni har snö kvar eller inte.

    Blir lite less. Barnen har nu kommit hem från pappa. V har kissat på sig två gånger... Ska höra med L sen vad han fått att äta/dricka. V skäms ju...
    Även A har kissat på sig. Han som var så gott som blöjfri på dagen, hände ingen olycka alls hos mig.

  • Tudorj­ohanss­on
    Äldre 13 Mar 16:52

    Här e våren låångt borta :( Har 20-40cm kvar här. Inge vidare för varken lilla jag som e gravid med världens foglossning eller ute leken för sonen. men snart så borde väl snön även här ge sig. Grannen har räknat ut att om snön ligger 2v till har vi haft snö konstant i 6månader!!!! Helt galet.

  • Äldre 15 Mar 20:49
    Tudorjohansson skrev 2011-03-13 16:52:05 följande:
    Här e våren låångt borta :( Har 20-40cm kvar här. Inge vidare för varken lilla jag som e gravid med världens foglossning eller ute leken för sonen. men snart så borde väl snön även här ge sig. Grannen har räknat ut att om snön ligger 2v till har vi haft snö konstant i 6månader!!!! Helt galet.
    Samma här!! och ja..det är helt galet!
    Jolina är helt underbar!
Svar på tråden MajMammor 2007 15