• Anonym
    Äldre 11 Feb 20:56
    71500 visningar
    134 svar
    +1
    134
    71500

    Vi som gjort eller vill göra IVF/PGD för könsbestämning

    Jag läste en tidigare tråd om detta där "anonym (med flicka i magen)" berättade att hon varit i Tjeckien och utfört detta och att det hade lyckats.

    Kan vi hålla denna tråd till oss som vill genomgå IVF för att kunna välja kön. Jag förstår att många upprörs och att man ska vara otroligt glad att man överhuvudtaget kan få en så vacker gåva som ett barn.
    I mitt fall så har jag två söner (en av dem ligger fortf i min mage) som jag är oerhört stolt och lycklig över. Jag har dessutom tre bonusbarn som också de är pojkar. Min sambo och jag vill verkligen ha en dotter och båda två vill det oerhört mycket. Vi har därför aktivt börja leta information om detta.

    När jag idag hittade den tidigare tråden där "anonym (med flicka i magen)" berättade om kliniken i Tjeckien så blev jag nyfiken även på den.
    Jag har redan kontaktat rainsbury clinic i London för prisuppgift och läst en hel del på deras hemsida. Det verkar vara mkt bra. Är det någon som varit där och utfört IVF med könsbestämning?

    Jag vill veta personliga erfarenheter om ni som påbörjat och/eller avslutat detta.
    Även fler som är i min sits som letar information för att hitta bästa sätt för oss.

    Jag måste också fråga, vad är skillnaden på IVF och PGD eller är det samma sak?

    Ni som gjort det, hur många försök krävdes? Måste man betala för alla försök och vad kostar ett försök som blir misslyckat?

    Oerhört tacksam för svar i denna extremt känsliga diskussion.

  • Svar på tråden Vi som gjort eller vill göra IVF/PGD för könsbestämning
  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 31 Jan 16:36
    #31
    Anonym (intressant) skrev 2011-01-31 15:39:17 följande:

    Vilken intressant tråd. Jag ville också väldigt gärna ha en dotter efter vår son och läste en hel del då om vilka möjligheter som fanns. Såg att det var många som gick med i ett slags program där man höll en viss diet för att sen få det önskade könet. Basisk i kroppen för kille och sur för tjej. Läste en del om det och de flesta fick faktiskt sedan det önskade könet. Tänkte bara att det kan vara ett tips för de som inte kan lägga så stora summor med pengar. Om man googlar lite om det så hittar man info om det.


    Kan säga att jag och sambon höll oss sen till att försöka med skrocktips för att få en dotter och vi lyckades med det.


    Lycka till alla här inne


    Det har jag också kikat en del på, och det finns ju en del minst sagt extrema sätt att försöka påverka könet med. Lime i underlivet, centrifugera sperman, injicera själv efter att ha låtit simmarna bada i vinäger etc...

    Tänker just nu att det kanske vore ett alternativ om vi väljer att gå vidare och göra PGD men misslyckas. Kan inte tänka mig att vi ha råd att lägga mer än till en, max två behandlingar, och därefter får man kan göra ett eget försök och hålla tummarna.
    Anonym (pojkmamma) skrev 2011-01-31 15:59:53 följande:
    Jag har faktiskt delat tankarna med min syster, vilket egentligen känns knäppt eftersom hon och hennes man försökt länge att bli gravid med första barnet. Trots det stöttar även hon. Vi står varandra så väldigt nära, jag klarade inte av att inget säga.

    Jag har funderat mycket kring detta på vad man ska säga vid en ev graviditet. Saken är nämligen den att min man gjort en vasektomi. Vilket innebär att vi skulle kunna säga "till folk" att vi ändrade oss och verkligen ville ha ett barn till. I så fall måste vi  ju göra en ivf, och att vi valde att åka utomlands. Då behöver man ju inte dra resten av alla detaljerna. Samma skäl tänker jhag nog använda när jag söker läkare här hemma. Måste ju bara hitta någon.

    Skickade ett mail till Reprofit, läkaren svarade nästa dag att jag skulle ringa honom för att få all information per telefon. Försökte ringa förut men jag fick inte tag i honom. Vilket nästan kändes lite skönt. En sak att fundera och drömma, men det blev så stort när jag skulle tala med någon om det.

    Tänker oxå på detta med antal försök etc. Det kostar ju både pengar och "livstid". Även jag har haft VÄLDIGT lätt att bli gravid. Kanske man utgår ifrån att det kommer att fungera bara därför, och det är ju förstås lite farligt... 

    Det verkar ju som om statistiken är mycket bättre i USA, men dit är det inte aktuellt att åka för min del. Framförallt för att det handlar om så hemskt mycket mer pengar. En sak att kvista över till Tjeckien för en "mini-semester" med maken.
     Jag har faktiskt pratat med läkaren på Reprofit idag :) Han måste väl undra vad vi svenska damer har för oss. I alla fall, han var tydlig med att detta egentligen (dvs endast könsselektering)  inte är lagligt, utan kommer att göras under deras kromosomtest. I den processen kan man se kön, och på så sätt blir det ett val. Han påpekade också att det faktiskt finns en risk för att inga embryon av det önskade könet är friska och att man kanske inte alls kan göra något riktigt försök. Liten risk, men ändå... Han uppskattade att det är dryga 50% chans att lyckas på 1:a försöket om man båda är friska osv.

    Jag glömde dock fråga hur många embryon som återförs. På cypern förstod jag att det oftast är två som standard, men jag känner mig lite tveksam faktiskt. Tvillingar står inte på önskelistan, även om det vore två tjejer. Hur stor är risken för det med två embryon?

    I alla fall, priset för IVF + PGD var ca 3200 euro plus mediciner, vilket förmodligen landar på runt 1200 euro. Summa summarum ca 45000 kr. Därtill resa (vilket inte verkar helt smidigt eller billigt vid en snabbkoll!) och boende. 

    Jämfört med Dogus på Cypern där all behandling, transfer, boende och halvpension (på fyrstjärnigt hotell) ingår för 6 dagar (två pers) till priset 5500 euro så känns för mig det sistnämnda som en mer lockande deal. Enklare helt enkelt, och speciellt om man ska ta med småkillarna också. Sedan skulle vi undvika rätt många frågor om var vi ska på "semester" och varför just dit. 
     

    Jag har också förstått att statistiken är bättre i USA. Varför tro? Har de några speciella metoder? Någon mer medicin eller behandling som gör kvinnan extra mottaglig?

    Känns faktiskt bra att ha fått så mycket information om detta. Just nu lockar det otroligt mycket och de fyra år jag ville ha mellan yngsta och nästa känns nästan lite för långa när jag inser möjligheterna med detta.
  • Anonym (intre­ssant)
    Äldre 31 Jan 17:07
    #32
    Anonym (undrande) skrev 2011-01-31 16:36:51 följande:
    Det har jag också kikat en del på, och det finns ju en del minst sagt extrema sätt att försöka påverka könet med. Lime i underlivet, centrifugera sperman, injicera själv efter att ha låtit simmarna bada i vinäger etc...

    Tänker just nu att det kanske vore ett alternativ om vi väljer att gå vidare och göra PGD men misslyckas. Kan inte tänka mig att vi ha råd att lägga mer än till en, max två behandlingar, och därefter får man kan göra ett eget försök och hålla tummarna.
    Anonym (pojkmamma) skrev 2011-01-31 15:59:53 följande:
    Jag har faktiskt delat tankarna med min syster, vilket egentligen känns knäppt eftersom hon och hennes man försökt länge att bli gravid med första barnet. Trots det stöttar även hon. Vi står varandra så väldigt nära, jag klarade inte av att inget säga.

    Jag har funderat mycket kring detta på vad man ska säga vid en ev graviditet. Saken är nämligen den att min man gjort en vasektomi. Vilket innebär att vi skulle kunna säga "till folk" att vi ändrade oss och verkligen ville ha ett barn till. I så fall måste vi  ju göra en ivf, och att vi valde att åka utomlands. Då behöver man ju inte dra resten av alla detaljerna. Samma skäl tänker jhag nog använda när jag söker läkare här hemma. Måste ju bara hitta någon.

    Skickade ett mail till Reprofit, läkaren svarade nästa dag att jag skulle ringa honom för att få all information per telefon. Försökte ringa förut men jag fick inte tag i honom. Vilket nästan kändes lite skönt. En sak att fundera och drömma, men det blev så stort när jag skulle tala med någon om det.

    Tänker oxå på detta med antal försök etc. Det kostar ju både pengar och "livstid". Även jag har haft VÄLDIGT lätt att bli gravid. Kanske man utgår ifrån att det kommer att fungera bara därför, och det är ju förstås lite farligt... 

    Det verkar ju som om statistiken är mycket bättre i USA, men dit är det inte aktuellt att åka för min del. Framförallt för att det handlar om så hemskt mycket mer pengar. En sak att kvista över till Tjeckien för en "mini-semester" med maken.
     Jag har faktiskt pratat med läkaren på Reprofit idag :) Han måste väl undra vad vi svenska damer har för oss. I alla fall, han var tydlig med att detta egentligen (dvs endast könsselektering)  inte är lagligt, utan kommer att göras under deras kromosomtest. I den processen kan man se kön, och på så sätt blir det ett val. Han påpekade också att det faktiskt finns en risk för att inga embryon av det önskade könet är friska och att man kanske inte alls kan göra något riktigt försök. Liten risk, men ändå... Han uppskattade att det är dryga 50% chans att lyckas på 1:a försöket om man båda är friska osv.

    Jag glömde dock fråga hur många embryon som återförs. På cypern förstod jag att det oftast är två som standard, men jag känner mig lite tveksam faktiskt. Tvillingar står inte på önskelistan, även om det vore två tjejer. Hur stor är risken för det med två embryon?

    I alla fall, priset för IVF + PGD var ca 3200 euro plus mediciner, vilket förmodligen landar på runt 1200 euro. Summa summarum ca 45000 kr. Därtill resa (vilket inte verkar helt smidigt eller billigt vid en snabbkoll!) och boende. 

    Jämfört med Dogus på Cypern där all behandling, transfer, boende och halvpension (på fyrstjärnigt hotell) ingår för 6 dagar (två pers) till priset 5500 euro så känns för mig det sistnämnda som en mer lockande deal. Enklare helt enkelt, och speciellt om man ska ta med småkillarna också. Sedan skulle vi undvika rätt många frågor om var vi ska på "semester" och varför just dit. 
     

    Jag har också förstått att statistiken är bättre i USA. Varför tro? Har de några speciella metoder? Någon mer medicin eller behandling som gör kvinnan extra mottaglig?

    Känns faktiskt bra att ha fått så mycket information om detta. Just nu lockar det otroligt mycket och de fyra år jag ville ha mellan yngsta och nästa känns nästan lite för långa när jag inser möjligheterna med detta.
    Kan säga att det skrocktips vi testade var mest att ta reda på när ägglossningen var och ha sex flera dagar innan.  Vi hade sex fram till fyra dagar innan ägglossning när vår dotter blev till. Hade sex på ägglossningsdagen när sonen blev till.  Sen körde vi efter kinesiska kalendern och den stämmer med båda barnen.
  • Anonym
    Äldre 31 Jan 17:33
    #33
    +1

    Jag har gjort pgd i Tjeckien och fått mitt önskade kön.

    Ni kan göra alla ul och provtagningar här i sverige, ring en läkare som arbetar med ivf.
    Inte en klinik de vill oftast inte ha att göra med patienter som ska utomlands.

    All medicin går på högkostnadsskyddet.

    Ni behöver inte åka tillsammans.

    Min man åkte flera veckor före mig och lämnade sitt bidrag som sedan frös ned.

    Jag åkte dagen innan äggplock och åkte sedan hem direkt.
    Sedan flög jag tillbaka dagen innan insättning och åkte direkt till flygplatsen efteråt.

    Det går studentbussar som alla får åka med flera gånger om dagen mellan prag och Brno som är billiga.

    Att ta mediciner är inte så svårt men det är inte alltid lätt att få en bra mängd ägg, det faller bort en del under pgd och att dom bara sätter tillbaka äggen på dag 5 då de är blastocyster, alla embryon klarar sig inte så långt.

    Jag har också lätt att bli gravid som er men man ska komma så långt som att ha ett fint embryo att få tillbaka, det är inte lätt.

    Åk och gör pgd ni kommer inte att ångra er, nu känner jag mig komplett, mitt hjärta är helt och livet är så underbart som det ska vara Hjärta

  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 31 Jan 18:27
    #34
    Anonym skrev 2011-01-31 17:33:46 följande:
    Jag har gjort pgd i Tjeckien och fått mitt önskade kön.

    Ni kan göra alla ul och provtagningar här i sverige, ring en läkare som arbetar med ivf.
    Inte en klinik de vill oftast inte ha att göra med patienter som ska utomlands.

    All medicin går på högkostnadsskyddet.

    Ni behöver inte åka tillsammans.

    Min man åkte flera veckor före mig och lämnade sitt bidrag som sedan frös ned.

    Jag åkte dagen innan äggplock och åkte sedan hem direkt.
    Sedan flög jag tillbaka dagen innan insättning och åkte direkt till flygplatsen efteråt.

    Det går studentbussar som alla får åka med flera gånger om dagen mellan prag och Brno som är billiga.

    Att ta mediciner är inte så svårt men det är inte alltid lätt att få en bra mängd ägg, det faller bort en del under pgd och att dom bara sätter tillbaka äggen på dag 5 då de är blastocyster, alla embryon klarar sig inte så långt.

    Jag har också lätt att bli gravid som er men man ska komma så långt som att ha ett fint embryo att få tillbaka, det är inte lätt.

    Åk och gör pgd ni kommer inte att ångra er, nu känner jag mig komplett, mitt hjärta är helt och livet är så underbart som det ska vara Hjärta
    Vad roligt att höra från en som lyckats! Grattis till din baby!

    Kan du inte berätta mer? Får man ställa lite frågor? Hur många embryon återfördes? Hur upplevde du kliniken? Hur kom du i kontakt med en svensk läkare som gjorde blodprover och ultraljud? Visste dessa anledningen till IVF utomlands? Att få ut medicinen på högkostnadskortet - gick det per automatik trots utländska recept? Du behöver ju naturligtvis inte svara, men om du känner att det är okej att berätta så är vi nog en bunt tacksamma nyfikna spekulanter här :)
  • Anonym (tvåsö­ner)
    Äldre 31 Jan 19:29
    #35

    Åh, blir så glad över att det skrivits mer värdefull info här . Skriv gärna fler detaljer om hur man går tillväga så är jag hemskt tacksam (och säkert fler med mig!)

  • Anonym (tvåsö­ner)
    Äldre 31 Jan 19:51
    #36

    Jag måste berätta att jag först var inne på Microsort för att få en flicka. För er som inte vet så innebär det att spermierna sorteras i x och y innan de önskade återinförs - antingen genom ivf eller genom att de sprutas upp i livmodern vid äl (fråga mig inte exakt hur, med spruta?). Detta görs i USA och även i Mexico om jag forstått det rätt. Iallafall så kände/känner jag mig tveksam till pgd med tanke på att det kan betyda att det bildas flera embryon och det känns jobbigt för mig att tänka att en del av dem skulle kastats bort . Vet inte om det är jag som tänker knasigt/felaktigt här eller om nån annan tänkt dessa tankar?

  • Anonym (flick­önskan­)
    Äldre 31 Jan 19:58
    #37

    Stort grattis till din baby! Blir nästan tårögd när jag läser det

  • Anonym (flick­önskan­)
    Äldre 31 Jan 20:01
    #38

    Hur fungerar äggplock? Har en väninna som gjort IVF i Sverige och då tog de ut äggen genom livmodern. Hon fick bara en lugnande tablett och var vaken. Hur fungerar det i Tjeckien?

  • Anonym
    Äldre 31 Jan 21:07
    #39

    Jag började med att maila kliniken i tjeckien, där jag fick all info jag behövde.

    Sen ringde jag runt till olika kliniker i min närhet men när jag berättade att jag tänkte göra ivf utomlands så blev det kalla handen, någon klinik tyckte att det var ok men då skulle inte medicinen gå på högkostadsskyddet.

    Då ringde jag istället till privata läkare som jobbar med ivf som gör alla ul och provtagningar själv och sedan skickar till klinik för äggplock.

    Då fick jag napp, dom har ofta patienter som ska utomlands för ivf, jag berättade vad vi skulle göra och varför.
    Jag berättade även för min bm men det behöver man inte göra.

    Läkaren i tjeckien lät medicineringen vara upp till den svenska läkaren, men det var egentligen upp till mig att bestämma vilken läkare som skulle bestämma. Läkaren i sverige skrev ett vanligt svenskt recept.
    Jag mailade sedan ul och provresultat till tjeckien.

    Man blir sövd under äggplocket, det är lätt sövning vad det nu kallas.
    Jag hade inte ont efteråt, man får ligga och vila en stund och sedan kom läkaren in och berättade hur många ägg han fått ut.
    Jag fick tillbaka 2 embryon, en fin blastocyst och en lite mindre fin och det resulterade i en liten bebis Hjärta
    Innan man får tillbaka embryona så får man se dom på en stor skärm, det var häftigt :)

    Det var verkligen värt varenda krona och jag är så glad att jag verkligen vågade ta steget att åka, jag tror att det är vanligt att det bara stannar vid drömmar.
    Men det är en dröm som kan bli verklighet, för mig blev den det och kan bli för er också.

  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 31 Jan 21:22
    #40

    Anonym (som gjort PGD) - tack för all information! Blir så oerhört sugen när jag läser det du skriver. Så de satte in två embryom - pratade de nåt om risken/chansen för tvillingar? Kan du kanske tipsa om läkaren? (Eller outar du var du bor då kanske...?) Känns som ett litet hinder att få tag i en som accepterar undersökningarna och dessutom skriver om recepten så att de går på högkostnadsskyddet. Handlar ju ändå om åtskilliga tusenlappar. 

    Håller som bäst på med en massiv övertalningskampanj på mannen, som faktiskt verkar vara med på tåget. Hans förbehåll är väl att vi måste se vad vi orkar med när det väl är dags. Vi har en liten under året nu och det är ju verkligen inte bara att skaffa ett tredje barn. Men som sagt, det spritter i äggstockarna av att drömma!

    Med risk för att låta helt hysterisk så kan jag väl erkänna att jag återigen gått in och kolla flyg, hotellkostnader och dessutom konstaterat att Brno säkert är en trevlig stad att tillbringa några dagar i :)

    Får väl låtsas som att vi tröttnat på Bamseklubben när folk undrar hur 17 vi kommer på att åka till Tjeckien (och då inte ens Prag).

    Priset blir ju faktiskt helt överkomligt, skulle kanske landa på ca 50 000 med allt inräknat, resor, boende etc. Dessutom har vi ju lite tid på oss att spara...

Svar på tråden Vi som gjort eller vill göra IVF/PGD för könsbestämning