• Anonym
    Äldre 14 Feb 05:25
    38014 visningar
    89 svar
    89
    38014

    Min dotter hör röster

    Jag har en 8 årig dotter som annars är en ganska glad men blyg tjej har två bästa vänner som är verkligen bra för henne.
    Första gången jag hörde henne säga att det är röster som pratar med henne var för ung. 6 mån. sedan men jag trodde att hon kanske sett något barnpogram och tyvärr ignorerade problemet.
    Men på sista tiden har "rösterna" skrämt henne och hon vill bli av med dem.
    På måndag ska vi träffa doktorn och se vad hon säger.
    Jag och min man är väldigt oroliga och såklart frågar vi oss själva om detta är vårat fel.
    Vi flyttade från Sverige till usa för ett par år sedan och kanske detta är ett del av det-vad vet jag?
    Vi är en ganska normal familj, jag är hemma fru och vi lever ett ganska gott liv utan ekonomiska bekymmer och vi försöker lägga all vår lediga tid på våra älskade barn.
    Är det någon som har varit med om samma sak?
    Mvh Orolig mamma

  • Svar på tråden Min dotter hör röster
  • Anonym
    Äldre 7 Aug 09:22
    #21

    hej TS.
    detta känner jag igen med min son, jag misstänker att han är synsk, hur gick det för dig???? berätta gärna. min son fyller 9 år i höst.

  • Äldre 8 Aug 23:26
    #22
    Anonym skrev 2010-08-07 09:22:27 följande:
    hej TS.
    detta känner jag igen med min son, jag misstänker att han är synsk, hur gick det för dig???? berätta gärna. min son fyller 9 år i höst.
    Har du tagit din son till en doktor?

    Jag tror inte att inbilla honom något dylikt är bästa sättet att hjälpa. Se till att han får hjälp, om han nu inte får det redan. 
  • Anonym
    Äldre 9 Aug 00:03
    #23

    Jag började först se i syne och sedan höra. Detta pågick flera år innan jag fick hjälp. Var då 14 år, det tog 4, 5 år innan jag var helt fri från detta. så det är bra att du upptäckt problemet i tid innan det går för långt om det gör det.
    Jag började se i syne o höra röster pga att jag kände mig ensam (var utfryst i skolan). I början var det lite då o då, men sen ökade det på alltmer och jag började se mer och höra röster, djur, telefoner osv... varje dag så fort jag var ensam. det var otäckt! till slut kunde jag inte vara själv i ett rum.

    Kan dock säga att jag har ett sjättesinne percis som min farmor hade. Men jag har inte utvecklat detta sinne något mer i vuxen ålder. Så mitt sjättesinne hade inget med psykiska problemet att göra med.
    En som jag känner började höra röster i vuxen ålder och hon förstod inte var dom kom ifrån. hon frågade sin man om han hörde folk som pratade i samma rum men det gjorde han inte. Nåja, för att göra en lååååång historia kort så var det "folk" från andra sidan som ville ha kontakt med henne pga olika anledningar.
    anledningen till att jag skrev detta på slutet var att en del kom in på sjättesinne och så. Så det är ju olika från person till person. men hon var ju dessutom vuxen o övrigt psykiskt frisk , men nu är det ju barn det handlar om.

  • Anonym (oroli­g mamma trå)
    Äldre 9 Aug 05:17
    #24

    Tyvarr pagar det fortfarande och vi har annu inte hittat en lakare som kan saga varfor.
    Flickan ar duktig i skolan, framgangs rik i sin sport och har vanner men nar hon blir ensam eller stressad ar vall da mest hon hao roster som skriker: faster, faster (fortare pa engelska).

  • Anonym (hmm)
    Äldre 9 Aug 05:29
    #25
    Anonym (orolig mamma trå) skrev 2010-08-09 05:17:08 följande:
    Tyvarr pagar det fortfarande och vi har annu inte hittat en lakare som kan saga varfor.
    Flickan ar duktig i skolan, framgangs rik i sin sport och har vanner men nar hon blir ensam eller stressad ar vall da mest hon hao roster som skriker: faster, faster (fortare pa engelska).
    hon kan inte ha råkat höra någon ha sex? Det kanske var en traumatisk upplevelse och så hör hon det än? tänkte på orden "faster faster"  alltså..... Obestämd
  • Topdog
    Äldre 9 Aug 08:34
    #26

    Jag tänker snarare på en liten flicka med en enorm prestationsångest. Som har en liten röst i huvudet som talar om för henne att hon ska vara snabbare, bättre, klara av mer.

  • Anonym
    Äldre 9 Aug 08:51
    #27

    Försök att inte visa henne hur oroliga ni är och försök hjälpa henne att inte vara rädd för rösterna. Det är bra att ni kollar med läkare men det behöver inte vara allvarligt.
    Jag hörde själv röster när jag var barn och tonåring och det förekommer fortfarande men mycket sällan. Min pappa var likadan som barn. Det har aldrig eskalerat till något värre och så småning om så vande jag mig. Det var alltid lösryckta ord, halva meningar och liknande och de hörs lika tydligt som om någon stod brevid dig och pratade. Det är vanligast precis när man är på väg att somna in eller under de perioder på natten som man sover mycket lätt. Det är inte helt ovanligt och behöver inte betyda att man är psykiskt sjuk. Precis is tillståndet mellan sömn och vakenhet är det vanligt att hjärnan spelar en spratt. Man börjar helt enkelt drömma innan man helt somnat in och sinnena är inte "avstängda" ännu.
    Det har absolut ingenting att göra med om du är en bra mamma eller inte.
    Om läkarna inte hittar någon annan orsak så förklara för henne att det här händer ibland när man är på väg att bli stor, att det inte är farligt och att det inte är riktiga röster utan mer som tankar som hamnat utanför huvudet.
    Om hon ser att du är rädd så kommer hon att bli mer rädd.
    Hoppas det går bra.

  • Topdog
    Äldre 9 Aug 08:59
    #28

    Jag kanske ska tillägga att jag själv hade röster i huvudet som tonåring. Det kom sig av ett dåligt självförtroende vilket utvecklades till en röst som talade om för mig vad jag skulle göra, för att inte göra bort mig. Rösten gav mig direktiv som "gå förbi dom där tjejerna nu, gå utan att snubbla, titta bara rakt fram" men även smädeord när något gick fel "å kolla nu vad som hände din klumpiga kossa". Det var ju mina egna tankar om mig själv jag hörde, men jag uppfattade dom som en utomstående röst.

  • Anonym (oroli­g mamma trå)
    Äldre 9 Aug 14:40
    #29
    Anonym (hmm) skrev 2010-08-09 05:29:15 följande:
    hon kan inte ha råkat höra någon ha sex? Det kanske var en traumatisk upplevelse och så hör hon det än? tänkte på orden "faster faster"  alltså..... Obestämd
    Naaa det tror jag knappast.
    Ingen i detta hus som skrikit faster faster nar de har haft sex det kan jag lova, dessutom har vi varat master bed room ganska langt fran hennes.
    Hon berattar att hon blir yr och att det flimmrar framfor ogonen nar det pagar.
    Och nej nagon foreslog EP men det ar det inte .
    Det hade varit en bra period nu over sommaren, sedan slog det till i gen nu jag hoppas att det inte har nagot att gora med hennes team har borjat tavla igen och det ar for mycket traning.
    Det ar inte som nagra foreslagit nar hon just ska ga och sova utan rosterna kommer mitt pa dagtid ibland aven i bilen pa vag nagonstanns.
    Mvh Orolig mamma
  • Topdog
    Äldre 9 Aug 14:57
    #30

    Var har ni varit på väg med bilen, när rösterna har kommit?

Svar på tråden Min dotter hör röster