• Anonym
    Äldre 14 Feb 05:25
    38007 visningar
    89 svar
    89
    38007

    Min dotter hör röster

    Jag har en 8 årig dotter som annars är en ganska glad men blyg tjej har två bästa vänner som är verkligen bra för henne.
    Första gången jag hörde henne säga att det är röster som pratar med henne var för ung. 6 mån. sedan men jag trodde att hon kanske sett något barnpogram och tyvärr ignorerade problemet.
    Men på sista tiden har "rösterna" skrämt henne och hon vill bli av med dem.
    På måndag ska vi träffa doktorn och se vad hon säger.
    Jag och min man är väldigt oroliga och såklart frågar vi oss själva om detta är vårat fel.
    Vi flyttade från Sverige till usa för ett par år sedan och kanske detta är ett del av det-vad vet jag?
    Vi är en ganska normal familj, jag är hemma fru och vi lever ett ganska gott liv utan ekonomiska bekymmer och vi försöker lägga all vår lediga tid på våra älskade barn.
    Är det någon som har varit med om samma sak?
    Mvh Orolig mamma

  • Svar på tråden Min dotter hör röster
  • KlasKr­istian
    Äldre 28 Oct 23:37
    #61
    Anonym (orolig mamma trå) skrev 2010-10-28 23:22:51 följande:
    OMG Vilken laskig sida, tank att man kan fa HIV av akupunktur..
    Det står det inte, även om man väl teoretiskt kan få det av skitiga nålar. Däremot botar akupunktur inte HIV.

    OT hursomhelst, ville egentligen bara uttrycka min totala skepsis mot dylika fenomen och visa att argumentet "men det gör ju ingen skada" inte stämmer. 
  • Äldre 29 Oct 00:05
    #62

    Vilken underbar mamma som tar tag i det och kämpar så på alla sätt för sin dotter! Ge inte upp! Snart har ni rätt svar på varför, oavsett vilket svaret är!
    Jag har inga som helst svar att ge, mer än att jag tror att hon är låååångt ifrån ensam! Jag både hörde och pratade med "nåt som inte fanns" när jag var liten och av många olika anledningar.. Ensamhet, stress, prestationsångest osv! Minns dock inte om jag var rädd för själva rösterna eller omgivningen osv..
    Min son kunde prata men "ingen" när han var ca 3-4 tror jag det var.. Han satt på sitt rum, lekte normalt och "pratade" som vanligt i "ensamlek" men så reagerade jag starkt en gång då det eskalerade rejält och han förde en rejäl diskussion där inne och jag hörde hur frustrerad han blev (precis som han bråkade med en kompis om nåt i leken men dom va inte överrens) och tillslut öppnade jag dörren (nästan i en likadan reaktion som att han faktiskt bråkade med någon) och sa lite på skarpen att men Kevin nu är det bra, vem pratar/bråkar du med?! Han svarade bara helt NORMALT "Hon!" och pekade mot väggen framför sig!! Scary, men av nån anledning, vet inte varför, så svarade jag lika "normalt" i samma normala ton som han haft -jaha ok! Så log jag och gick ut igen!
    Tror att jag med min reaktion fick han att känna att inget var fel eller konstigt.. De var inget mer efter det som vi "över-reagerade" på och nu är han 6år och har aldrig nämnt nåt om att han ser eller hör nåt som det verkar som andra inte ser..

    Det är nog inte alls samma grej kanske, men det enda jag kan säga är att jag tror att det finns väldigt många sånna här barn eller liknande eller snarlika "fall" och jag beundrar verkligen att ni verkligen finns där och gör allt för er dotter! Hon kommer till er och berättar, då vill hon också ha er "med" i det här!

    Lycka till!

  • Anonym (oroli­g mamma trå)
    Äldre 29 Oct 02:32
    #63
    KlasKristian skrev 2010-10-28 23:37:03 följande:
    Det står det inte, även om man väl teoretiskt kan få det av skitiga nålar. Däremot botar akupunktur inte HIV.

    OT hursomhelst, ville egentligen bara uttrycka min totala skepsis mot dylika fenomen och visa att argumentet "men det gör ju ingen skada" inte stämmer. 
    haha jag laste forst om nagon som gick pa spok jakt och blev skjuten, sedan ringde telefonen nar jag gick in pa akupunktur och det forsta jag laste var HIV ( sa gar det nar man svarar nar man ar stressad.)
    Tizzan skrev 2010-10-29 00:05:10 följande:
    Vilken underbar mamma som tar tag i det och kämpar så på alla sätt för sin dotter! Ge inte upp! Snart har ni rätt svar på varför, oavsett vilket svaret är!
    Jag har inga som helst svar att ge, mer än att jag tror att hon är låååångt ifrån ensam! Jag både hörde och pratade med "nåt som inte fanns" när jag var liten och av många olika anledningar.. Ensamhet, stress, prestationsångest osv! Minns dock inte om jag var rädd för själva rösterna eller omgivningen osv..
    Min son kunde prata men "ingen" när han var ca 3-4 tror jag det var.. Han satt på sitt rum, lekte normalt och "pratade" som vanligt i "ensamlek" men så reagerade jag starkt en gång då det eskalerade rejält och han förde en rejäl diskussion där inne och jag hörde hur frustrerad han blev (precis som han bråkade med en kompis om nåt i leken men dom va inte överrens) och tillslut öppnade jag dörren (nästan i en likadan reaktion som att han faktiskt bråkade med någon) och sa lite på skarpen att men Kevin nu är det bra, vem pratar/bråkar du med?! Han svarade bara helt NORMALT "Hon!" och pekade mot väggen framför sig!! Scary, men av nån anledning, vet inte varför, så svarade jag lika "normalt" i samma normala ton som han haft -jaha ok! Så log jag och gick ut igen!
    Tror att jag med min reaktion fick han att känna att inget var fel eller konstigt.. De var inget mer efter det som vi "över-reagerade" på och nu är han 6år och har aldrig nämnt nåt om att han ser eller hör nåt som det verkar som andra inte ser..

    Det är nog inte alls samma grej kanske, men det enda jag kan säga är att jag tror att det finns väldigt många sånna här barn eller liknande eller snarlika "fall" och jag beundrar verkligen att ni verkligen finns där och gör allt för er dotter! Hon kommer till er och berättar, då vill hon också ha er "med" i det här!

    Lycka till!
    tack vilket fint inlagg, jo jag var faktist med om liknande saker nar min dotter var liten och vi bodde i Sverige att hon hade en lassas kompis som hon lekte med sina dockor med men det vaxte hon ifran, jag hade en lossas kompis som hette Norrland har min pappa berattat.
    Kom just hem fran barnens traning och ska ta mig en kopp te'.
    Tank vad livet kanns lite lattare nar man kan ventilera sa har pa ett forum anonymt och kanna stod.
    Tack!
  • höbåts­olle
    Äldre 29 Oct 09:32
    #64

    Nålarna lär ju vara en ordentlig smittohärd efter att de suttit i en HIV-positiv. Man kan aldrig riktigt veta vilka steriliseringsrutiner, och om de efterföljs, dessa kvacksalvare har.

  • Anonym (carpe diem)
    Äldre 29 Oct 15:33
    #65

    Läst om Alfons Åberg som tyckte det var så praktiskt med Mållgan? Vem har inte pratat med en låtsaskompis som barn? Fantasi kallas det för .....

  • Anonym
    Äldre 29 Oct 15:43
    #66
    Anonym (38) skrev 2010-10-28 22:56:51 följande:
    Finns det människor som gör så med sina barn?! Flickan är ju rädd för rösterna. Hon vill antagligen inte odla nån medial talang.

    Om man nu tror på medier och liknande, så måste man väl i så fall kunna be dem om hjälp utan att blanda in flickan? Ett välkänt medium borde väl själv kunna ta reda på vilken ande från andra sidan som plågar flickan, och be denne lägga av?
    Det är ju just därför som de kanske borde ta kontakt med ett medium, för skulle det vara något sådant som händer så är det just den hjälpen hon behöver ha för att kunna lära sig att stänga av. Och då är det ju inte bara en ande utan är flickan medial så innebär ju det att hon är öppen för andra sidan och kan bli kontaktad av fler än en, hela tiden. Det är inget fel på att ta ett barn till ett medium, så länge inte läkarna har kunnat ställa en psykisk diagnos då, men det kan hjälpa otroligt mycket om hon får prata med någon som kan och så att hon förstår vad det är som händer och hur man hanterar detta och lära sig att just stänga av och att inte vara rädd.
  • KlasKr­istian
    Äldre 29 Oct 15:58
    #67
    Anonym skrev 2010-10-29 15:43:56 följande:
    Det är ju just därför som de kanske borde ta kontakt med ett medium, för skulle det vara något sådant som händer så är det just den hjälpen hon behöver ha för att kunna lära sig att stänga av. Och då är det ju inte bara en ande utan är flickan medial så innebär ju det att hon är öppen för andra sidan och kan bli kontaktad av fler än en, hela tiden. Det är inget fel på att ta ett barn till ett medium, så länge inte läkarna har kunnat ställa en psykisk diagnos då, men det kan hjälpa otroligt mycket om hon får prata med någon som kan och så att hon förstår vad det är som händer och hur man hanterar detta och lära sig att just stänga av och att inte vara rädd.
    Varför? De är ju bara kvacksalvare som lurar en på pengar. Ge mig vetenskapliga bevis på att "medium" verkligen existerar så kanske jag ändrar mig.
  • Anonym
    Äldre 29 Oct 17:55
    #68
    KlasKristian skrev 2010-10-29 15:58:39 följande:
    Varför? De är ju bara kvacksalvare som lurar en på pengar. Ge mig vetenskapliga bevis på att "medium" verkligen existerar så kanske jag ändrar mig.
    Du ska inte säga att de är kvacksalvare. Det är DIN åsikt. Jag både känner medium och har varit hos främmande medium och jag har inte tvivlat en sekund på att dom vet vad dom snackar om när dom rabblat upp alla jobbiga händelser jag har gått igenom genom åren,  när jag aldrig i hela mitt liv träffat personen i fråga. Och även talat om framtiden och det visat sig att alla saker slår in en efter en. Självklart finns det fejk också men dra inte alla över en kam bara för det.
    Man kan vara skeptisk, men döm inte folk som faktiskt tror på sånt. Jag är helt övertygad om att det finns något på andra sidan, då jag varit med om helt oförklarliga saker och jag var ännu mer övertygad när jag träffade ett medium som talar om saker som hon omöjligt kan veta, som händelser jag var med om tillsammans med en nära vän som gick bort för några år sen. Jag respekterar att alla inte tror på det, det är självklart, men du ska inte sitta och döma ut och komma med sånt där bara för att du tror annorlunda.
  • Anonym (psyki­ater)
    Äldre 29 Oct 20:51
    #69

    Hej TS! Så här utreder vi vuxna med psykossymtom hos oss (dvs på mottagningen där jag jobbar):
    - en kartläggning av aktuella problem/symtom
    - tidigare symtom/svårigheter (sjukdomsepisoder av alla slag, skolproblem, relationskrångel..)
    - förekomst av sjukdomar i släkten
    - alkohol-och narkotikavanor
    - kroppslig undersökning inklusive blodprover, EEG (undersökning av hjärnans elektriska aktivitet) och datortomografi eller magnetkameraundersökning (avbildar hjärnans struktur)

    Vi gör en del  neuropsykologiska (allmänbegåvning och kognitiva funktioner) och neuropsykiatriska utredningar ( med frågeställning adhd, asperger och autism) också.

    Det kanske är bra att de som träffat din dotter inte gjort en så stor sak av det - om de verkligen hade trott att det var något allvarligt fel som måste hanteras så hade de nog gjort det. Går det att ta kontakt med den som utrett/träffat henne och ställa frågorna du ställer här?

  • höbåts­olle
    Äldre 30 Oct 01:20
    #70
    Anonym skrev 2010-10-29 17:55:19 följande:
    Du ska inte säga att de är kvacksalvare. Det är DIN åsikt. Jag både känner medium och har varit hos främmande medium och jag har inte tvivlat en sekund på att dom vet vad dom snackar om när dom rabblat upp alla jobbiga händelser jag har gått igenom genom åren,  när jag aldrig i hela mitt liv träffat personen i fråga. Och även talat om framtiden och det visat sig att alla saker slår in en efter en. Självklart finns det fejk också men dra inte alla över en kam bara för det.
    Man kan vara skeptisk, men döm inte folk som faktiskt tror på sånt. Jag är helt övertygad om att det finns något på andra sidan, då jag varit med om helt oförklarliga saker och jag var ännu mer övertygad när jag träffade ett medium som talar om saker som hon omöjligt kan veta, som händelser jag var med om tillsammans med en nära vän som gick bort för några år sen. Jag respekterar att alla inte tror på det, det är självklart, men du ska inte sitta och döma ut och komma med sånt där bara för att du tror annorlunda.
    Inte bara hans åsikt, men enligt alla definitioner och sunt förnuft. Har du hört om cold reading? Det är oerhört lätt att rabbla upp jobbiga händelser, eftersom offren brukar vara godtrogna och samarbetsvilliga och hela tiden ge ledtrådar.

    Det vore ingen idé att geniförklara mig om jag blundade och med en transcendental min mumla att någon nära dig har gott bort. Även om det troligtvis är sant.
Svar på tråden Min dotter hör röster