• ollile­ah
    Äldre 15 Feb 20:11
    31353 visningar
    303 svar
    303
    31353

    Fler med foglossning/svår foglossning?!

    Hej!


    Sedan v. 12 har jag fått foglossning modell värre, har gått på kryckor sen v. 14. Nu är jag i v. 19 och kan inte längre köra manuell bil (tack o lov har jag tillgång till automat som funkar -än så länge!) jag har svårt att klä på mig och det gör ont jämt jämt jämt. Nu undrar jag om jag är ensam? Har försökt titta runt på FL men inte hittat nån tråd där flera foglossare hänger ihop... Om ni finns där ute vore det skönt med lite sällsis - det är skönt å få prata av sig med de som förstår. Tänkte att vi kan följas åt, glädjas åt de växande magarna men få gnälla på det som är elände "vanlig" eller svår foglossning -sak samma Och om det nu är nån tråd därute som jag missat får ni gärna tipsa mig  - Så, finns ni därute???!
  • Svar på tråden Fler med foglossning/svår foglossning?!
  • Pishi
    Äldre 15 Feb 20:19
    #1

    Japp, i finns!
    Hade svår foglossning med första barnet o nu med andra är det ännu värre. Började v.7 och nu i v.30 känner jag mig helt förlamad.
    Jag körde till jobbet idag men varje gång jag tyckte ner kopplingen var jag nära gråta.
    Kan inte gå, sitta, ligga, stå eller helt enkelt leva! Jag har testat allt förutom akupunktur o inget hjälper. Frågade min BM om kryckor men de rekomenderar inte det iom att man belastar kroppen fel med kryckor säger hon.
    Så jag känner med dig och vet vad du går igenom.

  • ollile­ah
    Äldre 15 Feb 21:24
    #2
    -Vad skönt med lite sällskap!!
    Ja det här är verkligen inte kul -men du, det här med kryckorna, det är supervanligt att man får det om man är riktigt illa däran -jag är själv sjukgymnast och det är ju vi som står för kryck-utgivningen och inte bm Har inte hört ngt om felaktig belastning... nu jobbar jag ju med barn annars, så det är absolut inte mitt expert-område men om jag tänker efter rent anatomtiskt så handlar det om att bäckenet avlastas av händerna som istället får ta tyngden. Bättre med kryckor än att hålla sig längs med möbler och väggar som jag annars gör Eller hamna i rullstol *huga* Jag skulle nog rekommendera att du dubbekollar vad bm sagt med en sjg från vårdcentralen som har vana av oss stackars foglossnings-kvinnor  
    I morrn är det dags för akupunktur igen, det tar ju ngr gånger innan man får effekt och förra gången är första gången jag känt att det blivit bättre. Jag hoppas så att det inte var en tillfällighet utan att jag faktiskt hittat ngt som hjälper!! *Håll tummarna för mig* (just ja, kan absolut vara värt att prova -hörde av min sjg-kollega på kvinnokliniken att det tydligen är det som rent vetenskapligt har bäst effekt på oss)
    Jag slutade köra manuell i förra veckan -hade 5min hem och trodde inte jag skulle klara att ta mig hem. Funderade att be min man möta mig efter ett par minuters bilkörning men när det bara är ngr minuter kvar så biter man ju ihop. Men sen kunde jag inte gå på hela kvällen så nej, himla tur med automaten säger jag bara! 
    Lite positivt i allt är att jag hade RUL idag och blev framflyttad så nu går jag in i v. 20 imorgon och kan snart börja nedräkningen för halvtid -det har jag verkligen sett fram emot :-9 Och allt var superbra med lillebror i magen så det känns underbart
    -Oj, vilket långt inlägg det blev! Behövde få skriva av mig lite, är så mkt som hänt på sistone när man får lägga om hela sitt liv. -Som sagt, skönt med sällskap av likasinnad!! (även om jag inte önskar det här för någon) 
  • Lizzyy
    Äldre 15 Feb 21:29
    #3

    Här är en till!


    Dock går jag på sjukgymnastik, har världens bästa hjälp därifrån. Och kryckor fick jag direkt! Dock fick han lära mig hur man går med dem.. Sen har jag en TNS-apparat som är underbar
    Det som hjälpt mig mest är övningarna han visade mig samt att jag fick med på papper hem. Känner mig starkare å trots att magen växer så blir det inte bättre, utan jag har blivit liite bättre. Har bil med automat som tur är. En nerv ligger i kläm som gör att jag "tappar" vänster ben ibland.. 
    Sen tyckte jag att bältet hjälpte litegrand mot fogen fram. Sen är det skönt med vattengympa. Fick ett eget program på 5 min som också gör underverk.. Problemet är att ta sig dit bara.... Hatar snöslasket som är ute nu!
    Tur det slutar i något underbart
  • ollile­ah
    Äldre 15 Feb 21:54
    #4
    Lizzyy skrev 2010-02-15 21:29:29 följande:
    ! Tur det slutar i något underbart
    Eller hur
    Jag gör detta: 
    -Övningar från sjg 5-10 min varje dag
    -Vattengympa (har gjort 3-4ggr/v, fom idag 5 ggr/v -har fri tillgång till varmbassäng 10min från hemmet och är vattengympaledare själv, det är därför det blir så ofta ).
    -TENS
    -Värmekudde
    -Akupunktur
    -Kryckor
    -Kör Automat-bil
    -Har slutat hämta på dagis, städa, plocka ur diskmaskinen, lyfta, handla själv, bära påsar (ryggsäck istället)
    Hur går det för er med bältet? Jag får så ont i magen trots att jag sätter det längre ned än vad jag ska... Jag behöver ju bältet men får stora smärtor och mår till sist illa av det. Vet inte hur jag ska göra, känns som att välja mellan pest eller kolera. 
  • Pishi
    Äldre 15 Feb 22:00
    #5

    Lizzyy, håller med om att det är iaf tur att det slutar med nåt underbart annars hade det inte gått att härda ut.

    ollileah, jag är så otroligt rädd för nålar så akupunktur är inget för mig. Jag ska fråga sjukgymnast om kryckor. För det är som du säger, man måste stödja sig på möbler o väggar för att kunna gå just nu.

    Vi hade en automat när jag väntade min son men nu är det manuellt tyvärr o jag har mest bekymmer med vänstra benet jag med. Skönt att det är "bara" 10 veckor kvar. 

    Hur långt gången är du, Lizzyy? 

  • Lizzyy
    Äldre 15 Feb 22:09
    #6

    Jag är i vecka 27 nu, och har haft foglossning sedan i julas ungefär. Jag gick direkt till sjukgymnast. Jag har en wiplashskada så jag var redan "där" och de var lite förberedda eftersom min förra grav hade jag foglossning med.


    Ang bältet har jag ett smalt, som gör att jag inte trycker på magen något, utan under magen liksom..
    Och ang kruckorna är det dummaste jag hört. Hon är nog inte så insatt i sjukgymnastik. Grejen är att man ska vänta så länge man kan med rullstol eftersom inaktivitet ger svagare muskler = svårare besvär och jobbigare efter förlossningen. Jag har genom arbetsterapin fått en duschstol och en sån man plockar upp från golvet med. Det är så underbart att allt är till låns, annars hade man varit ruinerad nu..
    Jag är ensam på veckorna då min sambo just nu är borta från söndag kväll till tors em.
    Så nu är det bara att bita ihop så länge jag kan, blir det värre får man väl bo hos svärisarna under veckorna...
  • Pishi
    Äldre 15 Feb 22:30
    #7

    Jag får definitivt kontakta sjukgymnast då! Jag har slutat med allt vanligt vardagligt pga smärta. Jobbar 50% just nu men orkar inte ens med det. Det värsta att inte kunna ta hand om min son. Min man gör allt! Jag försöker lämna lillen på dagis iaf men det är inte lätt det heller. Han är 2 år och det blir många lyft varjemorgon.

    Jag har 2 bälten; en som jag har under kläderna och en sån som man köper hos sjukgymnast som man har utanpå kläderna. Den första har jag alltid på mig och den andra har jag på mig när jag ska gå lite. Men längst kan jag stå på benen/gå i en kvart innan jag måste sätta mig. 

    Varmt vatten är jätteskönt också. Vattengym är slut nu men jag tar varmt bad varje/varannan dag som lindrar mycket. 

  • Äldre 16 Feb 06:48
    #8
    ollileah skrev 2010-02-15 21:54:00 följande:
    Eller hur Jag gör detta:  -Övningar från sjg 5-10 min varje dag -Vattengympa (har gjort 3-4ggr/v, fom idag 5 ggr/v -har fri tillgång till varmbassäng 10min från hemmet och är vattengympaledare själv, det är därför det blir så ofta ). -TENS -Värmekudde -Akupunktur -Kryckor -Kör Automat-bil -Har slutat hämta på dagis, städa, plocka ur diskmaskinen, lyfta, handla själv, bära påsar (ryggsäck istället) Hur går det för er med bältet? Jag får så ont i magen trots att jag sätter det längre ned än vad jag ska... Jag behöver ju bältet men får
    stora smärtor och mår till sist illa av det. Vet inte hur jag ska göra, känns som att välja mellan pest eller kolera. 
    Jag har oxå ont i magen men det är när jag sitter ner för då sa sjukgymnasten att jag skulle lossa lite på bandet, men jag måste ta bort det helt.

    Nu fick jag kryckor igår. Men de ligger kvar i bilen {#lang_emotions_embarassed}
    får se om jag tar upp de på kontoret idag på jobbet. jag skäms. Vet dock inte varför...
    jag blev sjukskriven förra veckan på 50 % oxå.
    Jag går på vattengympa en dag i veckan. fundear på om jag skall försöka hitta ett pass till någonstans. Men de verkar ont om gravid vatten gympa i sthlm..konstigt...sthlm huvudstad.
    Sjukgymnsten sa att jag kunde få ett  Fysisk på recept eller vad det kan hete så jag kan få det lite billigare. Men problemet är ju att jag inte hittar ngt bra ställe att gå på

    nåja de var allt för mig...
    jo de glömde jag skriva jag har haft foglossning sedan i höstas och i julas blev det värre...och värre...men nu är det ändå bättre vissa stunder på dygnet...

    Jag gick i lrödags in i vecka 32...

    kram på er alla där ute
  • Äldre 16 Feb 06:53
    #9

    GRR blev arg nu. skrev lååång inlägg och när jag tyckte på posta inlägg så bröts länken...grr så nu får jag skriva om ( Själv är jag sjukskriven på 50 % sedan förra veckan på onsdagen. Igår gick jag till sjukgymnsetn och fick kryckor. Har även varit där tidigare och fått övningar att göra hemma. Jag har haft ont sedan i höstas och i julas blev det värre och jag är lite "feg" till att säga till så det har dragit ut på tiden. Men på något sätt känns det som jag är lite lycklig lottad. för jag har inte ont hela dagarna. det kommer om jag suttit för länge (typ på min kontorstolpå jobbet) och på eftermiddagarna och kvällarna. Jag är nu inne i veckan 32 så det är itne superduper lång tid kvar... Kryckorna ligger just nu i bilen ....där gör de nytta...men jag skäms av någon anledning att använda dem.... nåja vi kanske blir kompisar kryckorna och jag en dag vattengympa en dag i vecka hjälper mig skall dock se om jag hittar ett pass till i veckan att gå på.. ha de gott där ute...

  • Äldre 16 Feb 06:55
    #10

    Nu blev det två inlägg...nåja ta det för vad det är dumma internet...
    grrr

Svar på tråden Fler med foglossning/svår foglossning?!