• Äldre 18 Feb 18:20
    9235 visningar
    18 svar
    18
    9235

    Tips på sommardäck till vettig prislapp? :-)

    Tjenare!

    Nu kommer snart den roliga perioden där man ska fundera över sommardäck, vissa säger att det inte spelar någon roll vad du har för sommardäck - ta det billigaste av det billigaste - medan vissa säger att man bör lägga sig i en mellan prisklass.

    Någon som har ett tips på ett billigt, prisvärt och bra sommardäck? (bra väggrepp, relativt tystgående)

  • Svar på tråden Tips på sommardäck till vettig prislapp? :-)
  • Äldre 19 Feb 18:29
    #1

    Vad är det för bil, och hur använder du den..?

  • Äldre 20 Feb 12:24
    #2

    Det är en golf variant, och jag kör egentligen mest i stan med undantag för besök hos föräldrar som bor en bit utanför stan.

  • Äldre 22 Feb 15:52
    #3

    Biltidningarnas tester visar varje år att de billigaste budgetdäcken från Kina och liknande är skräp. Välj därför ett billigare däck från en europeisk tillverkare om du måste spara på slantarna. Annars får man verkligen vad man betalar för om man satsar på lite bättre däck.

  • ericlo­fberg
    Äldre 26 Feb 16:02
    #4
    Loris skrev 2010-02-18 18:20:31 följande:
    Tjenare! Nu kommer snart den roliga perioden där man ska fundera över sommardäck, vissa säger att det inte spelar någon roll vad du har för sommardäck - ta det billigaste av det billigaste - medan vissa säger att man bör lägga sig i en mellan prisklass. Någon som har ett tips på ett billigt, prisvärt och bra sommardäck? (bra väggrepp, relativt tystgående)
    De stora däcktillverkarna har budgetvarumärken vilka håller helt okej kvalitet. Continentals Barum är ett exempel. Good Years Sava ett annat. Michelins BF Goodrich ett tredje.
    Vad exakt är det för dimension du ska ha?
  • Äldre 26 Feb 20:04
    #5

    Jag ska ha 195-65-15
    Jag har funderat mycket på om man skulle köpa michelindäck, beställer man dem via internet så kostar de faktiskt inte så vansinnigt mycket!

    www.dackonline.se tar de t.ex. 2898kr för 4 st inkl. frakt, nackdelen är ju att man ska slå om dom på gamla fälgarna men jag såg att de tar 130-150kr per däck.
    Dock så är man ju till viss del också skeptisk till att beställa däck via internet. Ibland kan det låta bättre än vad det är.

  • ericlo­fberg
    Äldre 26 Feb 22:02
    #6

    Billigaste däcket jag skulle kunna tänka mig att köpa är Debica Passio 2. Debica är ett varumärke ägt av Good Year. Kostar 1900 för fyra stycken på dackonline.se. Ett annat budgetalternativ är Semperit Speed-Life för 2100 (Continentalägt).


    Din dimension är mycket vanlig och varenda tillverkare har flera däckmodeller i dimensionen. För runt 600 styck får du riktigt bra däck.
    Kika på följande länkar:
    http://www.teknikensvarld.se/documents/dacktester/sommardackstest/2008-miljodack-11-st/index.xml
    Jag kan rekommendera dackonline.se - har använt mig av dem vid flera tillfällen och alltid varit helnöjd.
  • JockeH
    Äldre 28 Feb 09:07
    #7

    har handlat av dackonline.se ett par gånger och fått dom levererade direkt till däckfirman som ska skifta däck åt mig.. Kanonservice och har aldrig strulat.

    Men vill skicka en varning för er som tittar på dom billigaste däcken bara för att spara pengar. Tänk på att på dessa däck har man sparat in på saker för att få det så billigt som möjligt. T ex fäste vid regn, bromssträcka m.m.

    Så lägg gärna en 3-400 extra så får ni lite bättre säkerhet i däcken.

  • Äldre 28 Feb 10:51
    #8

    Har köpt 3 ggr från däckonline och de har varit kanonbra o absolut inga problem snabb leverans o allt  chauffören tom bar in dem till mig.

  • Äldre 28 Feb 10:52
    #9

    Flertalet av däcken på deras sida har ju varit med i olika tester o har även användar betyg så på de flesta kan man ju se direkt deras *bra* egenskaper o man kan välja utifrån det när man kollar ut

  • Äldre 28 Feb 18:46
    #10

    Tack så mycket för alla tips :) det är faktiskt skönt att höra att de är bra att ha och göra med, jag är annars en liten skeptiker när det gäller internetbutiker som ingen kan säga varken gott eller ont om. :) Jag ska fundera lite och förmodligen lägga beställningen i veckan. Tack än en gång :)

  • Merkan­til
    Äldre 14 Jun 23:16
    #11

    Googlade lite och hittade en sida om däck här. När jag köper däck så brukar jag kika på olika jämförelsesiter men det kan vara lite trixigt för alla avgifter redovisas inte..  :(  Kolla på de stora leverantörerna och jämför, men kolla som sagt om det tillkommer fraktavgifter etc. Lycka till!  :)

  • Merkan­til
    Äldre 14 Jun 23:19
    #12

    Googlade lite och hittade en sida om däck här. När jag köper däck så brukar jag kika på olika jämförelsesiter men det kan vara lite trixigt för alla avgifter redovisas inte..  :(  Kolla på de stora leverantörerna och jämför, men kolla som sagt om det tillkommer fraktavgifter etc. Lycka till!  :)

  • Äldre 14 Jun 23:26
    #13

    däckonline absolut! de kan ja rekommendera... sambon säljer däck och vet vilka märken som är bättre/sämre... ska fråga när han kommer hem (ca 12 inatt )

  • Merkan­til
    Äldre 14 Jun 23:28
    #14

    GAH! Går inte att redigera tidigare inlägg.. well, siten heter iaf: http://www.billigadäck.net

  • Merkan­til
    Äldre 14 Jun 23:28
    #15
    stinurt skrev 2012-06-14 23:26:16 följande:
    däckonline absolut! de kan ja rekommendera... sambon säljer däck och vet vilka märken som är bättre/sämre... ska fråga när han kommer hem (ca 12 inatt )
    Yes, dom är bra! :)
  • Äldre 14 Jun 23:29
    #16

    de billigaste däcken blir fort slitna och behöver ofta bytas efter ca 1 sommar... dessutom slits de ojämt så att de låter riktigt styggt (det blir som gupp kan man säga)

  • Äldre 15 Jun 18:45
    #17

    nexen rekommenderar han :)

  • Äldre 15 Jun 18:51
    #18

    Köpte på www.molway.com skitbra! Kommer lätt bli vinterdäck därifrån oxå när det blir dax! Bra priser och kanonservice, riktigt seriöst företag! Skönt för det finns många bluffare i branchen...

Svar på tråden Tips på sommardäck till vettig prislapp? :-)