• Äldre 19 Feb 15:59
    73181 visningar
    1050 svar
    +1
    1050
    73181

    Jo, jag är en manshatare.

    Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

    Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

    Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

    Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

    Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

    Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

    www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

    Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

    Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

    Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

    -----------

    tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • Äldre 19 Feb 20:53
    #11
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 15:59:21 följande:
    Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja. Och det förlorar vi alla på.
    Nästa steg måste ju vara att identifiera var den här "fostran" sker. Är det en ofrivillig/omedveten fostran eller är det en medveten fostran? Vem står för den? Samhället? Andra män?

    Den här tråden kommer lätt att bli en disskusion om vad som är genus och vad som är biologiskt. Du kanske skulle varit mer precis i din frågeställning.

    Vad är lösningen för dig? Är den manliga könsrollen bara fel eller är den onödig överhuvudtaget? Bör könsrollerna förändras eller bör de suddas ut?
  • Äldre 19 Feb 21:02
    #12
    Johan75 skrev 2010-02-19 20:53:51 följande:
    Nästa steg måste ju vara att identifiera var den här "fostran" sker. Är det en ofrivillig/omedveten fostran eller är det en medveten fostran? Vem står för den? Samhället? Andra män?Den här tråden kommer lätt att bli en disskusion om vad som är genus och vad som är biologiskt. Du kanske skulle varit mer precis i din frågeställning.Vad är lösningen för dig? Är den manliga könsrollen bara fel eller är den onödig överhuvudtaget? Bör könsrollerna förändras eller bör de suddas ut?
    Alla traditionellt manliga och kvinnliga egenskaper är inte dåliga. Det dåliga är att vi har olika förvätningar på män och kvinnor, pojkar och flickor. Om vi ska diskutera det jag tar upp i TS - att det är just så många män som begår vålds och sexualbrott så handlar det om just förväntningarna. 

    Män ska vara tysta och starka. Gråta är omanligt. Att prata ut är omanligt. Osv.

    Ofta när pojkar utsätts för brott, sexuella eller våldsbrott så uppmuntras de mer (än flickor) att bita ihop. "ta det som en man", hålla det för sig själv. Det är skamligt och tabu. En man som misshandlas av sin fru eller våldtas blir ju nästan utskrattad osv.

    Som jag ser det så bör könsrollerna suddas ut ja. De fyller ingen funktion och de begränsar och diskriminerar. Människor bör bemötas på en individnivå.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Eisa
    Äldre 19 Feb 21:09
    #13

    Ja nånting är jävligt fel när männen står för den absoluta majoriteten brott i världen. När män oftare överger sina barn. När män är överrepresenterade bland de som skakar bebisar till hjärnblödningar.

  • LillTu­ssa
    Äldre 19 Feb 21:14
    #14
    Titti skrev 2010-02-19 20:33:26 följande:
     Män har ju mer testosteron som gör dom aggresiva. Hur än uppfostran ser ut. Eller är det hela en bluff?
    Urban legend. Om du kikar i medicinska böcker om testosteronets resp östrogenets funktioner så är aggressivitet inte en primär funktion. Kvinnor som är i klimakteriet har också högre halt testosteron, är de lika aggressiva?
    Tror faktiskt det är mer socialt betingat än biologiskt.
  • Rochef­ort 10
    Äldre 20 Feb 08:13
    #15
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 20:23:20 följande:
     Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på varje karl jag träffar. Jag kan erkänna att jag kan bli osäker och misstänksam när jag möter okända män - men det är ganska vanligt att kvinnor blir det. Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.
    Det gör du ju inte när du säger att du blir misstänksam mot okända män. I det skedet har du ju redan buntat ihop alla män med en negativ egenskap som gemensam faktor.
    Inget fel i det, det viktiga är att man, efter första intrycket kan revidera den uppfattningen, vilket jag tror att det flesta faktiskt också gör.
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 16:26:24 följande:
    Jag tror inte att män - biologiskt - är onda eller dumma.
    Jag tror inte att män - biologiskt - är mer kapabla till våldsbrott. Jag tror de fostras till det.
    Det finns faktiskt en hel del forskning som visar att männens aggressivitet till stor del är genetiskt och framför allt hormonellt betingat. Martin Ingvar är en de forskarna, har tyvärr inte tid att leta någon artikel att länka till.
  • Äldre 20 Feb 09:03
    #16

    Och jag ramlar in i feminismen från andra hållet. Jag känner i princip bara goda män. Kloka, normala, vänliga, eftertänksamma män. Jag har suttit på fester klockan tre på natten iklädd ytterst märkliga halvnakna kreationer, full som ett ägg, tillsammans med tiotalet grabbar också iklädda halvnakna kreationer, fulla som ägg, och haft jätteroligt, utan en tanke på att någon av dem skulle få för sig att våldta mig (annars en klassisk sättning för fylleövergrepp). Likaså skulle min man och i princip samtliga hans vänner utan att blinka kunna våldta mig - de är starka. Men jag förutsätter att de inte gör det och anser mig ha all rätt att förutsätta det.

    Därför blir jag vansinnig av rättegångar där man ifrågasätter varför kvinnan var full, varför hon följde med honom hem, varför hade hon kort kjol, varför hade hon inte vett att ha burka och hålla sig nykter och hemma?? För att män i allmänhet är vettiga, vänliga och pålitliga! Ska man undvika att gå in i en rättegångssal bara för att där sitter många män, som isåfall kan få en knäpp och våldta en bara för att man finns där?

    Så jag vänder mig mot att män av naturen anses vara aggressiva, sex-styrda och korkade varelser utan självkontroll. Det stämmer helt enkelt inte med den helt överväldigande erfarenhet jag har av män som människor.

  • Äldre 20 Feb 09:16
    #17

    Funderat på att tala med en psykolog?

    Det låter mer som om du hatar dig själv. Du verkar besatt av hjärnspöken och liknar på måanga sätt en starkt religiös troende person.

    Världen är nyancerad. Att vara fanatisker, oavsett vad det handlar om, förer aldrig något gott med sig.

  • idiblo­n
    Äldre 20 Feb 09:31
    #18

    Men fy fan vad sorgligt.


    Eisa loves me.
  • idiblo­n
    Äldre 20 Feb 09:33
    #19

    Ts, som enligt egen utsago är totalt bekräftelsetörstande och älskar uppmärksamhet har säkert egen roll i saker och ting. Det går ju åt båda håll och att då enbart kasta skit åt det ena blir ju helt ointressant. Varför är det så svårt att vända blicken inåt och se ur flera aspekter innan man dömer ut "förövare"?


    Eisa loves me.
  • Äldre 20 Feb 11:00
    #20
    Rochefort 10 skrev 2010-02-20 08:13:10 följande:
    Det gör du ju inte när du säger att du blir misstänksam mot okända män. I det skedet har du ju redan buntat ihop alla män med en negativ egenskap som gemensam faktor. Inget fel i det, det viktiga är att man, efter första intrycket kan revidera den uppfattningen, vilket jag tror att det flesta faktiskt också gör. Det finns faktiskt en hel del forskning som visar att männens aggressivitet till stor del är genetiskt och framför allt hormonellt betingat. Martin Ingvar är en de forskarna, har tyvärr inte tid att leta någon artikel att länka till.
    de flesta kvinnor blir nervösa av okända män. Det är normalt och har nog inte så mycket med manshat i sig att göra (för de flesta kvinnor är inte manshatare)
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.