• Äldre 22 Feb 10:29
    20875 visningar
    395 svar
    395
    20875

    Är svenska kvinnan verkligen så fri som hon tror?

    Som feminist så får jag frågan om hur jag kan tycka att slöjan är ok. Det finns inget enkelt svar. Jag är emot all sorts tvång och all sorts förtryck av kvinnan. Men saken är den att jag inte ser någon skillnad på att bära slöja och att t.ex bära högklackat eller tajta kläder. Båda plagg är ett resultat av vår tids ideal. Och båda plagg förtrycker kvinnan på ett eller annat sätt.

    Jag är för slöjan lika mycket som jag är för att du späker dig själv för att duga, klämmer in dina fötter i skor som det gör ont att gå i, visar en massa hud och på andra sätt anpassar dig för att följa den norm vi har. Du är lika förtryckt som kvinnan med sjalen, t.o.m mer för du tror att du har ett fritt val. Du tror att du "väljer själv". Du är lurad

    Man förfäras över barn som tvingas ha slöja men ser inte hur vi sexualiserar våra egna barn. Man ser flisan i sin systers öga men inte bjälken i sitt eget.

    Jag är varken för eller emot slöjan eftersom att frågan inte kan ha bara ett svar. Det beror helt på. Jag är däremot för acceptans och förståelse. Som kvinna och feminist kan jag se fördelarna med att täcka sig. Med att inte delta i västvärldens objektifiering av kvinnan även om jag anser att det måste lösas på ett djupare plan. Slöjan objektifierar inte. Slöjan sexualiserar inte.

    Slöjan ger iallafall frihet.


    ----------------------

    disclaimer: Jag vet att många väljer slöja utan påtryck från samhället/familj/religion/ideal, men det är inte min poäng - jag hoppas de flesta förstår det.

     


    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 18:30
    Det jag vill förmedla med min trådstart är; varför tror vi att vi är så fria och att de som lever under alla förhållanden inte är det? Varför tror vi att kvinnan i slöja är ett offer för sin kultur men vägrar se hur vår egen kultur påverkat oss?

    Man måste kunna ifrågasätta och reflektera över de val vi gör. Fråga sig själv varför man gör de val man gör. Varför tycker jag så här? Varför väljer jag det här?
  • Svar på tråden Är svenska kvinnan verkligen så fri som hon tror?
  • Mei
    Äldre 22 Feb 10:36
    #1

    Bra trådstart! Mycket illustrativa bilder för resonemanget!

  • DrKejs
    Äldre 22 Feb 12:15
    #2

    Det finns inget som tvingar dig att gå klädd i högklackat. Det går alldeles utmärkt att gå emot moderiktningar och välja sina kläder själv, till och med sy dem själv.


    Men i dina feministiska ögon antar jag att kvinnor är menlösa offer utan egen vilja som måste skyddas från det hemska patriarkatet.
    Släpp offermentaliteten. Läs gärna vad följande feminist har att säga: 

  • Äldre 22 Feb 12:21
    #3
    DrKejs skrev 2010-02-22 12:15:28 följande:
    Det finns inget som tvingar dig att gå klädd i högklackat. Det går alldeles utmärkt att gå emot moderiktningar och välja sina kläder själv, till och med sy dem själv. Men i dina feministiska ögon antar jag att kvinnor är menlösa offer utan egen vilja som måste skyddas från det hemska patriarkatet. Släpp offermentaliteten. Läs gärna vad följande feminist har att säga:  tinyurl.com/yaqff2x
    normer är ganska starka och man ska nte underskatta socialseringens verkan.

    jag har valt att inte raka min kroppsbehåring. Vet du hur ofta jag får mail och kommentarer om hur äcklig, okvinnlig, manlig osv jag är?

    Jag har blivit anklagad för att min orakade armhåla ett slag i ansiktet på de kvinnor som rakar sig osv.  

    Det är inte lätt att stå emot normerna och det är inte lätt att avvika från rollen som tilldelats oss. Det krävs mod.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Äldre 22 Feb 12:21
    #4

    och idealen drabbar männen också.


    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • DrKejs
    Äldre 22 Feb 12:46
    #5
    Lady Dahmer skrev 2010-02-22 12:21:00 följande:
    normer är ganska starka och man ska nte underskatta socialseringens verkan. jag har valt att inte raka min kroppsbehåring. Vet du hur ofta jag får mail och kommentarer om hur äcklig, okvinnlig, manlig osv jag är? Jag har blivit anklagad för att min orakade armhåla ett slag i ansiktet på de kvinnor som rakar sig osv.   Det är inte lätt att stå emot normerna och det är inte lätt att avvika från rollen som tilldelats oss. Det krävs mod.
    Med en god uppfostran tror jag de allra flesta har det mod som krävs. Jag har inte haft några problem att gå emot normen. 
    Läste du länken?
  • Me o Mike
    Äldre 22 Feb 12:49
    #6

    Jag går i klackar om jag vill.. Jag är inte lurad. Dock nu, i högre ålder väljer jag oftast låååga klackar pga att det är skönare!
    Mycket konstig jämförelse.

  • Äldre 22 Feb 12:52
    #7

    jag känner mig mycket fri... går bara i bekväma kläder, sminkar mig väldigt sällan, rakar mig inte. har aldrig kännt mig snyggare än nu!

  • Rochef­ort 10
    Äldre 22 Feb 13:09
    #8

    Det är väl inte konstigare att kvinnor går klädda enligt vår tids "ideal" än att man följer säsongsmodet.
    Min fråga är varför det nödvändigtvis är fel att följa de idealen.
    Det är klart att man påverkas av sin livstid på ett eller annat sätt, det gäller även de som inte följer idealen. Ditt beslut att inte raka dig under armarna är ju inte heller ditt eget påfund, det gör du ju för att det är så feminister som vill motverka sexualisering och objektifiering gör.


    Ni pratar om kvinnans fria val hela tiden, men inte fan är det fritt när man från sina likar får höra att ens åsikter och känslor inte är riktiga för att man har lurats att känna dem.

    Är det enda "fria valet" man egentligen har att låta bli smink, snygga kläder och obekväma skor?

  • DrKejs
    Äldre 22 Feb 13:13
    #9
    Rochefort 10 skrev 2010-02-22 13:09:57 följande:
    Det är väl inte konstigare att kvinnor går klädda enligt vår tids "ideal" än att man följer säsongsmodet. Min fråga är varför det nödvändigtvis är fel att följa de idealen. Det är klart att man påverkas av sin livstid på ett eller annat sätt, det gäller även de som inte följer idealen. Ditt beslut att inte raka dig under armarna är ju inte heller ditt eget påfund, det gör du ju för att det är så feminister som vill motverka sexualisering och objektifiering gör. Ni pratar om kvinnans fria val hela tiden, men inte fan är det fritt när man från sina likar får höra att ens åsikter och känslor inte är riktiga för att man har lurats att känna dem. Är det enda "fria valet" man egentligen har att låta bli smink, snygga kläder och obekväma skor?
    Det enda fria valet är att följa rådande feministiska normer. Allt annat är ett patriarkalt förtryck.
  • Rochef­ort 10
    Äldre 22 Feb 13:16
    #10
    DrKejs skrev 2010-02-22 13:13:17 följande:
    Det enda fria valet är att följa rådande feministiska normer. Allt annat är ett patriarkalt förtryck.
    Fritt val=matriarkalt förtryck?
Svar på tråden Är svenska kvinnan verkligen så fri som hon tror?