• mammi 76
    Äldre 24 Feb 09:25
    45629 visningar
    15 svar
    15
    45629

    glasögon. o,5 och 0,8

    Min dotter var på synundersökning igår o fick reda på att hon ser 0,8 på höger och 0,5 på vänster.
    Är det ett stort synfel? Tacksam för svar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-24 09:38
    Vi blev remitterade från skolsköterskan till ögon läkare o hon kommer med största sannolikhet få glasögon.

  • Svar på tråden glasögon. o,5 och 0,8
  • Äldre 24 Feb 09:31
    #1

    om vi bara pratar + eller - så nej... det är det inte.

    de sa väl inte att hon behövde glasögon..?

    var det en rutinkontroll.. för det låter inte som det var något som du anat.

  • mammi 76
    Äldre 24 Feb 09:34
    #2

    Det var en rutin kontroll. Nu i efterhand så ser jag ju att hon måste sett dåligt. Hon har klagat vid enstaka tillfällen på huvudvärk samt att hon vill sitta nära tvn.
    Känner mig så dum som mamma som inte tagit detta på allvar.

  • Äldre 24 Feb 10:34
    #3
    mammi 76 skrev 2010-02-24 09:34:08 följande:
    Det var en rutin kontroll. Nu i efterhand så ser jag ju att hon måste sett dåligt. Hon har klagat vid enstaka tillfällen på huvudvärk samt att hon vill sitta nära tvn.Känner mig så dum som mamma som inte tagit detta på allvar.
    Nej om hon har - 0,8 och - 0,5 så är det inte därför hon har huvudvärk.
    Det är inte alls någont synfel att tala om...

    jag var på ögonmottagnigen med min dotter för att hon satt nära tvn... befarade att hon skulle ha dålig syn som sin lillasyster. 
    Men  ögonläkaren förklarade att barn vill sitta nära tvn för de vill att tvn ska fylla upp hela deras syn och få bara leva sig in i tv världen.

    Det är helt normalt.

    Jag reagerade inte alls på synen... inte mycket alls och hon har fömodligen huvudvärk av andra orsaker.
    men vad sa läkaren då... nåt om astigmatism?

    det kan ju vara jobbigt
  • Äldre 24 Feb 11:25
    #4

    men det är klart.. om hon ska läsa å anstänga ögonen i skolan så kan man ju få huvudvärk.. man använder ju ögonen på annat sätt då än vid lek.

    Men låt henne i alla fall sitta nära tvn.. det har visst betydelse för deras inlevelse.
    Min dotter ser bra och sitter ändå på golvet nära 32" tvn.
    Hon vill få intrycket av det hon ser.

  • tingi
    Äldre 25 Feb 20:55
    #5

    det är inte styrkan utan synskärpan som menas med siffrorna du skriver. 1,0 är det man räknar som fullgod synskärpa. så på ena ögat ser hon bara 50% (vänster) men 80% (höger) på andra ögat.

    i vissa fall är det ju sjukliga tillstånd som gör att synskärpan inte kan korrigeras upp till 1,0 men i de allra flesta fallen hjälper glasögon. men barn kan ha stora synfel utan att synskärpan påverkas så jättemycket så det är omöjligt att säga hur stort synfelet hos din dotter är. viktigt är dock att glasögon används så att inte vänsterögat slutar utvecklas (beror lite på hur gammal hon är och vad det är för synfel..)

    Lycka till hos ögonläkaren!

  • Äldre 26 Feb 00:19
    #6
    tingi skrev 2010-02-25 20:55:36 följande:
    det är inte styrkan utan synskärpan som menas med siffrorna du skriver. 1,0 är det man räknar som fullgod synskärpa. så på ena ögat ser hon bara 50% (vänster) men 80% (höger) på andra ögat. i vissa fall är det ju sjukliga tillstånd som gör att synskärpan inte kan korrigeras upp till 1,0 men i de allra flesta fallen hjälper glasögon. men barn kan ha stora synfel utan att synskärpan påverkas så jättemycket så det är omöjligt att säga hur stort synfelet hos din dotter är. viktigt är dock att glasögon används så att inte vänsterögat slutar utvecklas (beror lite på hur gammal hon är och vad det är för synfel..)Lycka till hos ögonläkaren!
    nu är du väll ändå ute å cyklar, du menar väll ändå att hon ser 95 % med ena och 98 % med den andra..

    Vår dotter har + 5,0 på ena och + 3,5 på andra med dessa siffror kan man fortfarande få körkort tom lastbilskort.

    Däremot är det ju helt riktigt att vad man ser i verkligheten har inte alltid direkt med siffrprna att göra, dottern har tex en skada i gila fläken på de ögat hon ser egentligen bäst med (dvs +3,5) men hon ser i praktiken bättre med de andra ögat å är nästan blid på detta "bättre"öga..

    Sen är alla barn lite översynta fram till ca 8 års ålder
  • tingi
    Äldre 26 Feb 20:33
    #7
    hotten skrev 2010-02-26 00:19:58 följande:
    nu är du väll ändå ute å cyklar, du menar väll ändå att hon ser 95 % med ena och 98 % med den andra.. Vår dotter har + 5,0 på ena och + 3,5 på andra med dessa siffror kan man fortfarande få körkort tom lastbilskort. Däremot är det ju helt riktigt att vad man ser i verkligheten har inte alltid direkt med siffrprna att göra, dottern har tex en skada i gila fläken på de ögat hon ser egentligen bäst med (dvs +3,5) men hon ser i praktiken bättre med de andra ögat å är nästan blid på detta "bättre"öga.. Sen är alla barn lite översynta fram till ca 8 års ålder
    nej, jag är inte ute och cyklar. synskärpa och styrkan på glasögon(synfelet) är helt olika saker. synskärpan (0,5 och 0,8 i det här fallet) talar om vilken rad hon kan läsa på tavlan. 1.0 är den raden som är full synskärpa dvs längst ner. 0,9 är näst längst ner osv. Den största bokstaven brukar vara 0,05 men det beror på vilken synprovstavla optikern/ögonläkaren har.

    det är möjligt att din dotter kan se 1,0 utan glasögon trots att hon har +5,0 på glasögon men det är för att hon är ung och kan ställa om linsen i ögat. men det är väldigt olika för alla.

    körkortskraven utgår från synskärpan (ej synfelet) och har ingen att göra med vilken styrka man har på glasögon.

    så som jag skrev. utifrån synskärpan kan man inte säga hur stort synfel ett barn har.

    och jag vet vad jag pratar om.
  • Äldre 26 Feb 22:57
    #8

    Din dotter är närsynt och det är väldigt vanligt att den ena ögat ser sämre än den andra. Huvudvärk kan man visst få, närsynhet gör att man anstränger de fina ögonmusklerna och ofta även på trots att man har glasögon.Det är viktigt att din flickans syn kontrolleras regelbundet för närsynhet blir inte bättre utan sämr eme åren.

    Hälsningar/Marika

  • Äldre 26 Feb 23:08
    #9

    Oj, såg fel...

    Hade hon 0,8 decimal åt höger och 0,5 decimal åt vänster?

    1,0 eller bättre är fullgod syn. Så det betyder att din dotter är "lite" närsynt.

    (–) för att korrigera för närsynthet och konvexa (+) för att korrigera översynthet

  • tingi
    Äldre 27 Feb 08:52
    #10
    mira83 skrev 2010-02-26 23:08:11 följande:
    Oj, såg fel... Hade hon 0,8 decimal åt höger och 0,5 decimal åt vänster? 1,0 eller bättre är fullgod syn. Så det betyder att din dotter är "lite" närsynt. (–) för att korrigera för närsynthet och konvexa (+) för att korrigera översynthet
    det är inte säkert att hon är närsynt. hon kan lika gärna vara astigmatisk eller översynt eller både och. det går INTE att säga vilket synfel ett barn har utifrån vilken synskärpa hon har utan glasögon(siffrorna ts skriver är ju just utan glasögon)...
  • Äldre 27 Feb 14:39
    #11

    trodde även min dotter behövde glasögon efter en rutinundersökning med +0,75 på båda ögonen. Vi remiterades till ögonläkaren och vi fick veta att dottern min ser bättre än de flesta 6 åringar. Barn är alltså lite översynta och jag fick veta att det ska vara en bra sak att vara lite översunt som barn. Har visst med ögats tillväxt eller linsen att göra. (orkar inte kolla upp allt nu) men googla gärna lite på det där ts.

    Dottern fick alltså inga glasögon och läkaren "varnade" oss lite om optiker som gärna vill skriva ut glasögon även till små fel som barnen har (av ekonomiska skäl så klart).

  • tingi
    Äldre 28 Feb 10:51
    #12

    många här verkar inte veta skillnaden mellan synfel och synskärpa.

    synskärpa är ett mått som talar om hur bra med ser. detta kan mätas med och utan glasögon. skolsköterskan i det här fallet som ts pratar om har undersökt hur bra barnet ser utan glasögon. synskärpan visar INTE hur starka glasögon man behöver, iaf inte på barn. barn kan ställa om sina ögonmuskler otroligt mkt och för att avlasta dessa muskler ger man barn glasögon (handlar ofta om översynta barn som behöver plusstyrkor). sen finns det såklart närsynta barn som behöver glasögon för att se på långt håll. dessa barn ser då dåligt utan glasögon och får lägre synskärpa utan glasögon. normal synskärpa är 1.0. om man inte behöver glasögon ser man troligtvis 1.0 eller mer. om glasögon behövs försöker man korrigera så att personen ser 1.0 dvs har full syn.

    jag själv har -3 på mina glasögon. utan glasögon är min synskärpa 0.05 (ser alltså knappt den största bokstaven) men med glasögon har jag en synskärpa på 1.2 dvs över fullgod syn.

    synfel (som många tror att ts pratar om) är den styrka som man har på glasögon eller linser. mindre synfel om man har en siffra nära 0 och högre synfel om man är långt ifrån 0.  minusglas har man om man är närsynt och plusglas om man är översynt.

  • Äldre 28 Feb 17:22
    #13

    Men alla får inte glasögon så att man får fullgod synskärpa.

    Min dotter har -11 på båda ögonen, ,men glasögonen är i -10,5.

    Dock så verkar synskärpan vara som den ska i den ålder hon är nu... även om inte synfelet är helt korrigerat.

  • Äldre 10 Mar 09:30
    #14

    TS hur har det gått.... har ni varit hos ögonläkaren än?

  • Äldre 11 Mar 22:08
    #15
    tingi skrev 2010-02-26 20:33:00 följande:
    nej, jag är inte ute och cyklar. synskärpa och styrkan på glasögon(synfelet) är helt olika saker. synskärpan (0,5 och 0,8 i det här fallet) talar om vilken rad hon kan läsa på tavlan. 1.0 är den raden som är full synskärpa dvs längst ner. 0,9 är näst längst ner osv. Den största bokstaven brukar vara 0,05 men det beror på vilken synprovstavla optikern/ögonläkaren har.det är möjligt att din dotter kan se 1,0 utan glasögon trots att hon har +5,0 på glasögon men det är för att hon är ung och kan ställa om linsen i ögat. men det är väldigt olika för alla. körkortskraven utgår från synskärpan (ej synfelet) och har ingen att göra med vilken styrka man har på glasögon.så som jag skrev. utifrån synskärpan kan man inte säga hur stort synfel ett barn har.och jag vet vad jag pratar om.
    Jag kan skriva under på att det du skriver är korrekt.
    Det grundar jag på mina kunskaper utifrån mitt yrke inom optikbranchen{#lang_emotions_smile}
Svar på tråden glasögon. o,5 och 0,8