• Äldre 26 Feb 09:38
    1540 visningar
    1 svar
    1
    1540

    Jag ska ha bebis i juni och är skraj.

    Hej! 


    Jag och min sambo väntar vårat första gemensamma bebis som vi ska få i juni och jag vet hur jag blir när dom sticker mig, jag vet inte om jag skulle klara av eda då jag har väldigt lätt för att svimma och kan bli borta under längre stund.Finns det ingen bedövningsslava man kan få innan dom lägger edan, om jag skulle få de så skulle jag kunna ta epidrual. Jag vill helst inte känna sticket.. 
    Hur ska jag då göra om inte lustgasen tar på mig? Måste jag be om att få göra ett planerat/akut snitt? 
    Jag hade tänkt att jag ska göra en normal förlossning och jag hoppas att jag får en bra barnmorska som kan vara där och stötta mig under hela tiden. 
  • Svar på tråden Jag ska ha bebis i juni och är skraj.
  • Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 27 Feb 12:17
    #1

    Hej!

    Jag hör att du är orolig för din förlossning och hur det ska gå. Sprutor kan ibland kännas läskigt och göra ont - men det finns saker du kan göra. Till att börja med är det bra om du förbereder dig på att du kanske behöver bli stucken av en nål, även om det inte är för att du får en epidural. Det är så verkligheten ser ut. Personalen kanske behöver sätta ett dropp eller dylikt. Självklart kan de lägga bedövningssalva, men det kan kännas läskigt ändå...

    Mitt förslag är att du övar i det lilla. Du behöver ju regelbundet ta blodprov, eller hur? Det är ett utmräkt tillfälle att öva. Träna på att andas och slappna av i kroppens muskler (släpp ner axlarna, slappna av i ansikte, händer och fötter osv). Försök vara så avslappnad du kan i kroppen när de ska sticka. Andas lite lättare och grundare in genom näsan och ut genom munnen (avslappnade läppar). Be personalen att berätta vad de gör och att bara STICKA PÅ UTANDNING. Fortsätt att andas lätt och grundt och coacha dig själv i att fortsätta slappna av i kroppen.

    Utandningen är kopplad till det parasympatiska nervsystemet, vilket betyder att du får hjälp att slappna av i kroppen och då brukar det göra mindre ont. Träna på ALLT - om du slår i tån - ANDAS och SLÄPP TAGET om kroppen....

    Och vem vet? Du kanske klarar dig utan epiduralen! Läs gärna mina andra svar till de som är rädda för tips på hur du kan förbereda dgi.

    Lycka till!
    Kram
    Anna

Svar på tråden Jag ska ha bebis i juni och är skraj.