• Anonym (mamman)

    aktivitetsersättning, vid adhd?

    Har en son med diagnosen ADHD, han fick den då han var sju år.
    I dag blir han 20, till sommaren. Skolan var en kamp från dag ett mycket frånvaro på högstadiet.

    I daxläget gör han ingenting, vi har haft kontakt med alla tänkbara instanser, kämpar fortfarande. Sonen har även varit inne i Hasch-svängen, medicinerat sig själv, men inser inte att dom "vanliga" medicinerna är bättre.

    Nu tänkte vi ansöka om AKTIVITETSERSÄTTNING, har precis lämnat in ansökningarna. Diagnosen skckade vi med, komplettering skulle visst göras, med ett läkarutlåtande, om hälsotillståndet. Vad innebär det?

    I dag var vi hos våran familjeläkare, som remitterade oss till Pskyriatrin, för detta läkarintyg. Enligt familjeläkaren, skulle sonen pröva på att arbeta med ngt arbete som är anpassat för honom. Hon ville inte förstå att han inte klarar av detta. Vi har aldrig träffat henne förrut.

    Nu lite frågor: Om han nu blir beviljad aktivitetsersättningen, kan han arbeta till en viss del då? Får man helt bidrag oavsett, arbete eller ej?
    Ni som fått det beviljat på vilka grunder blev det just beviljat (vid adhd=?)
    Jag vet att min son kommer att få det väldigt svårt att fungera i ett jobb. Han behöver arbetstränas osv. Han saknar total motiviation och är ofta deppig. Kan knappt hålla reda på sig själv.

    Detta blev lite kortfattat beskrivet, men alla med erfarenheter kring detta, skriv och berätta!

    Tycker det är väldigt svårt att få någon hjälp, vi bollas bara hit och dit!

  • Svar på tråden aktivitetsersättning, vid adhd?
  • sirisdotter

    Kommer att följa din tråd då en person i bekantskapskretsen är i liknande situation som din son.  Det enda jag kan svara på är frågan om Läkarutlåtande.  Det är ett "tyngre" läkarintyg som Försäkringskassan kräver för att fatta viktigare beslut, som beviljande/avslag av sjukersättning( "förtidspension")  och antagligen den variant som kan bli aktuell för yngre personer; aktivitetsersättning.  Inte så konstigt heller att en diagnos gjord när pojken var 7 år bör kompetteras med aktuella uppgifter.

    Idag är ju policyn att de flesta sjukskrivna ska ha kontakt även med Arbetsförmedlingen innan slutgiltigt beslut fattas, så det är inte konstigt att familjeläkaren nämnde det.

  • Anonym (mamman)

    Han är inte sjukskriven och lyfter inte sos. Han har helt enkelt mått väldigt dåligt så det inte har fungerat. Dock så börjar det bli väldigt betungande rent ekonomiskt, att ha ett vuxet "barn", att försörja.

    Diagnosen är uppdaterad vid tonåren också. vi har haft kontinuerlig kontakt med BUP, i alla år.

  • Anonym (vet inte alls)

    Är det BUP som föreslagit att sonen ska söka aktivitetsersättning?

    Kan man få det direkt utan att ha varit sjukskriven först??

  • Anonym (mamman)

    Hej!
    Ja, man kan få det utan sjukskrivning. Det är ett bidrag till dom med nedsatt arbetsförmåga och med ett funktionshinder.

    Nej, Bup har inte rekommenderat det, utan det är en rättighet som alla dom(ovan nämda) har. Man måste ha ngn sorts inkomstkälla, sos fungerar ej för där ska man skriva Cv, söka jobb dagligen osv osv.

    Hoppas att ngn som har bidraget eller vet ngt kan lämna ett inlägg snart.

  • Anonym

    Min son som fyllde 20 år i januari har nu beviljats aktivitetsersättning. Han har flertalet neuropsykiatriska diagnoser, bl a ADHD. Vid ansökning skickade vi in intyg från behandlande läkare på psyk.

    Vad jag förstår så är det möjligt att t ex ha en praktik och samtidigt få ersättning. En väninna till mig har en dotter som har aktivitetsersättning och samtidigt läser på gymnasiet.

    Mitt tips till dig är att ta kontakt med en kurator som kan hjälpa dig med att hitta rätt bland alla snåriga regler.

  • Anonym (någon)

    Hej!
    Jag VET INTE alls.. men min sambo har ADHD,han är 32år. Han fungerar inte alls, ett jobb där tider och koncentration ska hållas fungerar inte alls.
    Vid samtal med psyk angående den ekonomiska biten säger de bara att OM han kanfå en anställning någonstans går arbetsförmedligen in och betalar halva lönen..

    Det verkade vara den enda ekonomiska hjälp de ville komma med.
    Adhd får ju inte räknas som ett handikapp, och hellst inte då man inte medicineras för den.

  • Anonym (mamman)

    Svar nr 6: Tack för ditt svar, och tips.

    Svar 7; Bidraget kan beviljas tre år i taget och högst till att man fyller 29 år.
    Lönebidrag kan din man få från AF.

    Forsätt svara ni med erfarenheter. Tack!

  • sirisdotter
    Anonym (någon) skrev 2010-03-04 10:07:14 följande:
    Hej!Jag VET INTE alls.. men min sambo har ADHD,han är 32år. Han fungerar inte alls, ett jobb där tider och koncentration ska hållas fungerar inte alls.Vid samtal med psyk angående den ekonomiska biten säger de bara att OM han kanfå en anställning någonstans går arbetsförmedligen in och betalar halva lönen..Det verkade vara den enda ekonomiska hjälp de ville komma med. Adhd får ju inte räknas som ett handikapp, och hellst inte då man inte medicineras för den.
    32 år, då är man väl för gammal för aktivitetsersättning. När man fyllt Efter 27 eller 29 eller så kallas motsvarande företeelse sjukersättning  ("förtidspension" i folkmun).

    Den variant du nämner, där Arbetsförmedlingen betalar viss procent av lönen är nog anställning med lönebidrag.  Förekommer inom kommunal verksamhet, t ex på bibliotek, och på studieförbund.  Det kan bli en win/win-situation för båda; arbetsgivaren får billig arbetskraft (ska egentligen vara tidsbegränsat - har sett fall som rullat på många år) och den lönebidragsanställde får ett socialt nätverk på en arbetsplats.  Kraven från arbetsgivaren bör vara lägre än på arbetstagare de betalar hela lönen för.
  • Anonym (känslig)

    Hejsan!
    Jag är 19 år och blev beviljad aktivitetserättning ganska nyss.
    Fast för mig så fick jag det för "förlängd skolgång". Alltså att man studerar vid komvux eller liknande.
    Då får jag 7400:- före skatt (5700 efter skatt) varje månad. Och detta får man då i max tre år.
    Vet inte om det hjälper dig, men har du några frågor är det bara att fråga :)

  • Anonym (soc.)

    jag jobbar som socialsekreterare och vi hjälper ofta personer med att söka om aktivitetsersättning. Just med personer som har ADHD har det visat sig så gott som omöjligt att få igenom ett bifall om det "bara" finns diagnosen ADHD. Jag tror att det kan behövas någon typ testning av hans förmåga att fungera på en praktik eller en arbetsplats för att man skall ta ställning.

Svar på tråden aktivitetsersättning, vid adhd?