• Anonym (funde­rsam..­.)
    Äldre 4 Mar 16:28
    1238 visningar
    1 svar
    1
    1238

    svår foglossning och förlossning -är det mer riskfyllt med en vaginal förlossning jmf med snitt?

    Hej!

    Jag har svår foglossning sen v. 12 (går på kryckor sen v. 14). Jag undrar över det här med förlossningen -finns det något som talar för min tes att det är bättre med snitt jmf med en vaginal förlossning vid stora problem med foglossning?
    Jag har ingen lust att bli ännu sämre efter förlossningen utan vill börja läkningsprocessen så fort det bara går!
    Alltså: Är ett kejsarsnitt att föredra vid svår foglossning eller saknar det betydelse hur själva förlossningen går till?!

    tacksam för svar!

  • Svar på tråden svår foglossning och förlossning -är det mer riskfyllt med en vaginal förlossning jmf med snitt?
  • Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 5 Mar 12:24
    #1

    Hej!

    Jag skulle faktiskt rösta för en vaginal förlossning - av flera anledningar. Dels har det visat sig att värken från foglossningen brukar ta en "time-out" under själva förlossningen. Jag vet inte om det är för att smärtan från värkarna så att säga slår ut den andra, men jag har träffat många som sagt att de inte haft problem av sin foglossning under förlossningen. Bra, eller hur?

    Det andra är att ett kejsarsnitt är en väldigt omfattande operation. Det betyder att det kommer vara svårare för dig att komma igång efteråt, vilket fördröjer tiden innan du kan börja röra på dig lite försiktigt. Oavsett är det bra om du tar det lugnt och inte forcerar träningen. Faktum är att du kan förvärra foglossningen efter förlossningen (oavsett om den är vaginal eller ett snitt) genom att träna för mycket. Kroppen, dina leder och ligament, behöver vila och ta det lugnt länge. Prommenader, ja. Lugn yoga och liknande, ja - men vänta med tuffare träning.

    Under förlossningen kan det vara bra att använda ställningar där du avlastar rygg och höfter: häng över en sackosäck, vila på sida osv. Mjuk och försiktig massage över svanskotan (som är en endorfinproducent) kan vara skönt.

    Lycka till!

    Kram
    Anna

Svar på tråden svår foglossning och förlossning -är det mer riskfyllt med en vaginal förlossning jmf med snitt?