• Äldre 7 Mar 15:10
    598996 visningar
    11405 svar
    11405
    598996

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 8 Mar 09:33
    #84

    Får man vara löjligt nöjd med något man sytt?!? Igår invigde Alma sin nya klänning som jag sydde i jofotex landskapstyg, och jag är så himla nöjd med klänningen!!! Modellen är insprierad av en Villervallaklänning och har knäppning i nacken och allt blev verkligen perfekt när jag sydde..! *löjligt stolt*

    Bild finns i bloggen..!


  • melizz­a
    Äldre 8 Mar 09:44
    #85
    Mimmi 71 skrev 2010-03-08 09:04:27 följande:
    Om du har mönstret i fler storlekar ovanför så kan du ju lägga dem ovanpå så ser du hur de har föminskat. Att ta 2 cm rakt av blir ju inte helt rätt exv i ärmhål, gren, hals mm.
    jaha tack!! {#lang_emotions_flower} ska rita av mönster 122 och 128 och jämföra så man vet hur mycket dem har förminskat
    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • Äldre 8 Mar 10:17
    #86
    mrsIce skrev 2010-03-08 09:33:48 följande:
    Får man vara löjligt nöjd med något man sytt?!? Igår invigde Alma sin nya klänning som jag sydde i jofotex landskapstyg, och jag är så himla nöjd med klänningen!!! Modellen är insprierad av en Villervallaklänning och har knäppning i nacken och allt blev verkligen perfekt när jag sydde..! *löjligt stolt* Bild finns i bloggen..!
    Jättefin klänning! 
    Ska nog försöka mig på en liknande själv....ska iväg till Ohlssons Tyger nu efter jag ammat lillan och shoppa lite!
    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • Äldre 8 Mar 10:17
    #87

    Jag sydde för övrigt ett par byxor till sonen igår:
    minxy.blogg.se/


    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • Tjej 83
    Äldre 8 Mar 10:40
    #88
    mrsIce skrev 2010-03-08 09:33:48 följande:
    Får man vara löjligt nöjd med något man sytt?!? Igår invigde Alma sin nya klänning som jag sydde i jofotex landskapstyg, och jag är så himla nöjd med klänningen!!! Modellen är insprierad av en Villervallaklänning och har knäppning i nacken och allt blev verkligen perfekt när jag sydde..! *löjligt stolt* Bild finns i bloggen..!
    jättesöt klänning.

    älsklingsfrö hade en tävling förra året  nån gång. o ja vann 3e pris (? tror ja de va) iaf ja valde en klänning  till dottern så fick hon en i just det landskapstyget.
    hon har använt den mycket o är tvättad en del, men den är lika fin!
    så de va bra tyg!
  • Äldre 8 Mar 10:45
    #89

    Jag har mest smugit i den här tråden och lusläst allt då jag är rätt så ny på syområdet. Hinner ju inte med alls, när ni skriver så mycket.
    Men nu kluddar jag lite här och hoppas hinna med bättre.

    Just nu är jag i slutet av min andra (och troligtvis sista) föräldraledighet med vår 9-månaders son. Storebror är snart 6 år och går några timmar på dagis varje vecka. Idag hoppas jag kunna slutföra varsin tröja till pojkarna. Igår byggde jag om Huskylocken till täcksöm, något jag bävat för innan. I efterhand förstår jag inte alls varför alla är så rädda att trä om maskiner och byta ut lite reglage och sånt, det var ju piece of cake! Jag har en s21 som är ny för mig, men jag är i full färd med att utforska den. Går en sykurs ihop med ett gäng mammor där vi lär oss mer om att sy i mjuka tyger.

    Nä, nu ska vi se om jag får till en kantning i trikå...


    Nu har vi två mirakelkillar!
  • Kaja
    Äldre 8 Mar 11:37
    #90

    Grattis alla födelsedagar i tråden. Här har vi värsta födelsedagsrallyt i Mars, presentkontot är inte att leka med!


    29 Februari - sonens bästa kompis


    5 Mars - dottern


    7 Mars - dotterns bästa kompis


    13 Mars - Systerdottern


    19 Mars - Min man


    26 Mars - Min mamma


    31 Mars - Grannens tös (nära kompis till barnen)


    7 April - Andra grannens son (nära kompis till barnen)


    Behöver jag tillägga att det är av yttersta vikt att folk firar sina födelsedagar inom vissa intervall så att de inte krockar…?


    Sew much fabric - sew little time!
  • Äldre 8 Mar 11:40
    #91
    Kaja skrev 2010-03-08 11:37:30 följande:
    Grattis alla födelsedagar i tråden. Här har vi värsta födelsedagsrallyt i Mars, presentkontot är inte att leka med! 29 Februari - sonens bästa kompis 5 Mars - dottern 7 Mars - dotterns bästa kompis 13 Mars - Systerdottern 19 Mars - Min man 26 Mars - Min mamma 31 Mars - Grannens tös (nära kompis till barnen) 7 April - Andra grannens son (nära kompis till barnen) Behöver jag tillägga att det är av yttersta vikt att folk firar sina födelsedagar inom vissa intervall så att de inte krockar…?
    Längtar efter sommar
  • LumLum­Lum
    Äldre 8 Mar 11:57
    #92
    Kaja skrev 2010-03-08 11:37:30 följande:
    Grattis alla födelsedagar i tråden. Här har vi värsta födelsedagsrallyt i Mars, presentkontot är inte att leka med! 29 Februari - sonens bästa kompis 5 Mars - dottern 7 Mars - dotterns bästa kompis 13 Mars - Systerdottern 19 Mars - Min man 26 Mars - Min mamma 31 Mars - Grannens tös (nära kompis till barnen) 7 April - Andra grannens son (nära kompis till barnen) Behöver jag tillägga att det är av yttersta vikt att folk firar sina födelsedagar inom vissa intervall så att de inte krockar…?
    Ungefär så där har vi under en period i juli - augusti. Men då är det enbart släktingar som räknas in. Min syster, som har sex barn, har fått fyra av dom mellan 25/7 och 19/8. Lägg där till en brorson, en syster och en svärmor. Puh!
  • Äldre 8 Mar 12:07
    #93
    Riskiflickan skrev 2010-03-08 00:04:00 följande:
    cecisegna.blogspot.com/ har en beskrivning på skötväska som jag gjort som blev väldigt bra. Jag la till fack inuti väskan för blöjor, tvättlappar, matburkar m.m. hon har även modifierat sin egen modell efteråt, klicka in dig på väskor så ser du... Ett tips är att sätta locket med tryckknappar så man kan ta av å tvätta då det fungerar som skötbädd.
    Hej, jag smyger in här också. Oj vad bra, jag ska precis börja sy skötväska och letade efter ett bra mönster.
    Väntar på min fösta baby och sitter hemma och grejer hela dagarna nu.
    Har just sytt åkpåse (nästan klar), bugabooöverdrag (nästan klart), funderar på att köpa begagnad babysitter med sunkigt tyg och klä om, och ska nu sy skötväska. Plus att jag sytt i stort sett hela babygarderoben i de första tre fyra storlekarna. Och leksaker och filtar och you name it.

    Ibland undrar jag om jag är lite dum i huvudet. Tänk att bara gå in på en affär, köpa alltihop, klart!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd