• Äldre 7 Mar 15:10
    598764 visningar
    11405 svar
    11405
    598764

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 8 Mar 16:15
    GOBLIgobli skrev 2010-03-08 13:24:40 följande:
    Absolut inte! Tänk vad kärlek du lagt ner i alla plagg och saker. Kikade i din blogg och blev lite full i skratt över buggainlägget med serien.
    Ja, det var ju minst sagt snöpligt. Min pojkvän höll på att skratta ihjäl sig!

    Men skit samma, vagnen blir fin ändå och jag har i alla fall underredet olikt köpesvagnen - det blir vaxad linne i linnefärg. Tror det blir rätt stiligt. Ska bara sy klart alltihop nån gång och pilla dit alla små kardborrebitar som man knäpper fast tyget i ramen med.
  • Tjej 83
    Äldre 8 Mar 16:16
    Tjej 83 skrev 2010-03-08 14:27:14 följande:
    handla lite på Maxi innan o de hade ju symaskins nålar,  ok av märket Falk men de kanske funkar ändå? tills man köpt riktiga så nu ska ja sy lite! bara så ja blir klar med de som redan ligger i maskinen... är en bra bit in till syaffären så dit orka ja inte åka idag... men hoppas de håller ett tag iaf  :)
    funka jättebra! och tråden trassla inte ens till sig som den gjorde med Schmitz (elelr va de heter) nålarna.. 
    nu är iaf jackmuddarna klara!!!

    så nästa projekt? nje ja vet inte än, får fundera.
    ska göra skoskydd emd fickor till bilens baksäte så den inte blir förstörd av barnens smutsiga skor.
    ska beställa djungltyg av jny o sy tröjor till barnen, samt väntar på fordonen.

    blir lite tjurig då ja inte såg de i tid förra gången o kunde köpa innan all tyg va slut.
    o nu  såg ja på Tradera att hon sytt kläder själv av fordonen o säljer i massvis..

    jaja.. hon äger ju de så då får la hon med köpa men ändå.....

    hoppas ja hinner denna gång
  • hemlig­007
    Äldre 8 Mar 16:17

    Vad använder ni för tyg till bebisfiltar? Jag vill gärna sy en med interlock på framsidan och velour på baksidan, men är lite tveksam hur det blir i tvätten.
    För velour ska man väl inte tvätta med mer än 30-40 grader? Med tanke på hur ofta små bebisar spyr kan det ju vara bra att kunna tvätta filten i 60 grader. Vad tycker ni?

  • plura
    Äldre 8 Mar 16:21
    Mimmi 71 skrev 2010-03-08 15:27:46 följande:
    Jag skulle satsa på basic för att i efterhand komplettera med en CP. Man klarar sig rätt långt med enbart en OL cch vill man göra dekorsömmar så fungerar ju faktiskt en vanlig hushållsmaskins dekorsömmar rätt bra. Enda kravet är väl att kunna förändra pressarfotstrycket på hushållsmaskinen så man slipper bubblor. Du kan se exempel på dekorsömmar vid exv raglansöm "hos mig". Allt som är sytt innan december 2008 är gjort på vanlig hushållsmaskin och min mammas gamla OL som är 20-25 år gammal. Till jul i förfjol köpte jag CP.
    Mmm det blir nog bäst att börja lite försiktigt
    Ska läsa igen lite om de olika maskinerna igen. Ska kanske skriva ner lite info också. Istället för att klicka hysteriskt mellan de olika webshopparna

    Vill gärna veta vad ni andra har för maskiner för och nackdelar.
    Please! ( )
  • plura
    Äldre 8 Mar 16:27
    6barnsmamman skrev 2010-03-08 16:00:50 följande:
    Har precis spenderat alldeles för mycket pengar på tygbeställning från Stoff & Stil.... Fick lite ångest när jag klickat på godkänn..... Ville bara tipsa om att de fått in fin mönstrad velour, eller är det bara jag som inte sett det tidigare? Den finns inte med i vårkatalogen i alla fall
    I know that feeling
    Farligt lätt att handla på nätet.
  • Äldre 8 Mar 16:31

    Plura, jag hade också satsat på två maskiner. Jag använder dem väldigt ofta och då varvar man ju i projekten. Som på en kuvertbody där man först vill sy ihop sidorna på overlocken sedan kanta halsen på coverlocken, sedan sy fast ärmarna på overlocken osv. Ofta har man ju dessutom olika färg på kantband och bas så det blir mycket att trä om annars. Jag köpte en billig overlock (huskylock s15) och den duger bra. Men efter att ha provsytt en ren overlock för över 10.000:- på mässan så förstår jag skillnaden och drömmer om att uppgradera.


    Stitch längtar efter Lilo
  • Äldre 8 Mar 16:57

    Fick hem en massa muddväv från Sos idag.... brukar ni förtvätta den?


    ♥ Simon ♥
  • Nhelia
    Äldre 8 Mar 17:29

    Plura: Jag har en kombinationsmaskin (pfaff coverstyle) och så en bandkantare till den. Det blir som Bling säger mycket att trä om både vad gäller färg och funktion.

    Det jag gillar är att jag har fått alla dessa funktioner till ett bra pris (8000 kr) och overlocken är femtrådig så jag kan sy den femtrådiga säkerhetssömmen vilket är guld värt när man syr mycket i stumma bomullstyger. Såsmåningom kanske jag köper en coverpro också för lite mer snygga täcksömmar

  • Äldre 8 Mar 17:36
    Tjej 83: ja det är ju hennes företag, så klart hon får sy och sälja. Men hon får väl kläderna uppsydda? Hennes klädmärke har funnits på marknaden i några år
  • Äldre 8 Mar 17:37
    Skumboll skrev 2010-03-08 16:57:45 följande:
    Fick hem en massa muddväv från Sos idag.... brukar ni förtvätta den?
    fick du ditt i dag nåja, då kommer mitt imorgon Jag förtvättar i 60 grader och tumlar, allt för maximal krympning
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd