• Äldre 7 Mar 15:10
    598861 visningar
    11405 svar
    11405
    598861

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 8 Mar 20:33
    GOBLIgobli skrev 2010-03-08 18:54:17 följande:
    Åå, tvättnötter! Det tycker jag låter himla intressant just för det verkar så otroligt. Var köper du dina?
    Glimma butik (nätet) har jag för mig att jag köpte ifrån. Men jag brukar leta runt. Eller brukar och brukar, jag har bara köpt en omgång hitintills, men det var på ngt kilo eller så och det går åt 5-6 nötter till varje tvätt, men det är inte hela sanningen för de räcker i 5-7 ggr ungefär. Jag tycker det funkar kanoners och kommer inte byta tillbaka till vanligt tvättmedel.
    lindalake skrev 2010-03-08 19:13:23 följande:
    gewjyn: Omlottdelen som ligger närmast kroppen, jag drog ner ytterkanten till kantningen vid benet, som det är på köpebodys (svårt att förklara). Enligt mönstret ska den sitta högre upp, vilket resulterade i att den blev bubblig och lite konstig...men den funkade på iaf   Mari78 m pojktriss: Ja, sonens kalsonger får åka i 60 graders tvätt Jag orkar inte sortera för mycket så det blir 40 på allt, har fåtalet plagg som ska tvättas i 40 grader och inte tumlas, vågar inte tvätta dem i 60 och köra 4 tröjor själv liksom... Tvättnötter har jag också provat, men jag tycker inte att det blir tillräckligt rent (kör iofs i 40) Min maskin tar 8kg och den är fullproppad när jag tvättar, kanske är för mycket?   Ja, nu förstår jag vad ni menar med den nya mudden på SoS, men är kvalitén sämre? De funkar väl lika bra som vanligt till muddbrallor?Jag köpte cerise och mörkcerise- de var rundvävda, men den mörkröda var som vanligt.
    Här funkar nötterna kanon i alla fall. Vi har mjukt vatten och behöver inte mkt tvättmedel i vanliga fall heller. Vi har faktiskt en 5-kilos maskin bara och fyller den till 2/3 ungefär. Man skall ju inte stoppa för fullt heller, då kan ju inte tvätten fara runt som den behöver och den "mekaniska" gnuggeffekten uteblir ju.
  • Äldre 8 Mar 20:37

    Jag har aldrig hört talas om tvättnötter förut...


    Vad är det för något?
  • Äldre 8 Mar 20:58

    Mari78 m pojktriss: jag får slänga i några fler och tvätta liite oftare (blir ändå ett par ggr i veckan) vi har mjukt vatten också. och sen ska man väl egentligen ta galltvål på de där matfläckarna ...ska försöka vara duktig med det nu framöver för det är så tråkigt när kläderna blir fula direkt. ska försöka få sonen att ha ett litet förkläde/haklapp när han äter också


     


    ak74: Hör köpte jag mina, finns info www.gnistaliving.se/sapnotter_menu.htm

  • Tjej 83
    Äldre 8 Mar 21:21

    vi har la mirkelvatten? 
    o vanligt tvättmedel o sköljmedel. märken kan variera..

    allt går bort!
    barnen har aldrig haft haklappar, äger inte ens några :) köpte aldrig till dottern som liten för hon åt så fint, kladda aldrig, kunde äta köttfärssås i en vit tröja utan o spilla.  inga småbarn kan de, men hon kunde!
    sonen samma sak men han kladdar lite mer... men ändå ingen haklapp...

    o ja har inte Tabort eller galltvål. allt går ändå bort..
    tack o lov
    på ett kalas så fick dottern då 2 år blåbär över hela sina byxor, riktigt insmetande med, o sen tvätta ja de ljusgråa byxorna dan efter, utan o lägga i blöt som ja glömde.
    Allt gick bort!

    Men tvättnötter låter ju kanonbra ändå! men njee skippar tills vårt visar tvärtom hehe..

    ska köpa vaxduk nu o sy skoskydd till bilen samt klä om sonen matstol (som ja sagt)
    sen ska ja sy nån haklapp o ge en förskola ja jobba på för deras va så sletna.
    o sy skoskydd till barnens dagis, deras blå plast är så sönder!

    vad gör man annars av små stuvar från vaxduk??

  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 8 Mar 21:41
    lindalake skrev 2010-03-08 20:58:40 följande:
    Mari78 m pojktriss: jag får slänga i några fler och tvätta liite oftare (blir ändå ett par ggr i veckan) vi har mjukt vatten också. och sen ska man väl egentligen ta galltvål på de där matfläckarna ...ska försöka vara duktig med det nu framöver för det är så tråkigt när kläderna blir fula direkt. ska försöka få sonen att ha ett litet förkläde/haklapp när han äter också   ak74: Hör köpte jag mina, finns info www.gnistaliving.se/sapnotter_menu.htm
    *skratt* ja, du får göra det. Jag har citron- eller olivoljetvål som kompliment till fula fläckar. Gnuggar ofta in lite "för säkerhetens skull". Äldsta sonen lyckades få blåbärs-och hallonfläckar över större delen av framstycket på en vit t-shirt för några dagar sedan och det gick bort med lite citrontvål och sedan tvätt i vanliga maskin (alltså tvålen blekte bara fläckarna).
  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 8 Mar 21:43
    ak74 skrev 2010-03-08 20:37:01 följande:
    Jag har aldrig hört talas om tvättnötter förut... Vad är det för något?
    Nötter som innehåller sapoin, ett ämne som funkar som såpa/tvål. Tror det är ringblomma som förr användes i samma syfte och innehåller samma sak. D v s nötterna är helt ekologiska och miljövänliga till tusen. Söker man på tvättnötter kan man hitta lite kul info...
  • Tjej 83
    Äldre 8 Mar 21:50

    har ni sått några tröjor med andra färger på ärmarna?

    kolla lite i bloggar o googla, men ser mest samma tyg på ärmarna som hela tröjan är.

    vill selite avikelser. lite hur de kan se ut om man blandar lite.
    ha mönster på framstycket o enfärgade ärmar osv. men inte många som gjort så eller?
    elelr så ahr ja missat de?

    tänkte sy raglan tröjor med fordon o så kanske svarta ärmar.
    djungel tröja med vita ärmar? kanske itne passar med vitt??

    vill bara se hur de kan se ut..

  • Äldre 8 Mar 22:01
    Tjej 83 skrev 2010-03-08 21:50:46 följande:
    har ni sått några tröjor med andra färger på ärmarna? kolla lite i bloggar o googla, men ser mest samma tyg på ärmarna som hela tröjan är. vill selite avikelser. lite hur de kan se ut om man blandar lite. ha mönster på framstycket o enfärgade ärmar osv. men inte många som gjort så eller? elelr så ahr ja missat de? tänkte sy raglan tröjor med fordon o så kanske svarta ärmar. djungel tröja med vita ärmar? kanske itne passar med vitt?? vill bara se hur de kan se ut..
    Typ såhär?
    kokalal.blogspot.com/2008/10/en-elefantraglan-och-ett-lst-mysterium.html

    Inte de färger du efterfrågade, men ändock...
    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • Äldre 8 Mar 22:05
    Tjej 83 skrev 2010-03-08 21:50:46 följande:
    har ni sått några tröjor med andra färger på ärmarna?kolla lite i bloggar o googla, men ser mest samma tyg på ärmarna som hela tröjan är.vill selite avikelser. lite hur de kan se ut om man blandar lite. ha mönster på framstycket o enfärgade ärmar osv. men inte många som gjort så eller?elelr så ahr ja missat de?tänkte sy raglan tröjor med fordon o så kanske svarta ärmar.djungel tröja med vita ärmar? kanske itne passar med vitt??vill bara se hur de kan se ut..
    jag har sytt några, tycker det blir snyggt :)

    http://litenpumla.blogspot.com/2009/08/vagat.html

    http://litenpumla.blogspot.com/2010/02/pafyllning-i-trollets-garderob.html
    Colin 07.12.21
  • Tjej 83
    Äldre 8 Mar 22:14

    jaa men de va så mycket i samma färg..


    bakabakalitenkaka skrev 2010-03-08 22:05:46 följande:
    jag har sytt några, tycker det blir snyggt :) litenpumla.blogspot.com/2009/08/vagat.html litenpumla.blogspot.com/2010/02/pafyllning-i-...
    Minxy skrev 2010-03-08 22:01:51 följande:
    Typ såhär? kokalal.blogspot.com/2008/10/en-elefantraglan... Inte de färger du efterfrågade, men ändock...
    ja mer som vågorna där va de olika färger o inte så mycket likadant.

    först tänkte ja just turkost  o rosa till fordonen (om ja nu hinner köpa) men blir så mycket i samma färg, så svart då men kanske blir mycket svart med? men hon hade inte svart i jersey ändå. om de inte kommer in?

    hinner fundera nån vecka till som tur är...
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd