• Äldre 7 Mar 15:10
    600716 visningar
    11405 svar
    11405
    600716

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Dora
    Äldre 9 Mar 08:02

    Jag har hittat en bild på världens (tror jag) första overlock.
    Kolla här: http://www.bumblebeehumlan.blogspot.com/

  • Mimmi 71
    Äldre 9 Mar 08:57
    tinni78 skrev 2010-03-09 07:42:51 följande:
    Jag har tänkt att sy några nya mobiler till min sons babygym för det är några som har kommit bort. Är det någon som vet vart man kan få tag i plastringar (eller trianglar) med hål i så att man kan sätta upp mobilerna i babygymmet? Jag tänker på sådana ringar eller trianglar som brukar sitta på barnvagnsmobiler.
    Jag köpte sådana i babybutik (eller leksaksaffär) de används baby för att "pussla" ihop till långa kedjor. De var av ett välkänt fabrikat (vilket kommer jag inte ihåg det var ju ett tag sedan ) Så jag föreslår att kika antingen Babyland/Babyproffsen eller någon större leksaksaffär.
  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 9 Mar 09:04
    Tjej 83 skrev 2010-03-08 22:14:27 följande:
    jaa men de va så mycket i samma färg.. ja mer som vågorna där va de olika färger o inte så mycket likadant.först tänkte ja just turkost  o rosa till fordonen (om ja nu hinner köpa) men blir så mycket i samma färg, så svart då men kanske blir mycket svart med? men hon hade inte svart i jersey ändå. om de inte kommer in?hinner fundera nån vecka till som tur är...
    Jag syr nästan bara sådana tröjor. Tror det är mer ovanligt att se en tröja med fram-och bakstycke samt ärmar i samma tyg i min blogg faktist.
  • Tjej 83
    Äldre 9 Mar 09:10

    ja de har du ju rätt i..  hehe kollar ju din blogg då o då, men tänkte inte ens på de nu..

    de är så fint med randigt, barnen har en hel del randigt..  men skadar la inte med lite till
    jaa de får nog bli randigt.
    ska bara hitta bredrandigt o inte de smala som E-slöjd har...

  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 9 Mar 09:19
    Ullerull skrev 2010-03-08 23:24:27 följande:
    Haha, ja så det kan bli...i vår lilla håla finns inte ens pop...än mindre molo (ja inte vad jag vet iaf, men å andra sidan handlar jag sällan barnkläder)...Me and I går dock få tag på, utan problem tom...Jag börjar ocksp lära mig vilka tröjor tjejen gillar och så länge det är rosa spelar det ingen roll...jag försöker förlikas med tanken att många av de suuuperfina tygerna jag har inte kommer att bli använda speciellt mkt. Ja det var mer som en kul grej, som jag sa till de på festen som tyckte att jag skulle utöka och fortsätta - jag vill inte döda min hobby, för det är just en hobby!
    *skratt* men behöver inte vara storstadsmänniska för att ha koll! Nu säger inte jag att jag har råkoll, men jag har ända sedan äldstingen föddes varit intresserad av barnkläder (varför jag började sy först när minstingen var 8 månader det vet jag inte riktigt, för maskin hade jag ju, tid & ork handlade det nog om) och älskar Molo, Småfolk m fl danska märken. Och köper så gott som alltid via nätet. Molo har ofta stjärnor eller randiga ärmar till sina prints och jag tycker kombon är läcker. Ofrånkomligt att jag influerats av det när jag syr liksom. Nu har jag bestämt mig för lite köpstopp dock. Nu är det hemsytt som gäller för allt utom ytterkläder, skor och en och annan byxa.
  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 9 Mar 09:25

    Nä, nu är det dags att börja "jobba", skall se om jag kan beta av resten utav högen med halvfärdiga/tillklippta plagg idag. Det vore så skönt, för då kan jag få hitta på precis vad jag vill sedan, vilket är SÅ mycket ROLIGARE!

  • Moson
    Äldre 9 Mar 09:32
    melizza skrev 2010-03-08 09:44:48 följande:
    jaha tack!!  ska rita av mönster 122 och 128 och jämföra så man vet hur mycket dem har förminskat
    Är det en överdel eller byxor?
    Generellt så brukar midja och mit fram/baklinje ligga i noll, alltså inte flyttas på. Sen kan du kolla i en storlekstabell (tror Ottobre har en hyfsat bra) hur mycket skillnad det är mellan storlekarna. Ta skillnaden och dela på 4, det tar du bort i sidan. Längd minskar du vid axel/halslinje och i nederkant. Sen behöver du minska ärmhålsdjup och bredd och även rygg/bröstbredd samt halsbredd och djup. Hoppas du förstod något av det där annars får du fråga ;)
  • Moson
    Äldre 9 Mar 09:59
    Mari78 m pojktriss skrev 2010-03-08 18:36:17 följande:
    ja 40 grader räcker för att få rent "på ytan" men inte på djupet. Det finns bakterier som inte dör förrän runt 50-60 grader. Kräks och bajs är sådant som behöver lite högre temperaturer. Jag tvättar nästan allt i 60 grader för då VET jag att det blir rent, 40 grader är mer tveksamt (och så använder jag tvättnötter, inte vanligt tvättmedel, väldigt miljövänligt )
    Jag kör också med tvättnötter men har märkt att vissa velourgrejer blir "sträva" ser nästan ut som frotté liksom. Är det något som du märkt eller beror det på något annat tro?
  • Moson
    Äldre 9 Mar 10:13
    tinni78 skrev 2010-03-09 07:42:51 följande:
    Jag har tänkt att sy några nya mobiler till min sons babygym för det är några som har kommit bort. Är det någon som vet vart man kan få tag i plastringar (eller trianglar) med hål i så att man kan sätta upp mobilerna i babygymmet? Jag tänker på sådana ringar eller trianglar som brukar sitta på barnvagnsmobiler.
    Jag har för mig jag har köpt på Babyproffsen så det borde väl finnas i de flesta sådana affärer
  • Tjej 83
    Äldre 9 Mar 10:44

    tvättar ni vaxduk innan ni syr i de?

    nån som har lite mått på haklapp i vaxduk?
    o banden man knyter med.
    vi har inga haklappar, barnen aldrig använt de så inga o mäta med.
    vill prova o sy haklappar i vaxduk o ge en förskola ja vikar lite på,  för deras är så sletna. ska dit v 12 o kan va bra om de är klara tills dess  :)

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd