• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Stratus
    Fiffa5 skrev 2010-03-09 10:47:46 följande:
    Jag har tänkt använda interlock som midjemudd i ett par velourbyxor, men bör jag lägga i en resår så att inte mudden töjs för mycket??
    Ja, det tycker jag absolut. Interlocken kommer inte att klara att hålla uppe byxorna.
  • Moson
    Tjej 83 skrev 2010-03-09 10:44:10 följande:
    tvättar ni vaxduk innan ni syr i de? nån som har lite mått på haklapp i vaxduk? o banden man knyter med. vi har inga haklappar, barnen aldrig använt de så inga o mäta med. vill prova o sy haklappar i vaxduk o ge en förskola ja vikar lite på,  för deras är så sletna. ska dit v 12 o kan va bra om de är klara tills dess  :)
    Den här gjorde jag ungefär 25 cm lång, 22 cm på det breda i nederkant, 19 cm bred vid axeln, halsdjup 6 cm, halsbredd 10 och 30 cm långa band.
    moa.strandang.se/2010/02/05/snart-dags-for-riktig-mat/
  • LinSar

    Ska göra en omlott body i st 62 men skulle vilja ha mått.Jag har gjort ottobres några gånger men tycker den är för bred.Ni som gör boby hur breda gör ni dem om ni mäter bakstycket? Har inga små barn så jag kan inte mäta

  • mrsIce
    LinSar skrev 2010-03-09 11:10:31 följande:
    Ska göra en omlott body i st 62 men skulle vilja ha mått.Jag har gjort ottobres några gånger men tycker den är för bred.Ni som gör boby hur breda gör ni dem om ni mäter bakstycket? Har inga små barn så jag kan inte mäta
    Jag har gått ner en stl när jag använder Ottobres mönster, använder mönstret för stl 62 när jag syr en body i stl 68 (ärmarna kör jag på stl 68). Sen brukar jag ändra på grenknäppningen, för jag tycker mönstret är lite för smalt över låren.  
  • Tjej 83

    tack.  fina du gjort. fin modell att den svänger o inte är helt rak.
    så har la lite o  gå på...
    hur hög är fickan?


    Moson skrev 2010-03-09 11:09:05 följande:
    Den här gjorde jag ungefär 25 cm lång, 22 cm på det breda i nederkant, 19 cm bred vid axeln, halsdjup 6 cm, halsbredd 10 och 30 cm långa band. moa.strandang.se/2010/02/05/snart-dags-for-ri.../
  • Moson
    Tjej 83 skrev 2010-03-09 11:19:41 följande:
    tack.  fina du gjort. fin modell att den svänger o inte är helt rak. så har la lite o  gå på... hur hög är fickan?
    Tack :)
    Jag har gjort fickan 9 cm men skulle tro att det kanske egentligen är bättre med 8 cm.
  • Tjej 83
    Moson skrev 2010-03-09 11:40:51 följande:
    Tack :) Jag har gjort fickan 9 cm men skulle tro att det kanske egentligen är bättre med 8 cm.
    tack...  bra ska bara komma in på SoS med den va väldigt seg just nu.
    sen så ska vi se om ja kan sy lite till nästa vecka då...
  • Ullerull
    Mari78 m pojktriss skrev 2010-03-09 09:19:14 följande:
    *skratt* men behöver inte vara storstadsmänniska för att ha koll! Nu säger inte jag att jag har råkoll, men jag har ända sedan äldstingen föddes varit intresserad av barnkläder (varför jag började sy först när minstingen var 8 månader det vet jag inte riktigt, för maskin hade jag ju, tid & ork handlade det nog om) och älskar Molo, Småfolk m fl danska märken. Och köper så gott som alltid via nätet. Molo har ofta stjärnor eller randiga ärmar till sina prints och jag tycker kombon är läcker. Ofrånkomligt att jag influerats av det när jag syr liksom. Nu har jag bestämt mig för lite köpstopp dock. Nu är det hemsytt som gäller för allt utom ytterkläder, skor och en och annan byxa.
    Haha, nää, det måste man väl inte, men jag är nog lite småsnål, stsar på bra (läs pop, gillar dem) ytterkläder och billigare vardagskläder. Å så är ju tyg liiiinte dyrt och jag handlar noj hellre roliga tyger än dyra barnkläder. Lite me and i och pop har trillat in. Men när man syr tycker jag ofta att jag aldrig skulle betala det och det för ett plagg (tex me and i:s muddbyxor) när jag kan göra det minst lika bra själv. Där av har jag nog inte brytt mig så mkt om märkeskläder till barnen. K*Design är det som gäller! Även om tygerna och hemsytt är väldigt vanligt i sybloggvärlden så är det väldigt unikt i vardagen, många som frågar å så.
  • Fiffa5
    Stratus skrev 2010-03-09 11:02:58 följande:
    Ja, det tycker jag absolut. Interlocken kommer inte att klara att hålla uppe byxorna.
    Tack!
    NU har jag klippt ut till ett par byxor och en tröja. Tyvärr blir det inget sytt idag för jag har sån fruktansvärd huvudvärk och 39 graders feber. Har haft sån feber i två veckor nu så jag bokade en ny tid hos läkaren, så här kan jag inte ha det! Har ju dessutom två små barn att ta hand om helt ensam i fem veckor medan mannen jobbar till sjöss. Lite jobbigt
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd