• Äldre 7 Mar 15:10
    600943 visningar
    11405 svar
    11405
    600943

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 9 Mar 12:49

    Har sytt mössa och byxor till sonen idag. Blev kär i velouren när jag var på tygaffären igår, så jag var bara tvungen att köpa lite....


    Mössan blev ok, men det var ett väldigt tråkigt tyg
    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • Stratu­s
    Äldre 9 Mar 13:21

    Fint. Tycker inte alls att mössan ser tråkig ut. Den såg skön ut och funkar säkert till det mesta. Fina byxor också.

  • hemlig­007
    Äldre 9 Mar 13:44

    GOBLIgobli och shadow83: Tack för era svar ang. bebisfilten. Jag brukar oftast handtvätta mina nya tyger. Känns så dumt att köra 60-graders programmet på tvättmaskinen för bara 1 m tyg... men jag får väl tänka om

  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 9 Mar 13:52
    Moson skrev 2010-03-09 09:59:06 följande:
    Jag kör också med tvättnötter men har märkt att vissa velourgrejer blir "sträva" ser nästan ut som frotté liksom. Är det något som du märkt eller beror det på något annat tro?
    Ja torktumlar faktiskt alla velourkläder så jag har inte tänkt på det faktiskt. Däremot har jag alltid tyckt att velouren mister lite av sin lyster och mjukhet om man inte torktumlar oavsett tcvättmetod då.
  • Äldre 9 Mar 13:53

    krya på dej Frida!

  • Äldre 9 Mar 14:00

    Hu... Har nu suttit i några timmar och sorterat papper (läs inköp och försäljning) från 2009. 


    Debit och kredit och såna ekonomiska termer är inte min grej riktigt. Jag gillar matte men då mer kemiska beräkningar som koncentration, densitet och molaritet...
    Det blir nog så att jag köper ett bokföringsprogram till min lilla syverksamhet
  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 9 Mar 14:01
    Ullerull skrev 2010-03-09 11:51:22 följande:
    Haha, nää, det måste man väl inte, men jag är nog lite småsnål, stsar på bra (läs pop, gillar dem) ytterkläder och billigare vardagskläder. Å så är ju tyg liiiinte dyrt och jag handlar noj hellre roliga tyger än dyra barnkläder. Lite me and i och pop har trillat in. Men när man syr tycker jag ofta att jag aldrig skulle betala det och det för ett plagg (tex me and i:s muddbyxor) när jag kan göra det minst lika bra själv. Där av har jag nog inte brytt mig så mkt om märkeskläder till barnen. K*Design är det som gäller! Även om tygerna och hemsytt är väldigt vanligt i sybloggvärlden så är det väldigt unikt i vardagen, många som frågar å så.
    *skratt* ja och jag kan i ärlighetens namn säga att jag aldrig köper dessa dyrare "märkeskläder" (alla kläder har ju något märke ) till ord.priser, det blir bara på rea. Och jag håller med dig, jag prioriterar också hellre att kunna köpa några meter trevligt tyg än dyra kläder. För schyssta kläder kan jag ju numera sy själv och unikt blir det. Det är ju som du säger låååångt ifrån alla som kan eller vill fixa kläderna själv till sitt/sina barn genom att sy, så även om vi tycker att "alla" har samma tyger, så är det nog en förhållandevis liten del av samhället i stort.
  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 9 Mar 14:03
    ak74 skrev 2010-03-09 14:00:36 följande:
    Hu... Har nu suttit i några timmar och sorterat papper (läs inköp och försäljning) från 2009.  Debit och kredit och såna ekonomiska termer är inte min grej riktigt. Jag gillar matte men då mer kemiska beräkningar som koncentration, densitet och molaritet... Det blir nog så att jag köper ett bokföringsprogram till min lilla syverksamhet
    och jag älskar vardagsekonomi, åtminstone när det visar plus *skratt*. Jag har alla mina papper samlade i en pärm och jag kan nog tyvärr säga att det pekar bara minus där. Tur att jag inte är företagare
  • Tjej 83
    Äldre 9 Mar 14:13

    gillar HM de är billigt o bra!  de har fina kläder.
    men visst blir det finare när man syr själv o unikt med. inge som alla andra har..  typ :)

    den döskallejackan som sonen hade förra året, fick ja frågor om på dagis, en mamma sa att hon hade kikat i några butiket men inte hittat nån sån fin jacka till sin son med döskallar på. lite tuffare modell.
    så ja sa att de fanns inte för ja sydde den själv + kepsen..
    hon vågade inte fråga om ja kunde sy till henne så hennes son fick va utan sån tuff jacka...

  • Moson
    Äldre 9 Mar 14:21
    Mari78 m pojktriss skrev 2010-03-09 13:52:34 följande:
    Ja torktumlar faktiskt alla velourkläder så jag har inte tänkt på det faktiskt. Däremot har jag alltid tyckt att velouren mister lite av sin lyster och mjukhet om man inte torktumlar oavsett tcvättmetod då.
     Ok då får jag börja tumla då helt enkelt. Tack
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd