• Äldre 7 Mar 15:10
    598849 visningar
    11405 svar
    11405
    598849

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Millim­ina
    Äldre 9 Mar 20:09

    Jag tror att styrketräning är väldigt viktigt när man som vi sitter mycket framför maskinerna. Jag fick också tipset att tänja ryggen bakåt, liksom stretcha, flera gånger om dagen, och det har verkligen varit ett toppentips för min rygg! (som inte riktigt har kommit igång med den där styrketräningen som jag vet att min rygg behöver )

  • NCL
    Äldre 9 Mar 20:33

    Angående värk mellan skulderbladen: jag har övat piano väldigt många timmar (är pianolärare) och då sitter man ju ungefär som man gör när man syr så värken är säkert syrelaterad om ni sitter länge och syr. Pauser är otroligt viktigt, både långa och så kallade mikropauser då man egentligen bara påminner sig själv att man ska släppa ner axlarna och slappna av. En stretchövning som jag tycker är skön är att man sitter på en stol med ryggstöd som inte är jättehögt, håller händerna bakom nacken för att hålla nacken rak (som när man gör sittups) och sakta böjer sig bakåt över stolsryggen. Svårt att förklara men väldigt lätt och skönt att göra. Ibland har jag gått till sjukgymnast som löst upp spänningarna i bröstryggen, så det är ju också ett tips om det inte släpper. Sen är det precis som Millimina säger, styrketräning är toppen i förebyggande syfte.

    Har förresten köpt en knappsked eller knappgaffel som Pejgan (tror jag att det var?)tipsade mig om för att kunna starta sy i många lager tyg. Helt suverän, mycket användbar. Tack för tipset!


  • Äldre 9 Mar 20:39
    yrväder skrev 2010-03-09 18:14:10 följande:
    enda skillnaden är att dom på recept är dubbelt så starka. Men jag snodde en sån av svågern en gång när jag hade sjuhelvetesont i halsen och det hände inget annat än att halsen slutade göra ont, så det är nog ingen fara. Har tagit dubbla receptfria ibland oxå när mensvärken har hållt på ha ihjäl mig.
    man rekommenderar att man tar två tabletter vid svår smärta, som ex mensvärk... står ju till och med i fass.
  • Äldre 9 Mar 20:40

    25 mg alltså

  • Äldre 9 Mar 20:41

    Tar tillbaka det jag skrev tidigare, för nu har jag fått svar. Mailen som krånglat på nåt sätt så nu är mitt paket med tyger förhoppningsvis snart hos mig

  • Äldre 9 Mar 20:44

    Hmm... vad är det nya med janomes nya CPX?? hittar inte så mkt info å hittar bara den gamla CP på deras svenska hemsida....

  • Tjej 83
    Äldre 9 Mar 20:54

    hitta en utbildning som lät rolig,  Trikåteknik o nåt mer hehe
    lära sig allt om trikå o testa olika maskiner o massa sånt skojigt.
    men så va den på engelska hmmm...

    där sket de sig..  vad ska man nu läsa? ehhe

    är det nån här som öppnat eget? eller har alla de som hobby?
    det fanns en chefsutb inom textil o mode, lät också intressant!
    då kan man starta eget,
    hade ju vart skojigt med en egen butik, egna kläder o sy o sälja!

    visst låter de kanonbra      ........................men kommer de nånsin hända?

  • Allis X
    Äldre 9 Mar 20:55

    Jag har oxå använt duchringar kanon, kan tipsa om nyckelbandskedjor att hänga leksaker i, från handtaget över dörren i bilen. (klipp bort metallrignen eller fäst den i handdtaget, så den inte åker in i munnen.)

    Idag blev det en bärpåse sydd, jag sydde den i flecce, trots att jag inte ville ha den i det, men hade hemma så det blev så. Trivs redan med dem, visst komforten är väll inte den bästa, sne belastning. Men mycket enkel att använda. Så skönt at ha Traktorn i den då jag fixade ersättningen, ist för att ha han skrikandes på golvet. Lika så var den förträfflig till och från bilen, då vi hämtade storebror på fsk.
    Men ska fundera på annat material, flecce blev varmt inne.

  • Äldre 9 Mar 20:57
    Riskiflickan skrev 2010-03-09 20:44:35 följande:
    Hmm... vad är det nya med janomes nya CPX?? hittar inte så mkt info å hittar bara den gamla CP på deras svenska hemsida....
    jag hittade en pdf om den nya maskinen
  • Äldre 9 Mar 20:59
    Moson skrev 2010-03-09 18:20:18 följande:
    Har inte testat det själv men såg ett i nr 1/2010 strl. 62-92. Vet inte vilken storlek du behöver men fanns en sweatshirt i strl 128-170 också som man kanske kan använda
    den har jag inte ens bläddrat i än, tack för tipset
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd