• Äldre 7 Mar 15:10
    600733 visningar
    11405 svar
    11405
    600733

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Tjej 83
    Äldre 10 Mar 17:08
    plura skrev 2010-03-10 17:02:14 följande:
    Hyllvärmare
    hehe jo iofs men man ska ja först ha hyllor?
    ja har en  påse men lite lite tyg i,  eftersom vi renoverar,
    ingen plats att sitta heller egentligen men orkar man flytta runt sina saker så är de ok...
    så man kan äta då o då under dagen, samt att maskin o tyger inte ska bli smutiga av byggdamm osv...  lite jobbigt men vill man sy så får man trixa lite haha
  • Äldre 10 Mar 17:09
    plura: man får inte beställa från England längre. eller iaf den affären som alla köpt ifrån säljer inte hit längre. Kolla här istället butik.skovdesymaskiner.se/
  • plura
    Äldre 10 Mar 17:10

    Mer frågor
    Finns det nåt lätt sätt att beräkna tygåtgång på?
    Tänkte mest om man skulle "springa på" nåt fint tyg, perfekt till en jacka eller klänning. Känns så onödigt att alltid köpa för mycket, bara för att vara på den säkra sidan

  • Äldre 10 Mar 17:13
    plura skrev 2010-03-10 17:10:45 följande:
    Mer frågor Finns det nåt lätt sätt att beräkna tygåtgång på? Tänkte mest om man skulle "springa på" nåt fint tyg, perfekt till en jacka eller klänning. Känns så onödigt att alltid köpa för mycket, bara för att vara på den säkra sidan
    det är ju så beroende av bredd på tyget
    till vuxen är det bara att tänka ärm + längden på tröja nästan oavsett bredden på tyget. Till barn får man ofta ut allt på en längd, då blir det helt enkelt längden på plagget om tyget är brett nog.
  • Äldre 10 Mar 17:14

    iallafall är det för mycket till barn o för lite till vuxna att betälla just en meter. 1 meter är rätt kass längd faktiskt. Hittar jag nåt jag gillar brukar jag köpa 1½ för att ha valmöjlighet och inte så många spillbitar kvar. Där ser ni ett av skälen att jag har så vansinnigt mkt tyg

  • plura
    Äldre 10 Mar 17:17
    Tjej 83 skrev 2010-03-10 17:08:10 följande:
    hehe jo iofs men man ska ja först ha hyllor?ja har en  påse men lite lite tyg i,  eftersom vi renoverar, ingen plats att sitta heller egentligen men orkar man flytta runt sina saker så är de ok...så man kan äta då o då under dagen, samt att maskin o tyger inte ska bli smutiga av byggdamm osv...  lite jobbigt men vill man sy så får man trixa lite haha
    Själv har jag köket till syrum -så jobbigt att plocka fram och undan hela tiden. Har tyger i garderoben
    lindalake skrev 2010-03-10 17:09:46 följande:
    plura: man får inte beställa från England längre. eller iaf den affären som alla köpt ifrån säljer inte hit längre. Kolla här istället butik.skovdesymaskiner.se/
    Tack för info -då slapp jag fundera på om jag skulle våga handla därifrån.
    Skall kolla in Skövdesymaskiner nu

    (Varför blir det grå text för?)
  • plura
    Äldre 10 Mar 17:20
    Jalapeno skrev 2010-03-10 17:14:47 följande:
    iallafall är det för mycket till barn o för lite till vuxna att betälla just en meter. 1 meter är rätt kass längd faktiskt. Hittar jag nåt jag gillar brukar jag köpa 1½ för att ha valmöjlighet och inte så många spillbitar kvar. Där ser ni ett av skälen att jag har så vansinnigt mkt tyg
    Tack för svar.
    Ja en meter känns ju jämt och bra, men blir riktigt fel som du säger.
  • melizz­a
    Äldre 10 Mar 17:29
    Jalapeno skrev 2010-03-10 17:14:47 följande:
    iallafall är det för mycket till barn o för lite till vuxna att betälla just en meter. 1 meter är rätt kass längd faktiskt. Hittar jag nåt jag gillar brukar jag köpa 1½ för att ha valmöjlighet och inte så många spillbitar kvar. Där ser ni ett av skälen att jag har så vansinnigt mkt tyg
    fasen vad smart du är.....jag ska numera inhandla i 1.5 meters tygbitar för sist jag köpte tyg från mjuka tyger så köpte jag just 1 m utav velouren för att kunna sy byxor för 0.5 blir rätt tajt tycker jag  men på 1 m blir det liksom så dum bit över så vad gör man av den??? jag sydde visserligen shorts utav det men det är ju som sagt en dum längd
    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • Mimmi 71
    Äldre 10 Mar 17:32
    plura skrev 2010-03-10 17:20:36 följande:
    Tack för svar.Ja en meter känns ju jämt och bra, men blir riktigt fel som du säger.
    Har precis slängt iväg en order till Tygpyssling på tyger enbart för privat bruk och längderna var 0,5; 0,6;0,7 och 1,2 m Tygerna skall räcka till ärmar, tröjor, tröjor + kantband och byxor är det tänkt. Då syr jag till lillemannen i stlk 86/92.
  • LumLum­Lum
    Äldre 10 Mar 17:55

    Suck. Idag gick drömmen om mitt srum upp i rök för tillfället. Huset vi budade på blev för dyrt för vår budget. Surt!

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd