• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • 78Misan
    bakabakalitenkaka skrev 2010-03-11 08:29:32 följande:
    Idag ska mitt lilltroll äntligen få gå till dagis. Han har varit hemma med ögoninflammation i två veckor, och han tillåter inte en minut vid symaskinen. Jag har så många idéer så jag vet inte var jag ska börja nöje eller nytto-sy? ...
    varannan nöje varannan nytto
    Längtar efter sommar
  • ak74
    78Misan skrev 2010-03-11 08:27:25 följande:
    Jag bråkar lite med min hemsida men har iaf fått upp 3 nya artiklar en början iaf
    Det känns alltid bra när man kan lägga in lite nytt. Och en ännu bättre känsla när man kan bocka av det som är sålt
    Hur går det för dig nu? Börjar det rulla på?
    Jobbar du mycket med marknadsföring för att synas?
    Min jobbcoach har bokat in mig hos en expert på marknadsföring som ska hjälpa mig att få ihop ett marknadsföringsblad. Får se hur det går...
  • Mimmi 71
    Att man kan bli så lycklig av tyg!!!

    Har packat upp mitt tygpaket och tygerna är ju helt underbar. Farmer är ju fantastikt härligt och djungelvelouren helt underbar, molnvelouren likaså (fast det visst jag ju innan då jag sett det IRL förut). Första maskin förtvätt rullar för fullt och jag hoppas hinna sy något i de nya tygerna också. Har ju redan hundra idéer om dessa
    bakabakalitenkaka skrev 2010-03-11 08:29:32 följande:
    Idag ska mitt lilltroll äntligen få gå till dagis. Han har varit hemma med ögoninflammation i två veckor, och han tillåter inte en minut vid symaskinen. Jag har så många idéer så jag vet inte var jag ska börja nöje eller nytto-sy? ...
    Det är skönt att kunna skicka iväg de små så man kan få ro med att sy Själv är jag ju mest hemma pga smittorisk, så ork till att sy kan jag nog få till. Hade faktiskt tänkt att åka in till kontoret imorgon för att delta på möte, men chefen ville inte ha dit mig Tycker att du kan unna dig lite av både nytto och nöjessömnad. Det skall jag försöka hinna med innan lilleman skall hämtas på dagis. Prio 1 är Blixten-tröjan som lilleman har frågat efter i flera dagar. Broderade ju den i fredagskväll och visade ju lilleman att det skulle bli en tröja till honom.
    78Misan skrev 2010-03-11 08:27:25 följande:
    Jag bråkar lite med min hemsida men har iaf fått upp 3 nya artiklar en början iaf
    Spännande! Skall kika in där i eftermiddag
    ak74 skrev 2010-03-11 08:26:18 följande:
    Själv sitter jag med lite frukost efter att ha lämnat barn i skola och dagmamma. Har inte riktigt bestämt vad det blir idag... Antingen syr jag färdigt drösen med kjolar som jag klippte till i går eller så pluggar jag lite mönsterkonstruktion... eller pular med hemsidan (men det är nog prio 3) Får fundera lite med en kopp kaffe
    Mönsterkonstruktion låter spännande. Går du någon kurs eller läser du enbart i böcker. Är så sugen på att gå Tillskärarakademins kvälls/helgkurs, men vet inte riktigt om jag skulle få tillåtelse att lägga ned så mycket tid för sambon, då det är en bit att åka. Det vore så skoj att kunna det mer på ett rätt sätt med skärningar mått och rörelsevidder.
  • Mimmi 71

    Varför blir texten grå ibland. Verkar som det händer när man citarer emellanåt.


    ak74 skrev 2010-03-11 08:46:57 följande:
    Det känns alltid bra när man kan lägga in lite nytt. Och en ännu bättre känsla när man kan bocka av det som är sålt Hur går det för dig nu? Börjar det rulla på? Jobbar du mycket med marknadsföring för att synas? Min jobbcoach har bokat in mig hos en expert på marknadsföring som ska hjälpa mig att få ihop ett marknadsföringsblad. Får se hur det går...
    Spännande med marknadsföring! Önskar man hade lite mer tid för sådant är skoj, egentligen. Men allt med sömnad tar sådan tid - tyginköp, mönsterkonstruktion, idéer, tillklippning, sömnad, etikettering, fotografering, hemsida, grafisk layout, mm, mm Allt är ju dock superskoj, men tiden räcker inte till om man vill göra allt grundligt.
  • ak74
    Mimmi 71 skrev 2010-03-11 08:51:29 följande:
    Kom på att jag skall minska surf-tiden. Hej på ett tag
    Jag skulle egentligen gått tillskärarakademins mönsterkonstruktion men den var fullbokad så det blev klädskolan istället.
    Fördelen är ju att man läser hemma i egen takt. Än så länge har det bara varit lättare grejer som att rita mönster till kjol och liv. Och jag erkänner att jag har fuskat lite för jag syr inte upp allt utan fokuserar på att lära mig att rita... Längtar tills jag kommer till de roligare partierna som plagg med ärmar och byxor...
    Marknadsföring är jag skitkass på så det behöver jag lära mig! Man vill ju egentligen lära sig allt men då måste man ta från den värdefulla sytiden{#lang_emotions_undecided}
  • GOBLIgobli
    lindalake skrev 2010-03-11 09:05:45 följande:
    när man syr haklapp i vaxduk, ska man sy på snedslån som vanligt eller syr ni på den direkt? 
    Jag skulle sy på den direkt.
    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • tinni78
    Minxy skrev 2010-03-10 23:13:03 följande:
    Här är lite åsikter om Huskylock 901 : www.sysidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=158
    Jag var inne och kollade där igår och det var ju mest bra resenserat om den. Då var det ju bara det med pengarna också... Är det rimligt att betala 2 000 kr för en Huskylock 901 som är begagnad men helt oanvänd, 1½ år gammal? Dom kostar ju ca 3 400 kr nya om man köper på nätet och hos lokalåterförsäljare 4 000 kr.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd