• Äldre 7 Mar 15:10
    600708 visningar
    11405 svar
    11405
    600708

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 11 Mar 11:57

    Är det någon här som vet hur arbetsförmedlingen och fk ser på att man har ett företag men som bara fungerar som hobbyverksamhet? Anser de att det är ett jobb som alla andra eller kan man vara helt arbetslös men ha ett litet företag ändå? 


    ♥ Simon ♥
  • Mimmi 71
    Äldre 11 Mar 11:58
    yrväder skrev 2010-03-11 11:54:35 följande:
    Mimmihar du skickat paketet? (fortfarande ingen brådska dock)
    Ja, nu äntligen. Det lades på brevlådan igår kväll

    Jag känner mig riktigt bedrövlig med att inte ha fått gjort det tidigare. Jag skall bättra mig som sömnadskompis
  • Äldre 11 Mar 12:01
    Mimmi 71 skrev 2010-03-11 11:58:11 följande:
    Ja, nu äntligen. Det lades på brevlådan igår kväll Jag känner mig riktigt bedrövlig med att inte ha fått gjort det tidigare. Jag skall bättra mig som sömnadskompis
    Ok, då kommer det förmodligen imorgon då Absolut ingen fara! Ditt dröjer lite till, lyckas inte få ramarna rena. Skulle åka till kusinen och prova att spola av dom i bilhallen med högtryckstvätt, men så har han varit dunderförkyld i veckan så han har inte varit där. Blir till veckan. Förhoppningsvis får jag dom rena då, annars kommer jag nog köpa en ny....Dröjer det allt för länge får du väl både fram och baksida som kompensation.
  • Mimmi 71
    Äldre 11 Mar 12:01
    Skumboll skrev 2010-03-11 11:57:50 följande:
    Är det någon här som vet hur arbetsförmedlingen och fk ser på att man har ett företag men som bara fungerar som hobbyverksamhet? Anser de att det är ett jobb som alla andra eller kan man vara helt arbetslös men ha ett litet företag ändå? 
    Man skall nog vara försiktig med att registrera företag när man är arbetslös. Jaghar inte varit i den situationen själv, men däremot har jag en historia med sjukskrivning och "utan jobb" som kostade mig en hel del Jag sa upp mig och skulle starta företag. Innan jag slutade mitt arbete (jag sa mao upp mig för sent ) så blev jag sjukskriven för utbrändhet. Sjukersättningen jag fick grundade sig i att jag var utan jobb och inte på min tidigare lön
  • Äldre 11 Mar 12:04

    nu är vi lite OT, men är det nån som vet vad som gäller ang timanställning och fp? Nu är det ju inte aktuellt än, men jag hörde att för att få räkna sgin på mina timmar (springvikarierar inom kommunen) så måste man vara inskriven som arbetslös på af. nån som vet om det stämmer?

  • Äldre 11 Mar 12:06
    yrväder skrev 2010-03-11 12:04:02 följande:
    nu är vi lite OT, men är det nån som vet vad som gäller ang timanställning och fp? Nu är det ju inte aktuellt än, men jag hörde att för att få räkna sgin på mina timmar (springvikarierar inom kommunen) så måste man vara inskriven som arbetslös på af. nån som vet om det stämmer?
    Det är så mycket regler kring det där så det bästa är egentligen att ringa till FK och fråga, det ändras hela tiden
    Längtar efter sommar
  • Äldre 11 Mar 12:06
    Mimmi 71 skrev 2010-03-11 12:01:30 följande:
    Man skall nog vara försiktig med att registrera företag när man är arbetslös. Jaghar inte varit i den situationen själv, men däremot har jag en historia med sjukskrivning och "utan jobb" som kostade mig en hel del Jag sa upp mig och skulle starta företag. Innan jag slutade mitt arbete (jag sa mao upp mig för sent ) så blev jag sjukskriven för utbrändhet. Sjukersättningen jag fick grundade sig i att jag var utan jobb och inte på min tidigare lön
    Ja, detdär är ju jätteknepigt. Minsta lilla snedsteg så är man utan ersättning helt... 
    Inte står det i klartext någonstans heller vad som gäller. Inte är det lönt att ringa fk heller, det som de säger i telefonen (man kan ju få hundra olika svar beroende på person) går ju inte att använda som eventuella "bevis". 
    Vad konstigt att du inte fick sjukersättning baserat på lönen, du var ju ändå anställd när du blev sjukskriven. 
    ♥ Simon ♥
  • Äldre 11 Mar 12:08
    Skumboll skrev 2010-03-11 11:57:50 följande:
    Är det någon här som vet hur arbetsförmedlingen och fk ser på att man har ett företag men som bara fungerar som hobbyverksamhet? Anser de att det är ett jobb som alla andra eller kan man vara helt arbetslös men ha ett litet företag ändå? 
    oj det är rätt hårda regler men man ska kunna ha det..... annars är du arbetslös kan du ju söka aktivitetstöd (starta eget bidrag)
    Längtar efter sommar
  • Äldre 11 Mar 12:17
    78Misan skrev 2010-03-11 12:08:49 följande:
    oj det är rätt hårda regler men man ska kunna ha det..... annars är du arbetslös kan du ju söka aktivitetstöd (starta eget bidrag)
    Jag har skickat ett mail till FK nu.... jag vill ju gärna att min SGI grundas på min förra anställning och inte ett eventuellt företag. 
    Njae, jag är inte riktigt arbetslös, har en anställning men är arbetsbefriad (utan lön tyvärr, haha ) ett tag framöver. Situationen är rätt komplicerad..
    ♥ Simon ♥
  • melizz­a
    Äldre 11 Mar 12:25

    hej tjejer

    idag har jag varit på min tygaffär och kollat på overlocker......hon visade mig en pfaff hobbylock 2.0 tror jag och en coverpro 3.0

    jag vill ju egentligen ha en med täcksöm men jag vet inte om jag ska börja med en coverpro på en gång eftersom jag aldrig sytt med overlock nånsin

    sen hade hon en 3 år gammal coverpro begagnad som hon ville ha 5000 för så min fråga är då.......vad skulle ni gjort?? köpt overlocken hobbylock för 4000 eller begagnad coverpro för 5000 eller en ny coverpro för 9000??? har liksom lite bestlutsångest....


    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd