• Äldre 7 Mar 15:10
    600535 visningar
    11405 svar
    11405
    600535

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 11 Mar 12:32
    melizza skrev 2010-03-11 12:25:13 följande:
    hej tjejer idag har jag varit på min tygaffär och kollat på overlocker......hon visade mig en pfaff hobbylock 2.0 tror jag och en coverpro 3.0 jag vill ju egentligen ha en med täcksöm men jag vet inte om jag ska börja med en coverpro på en gång eftersom jag aldrig sytt med overlock nånsin sen hade hon en 3 år gammal coverpro begagnad som hon ville ha 5000 för så min fråga är då.......vad skulle ni gjort?? köpt overlocken hobbylock för 4000 eller begagnad coverpro för 5000 eller en ny coverpro för 9000??? har liksom lite bestlutsångest....
    har för mig att pfaffs gamla cover bara hade tvånålig coversöm, den nya har 3nålig.
    Men nu har inte jag testat en kombimaskin annat än på abf och jag lyckades inte trä om den alls. Jag är rätt nöjd med att ha en overlock och en separat cover, tror inte jag skulle använda coversömmarna så mkt som jag gör om jag hade en kombinerad som jag var tvungen bygga om.
  • Mimmi 71
    Äldre 11 Mar 12:38

    Begagnad maskin köpt från symaskinsaffär med tillhörande garanti är oftast ett bra köp. Nu kan jag ingenting om Pfaffs overlock så där kan jag inte hjälpa dig. Får du plats med två maskiner så är det enligt mig bättre och ha två separata maskiner för täcksöm och overlock. Själv syr jag t-shirtar för tillfället och då är det dessa moment:

    sy på namnlapp på ärm på vanlig hushållsmaskin
    sy ihop raglansöm på OL
    täcksöm av raglansöm på CP
    kantband i ärmslut på CP (med kantbandspparat som skall monteras)
    sy ihop sidsömmar med OL
    kasta om sömmen nedtill på OL
    kanta halsringningen med CP (kantbandsapparat fortfarande påmonterad)
    fålla nederkant med CP (av med kantbandsapparat och montera fållguide)
    sticka ned kantbandet i halsringning på vanlig hushållsmaskin

  • Mimmi 71
    Äldre 11 Mar 12:42
    yrväder skrev 2010-03-11 12:01:16 följande:
    Ok, då kommer det förmodligen imorgon då Absolut ingen fara! Ditt dröjer lite till, lyckas inte få ramarna rena. Skulle åka till kusinen och prova att spola av dom i bilhallen med högtryckstvätt, men så har han varit dunderförkyld i veckan så han har inte varit där. Blir till veckan. Förhoppningsvis får jag dom rena då, annars kommer jag nog köpa en ny....Dröjer det allt för länge får du väl både fram och baksida som kompensation.
    Det är absolut ingen brådska och någon kompensation behövs inte alls. Jag har ju som du märkt en hel del att sy iallafall Och om det blir nya ramköp så kan vi komma överens om något annat eller också så kan jag ha det innestående tills dess att du själv önskar köpa nya ramar.
  • Äldre 11 Mar 12:47
    Mimmi 71 skrev 2010-03-11 12:42:20 följande:
    Det är absolut ingen brådska och någon kompensation behövs inte alls. Jag har ju som du märkt en hel del att sy iallafall Och om det blir nya ramköp så kan vi komma överens om något annat eller också så kan jag ha det innestående tills dess att du själv önskar köpa nya ramar.
    Ja blir dom inte rena så vill jag nog köpa ny ram ändå, trycker inte jätteofta, men det är störigt om man inte har nån alls. Men han på screentec menade att han aldrig varit med om att dom inte blivit rena med supermedel och högtryckstvätt så jag håller tummarna.
  • melizz­a
    Äldre 11 Mar 12:52
    Mimmi 71 skrev 2010-03-11 12:38:45 följande:
    Begagnad maskin köpt från symaskinsaffär med tillhörande garanti är oftast ett bra köp. Nu kan jag ingenting om Pfaffs overlock så där kan jag inte hjälpa dig. Får du plats med två maskiner så är det enligt mig bättre och ha två separata maskiner för täcksöm och overlock. Själv syr jag t-shirtar för tillfället och då är det dessa moment:sy på namnlapp på ärm på vanlig hushållsmaskinsy ihop raglansöm på OLtäcksöm av raglansöm på CPkantband i ärmslut på CP (med kantbandspparat som skall monteras)sy ihop sidsömmar med OLkasta om sömmen nedtill på OLkanta halsringningen med CP (kantbandsapparat fortfarande påmonterad)fålla nederkant med CP (av med kantbandsapparat och montera fållguide)sticka ned kantbandet i halsringning på vanlig hushållsmaskin
    ska kanske be henne visa mig hur man bygger om den för att se hur jobbigt det är att ha en coverpro för annars kanske jag ska börja med en vanlig overlock och sy kantbanden med min vnalig symaskin med en tvilingnål......hur blir det förresten?? är det nån som provat det på en easy jeans?? sist jag provade att sy med tvillingnål så gick den ju av så jag vet inte om jag hade nån inställning fel
    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • Mimmi 71
    Äldre 11 Mar 12:54
    melizza skrev 2010-03-11 12:52:39 följande:
    ska kanske be henne visa mig hur man bygger om den för att se hur jobbigt det är att ha en coverpro för annars kanske jag ska börja med en vanlig overlock och sy kantbanden med min vnalig symaskin med en tvilingnål......hur blir det förresten?? är det nån som provat det på en easy jeans?? sist jag provade att sy med tvillingnål så gick den ju av så jag vet inte om jag hade nån inställning fel
    Kantband på vanlig makin blir riktigt bra, men har man väl börjat med CP så vill man inte ha något annat Det går ebtydligt snabbare och blir snyggare

    För en tusenlapp extra (om nu den begagnade är bra - Yrväder lade ju in en brasklapp) så kanske du kan köpa denna för att i framtiden komplettera med en separat CP.
  • Mimmi 71
    Äldre 11 Mar 12:55
    yrväder skrev 2010-03-11 12:47:10 följande:
    Ja blir dom inte rena så vill jag nog köpa ny ram ändå, trycker inte jätteofta, men det är störigt om man inte har nån alls. Men han på screentec menade att han aldrig varit med om att dom inte blivit rena med supermedel och högtryckstvätt så jag håller tummarna.
    Jag hjälper dig att hålla tummarna!

    Nu skall jag ned till syrummet igen och göra sista passet innan lilleman skall hämtas 14.30.
  • Äldre 11 Mar 12:57

    Hm, på FK står det att som egen företagare räknas exempelvis den som har enskild firma och har F eller SA-skatt. 


    F-skatt får man ju bara under vissa förutsättningar, är det bara en hobbyverksamhet har man det ju mest troligt inte. 
    Det borde ju betyda att man inte räknas som egen företagare i den bemärkelsen att det påverkar några ersättningar. 
    Suck, vilken djungel det är. 
    ♥ Simon ♥
  • Äldre 11 Mar 14:19

    Nu har jag lagt in en live-bild på kläderna jag sydde till minstingen igår. Inte det lättaste att fånga henne på bild, men men...


    Dagen har ägnats åt att sy ett precis likadant set till storasyster då hon tyckte kläderna var så fina!. Nu blir hon glad när hon kommer hem från dagis
  • Midnat­tsflic­ka
    Äldre 11 Mar 14:33

    Nu har jag klippt i en av sambons gamla tröjor :) Man tar vad man har {#lang_emotions_djavulsk}

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd