• Äldre 7 Mar 15:10
    600139 visningar
    11405 svar
    11405
    600139

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 11 Mar 14:33
    madebyinferno skrev 2010-03-11 11:16:04 följande:
    idag syr jag inte när lillan sover och övriga är på dagis/skola utan jag möblerar om det ska bli legohörna under trappan så alla får ta del av byggandet och inte bara storebror...Sitter och begapar rummet men får inga idéer hur jag ska göra det mysigt - ähh en kopp te och en solbulle kanske gör susen
    kanske ett roligt draperi och lampor som gör det mysigt men inte eldfarligt?
  • Äldre 11 Mar 14:38
    yrväder skrev 2010-03-11 12:04:02 följande:
    nu är vi lite OT, men är det nån som vet vad som gäller ang timanställning och fp? Nu är det ju inte aktuellt än, men jag hörde att för att få räkna sgin på mina timmar (springvikarierar inom kommunen) så måste man vara inskriven som arbetslös på af. nån som vet om det stämmer?
    emaila eller skriv brev till kassan så du har skriftligt svar. Allt beror på vem du frågar. Min väninna som var ledig utan lön fick behålla sin max- sgi tack vare en snäll handläggare medan andra har fått värsta möjliga tolkning av reglerna. Har du skriftligt har du något att visa upp.
  • Äldre 11 Mar 15:01

    finns det någon bok med mönster till mössor???


    Längtar efter sommar
  • tinni7­8
    Äldre 11 Mar 15:05
    Skumboll skrev 2010-03-11 11:57:50 följande:
    Är det någon här som vet hur arbetsförmedlingen och fk ser på att man har ett företag men som bara fungerar som hobbyverksamhet? Anser de att det är ett jobb som alla andra eller kan man vara helt arbetslös men ha ett litet företag ändå? 
    Min svägerska kollade med arbetsförmedlingen nu när hon blev arbetslös vad som gällde med enskild firma på hobbynivå. Och då fick hon till svar att hon inte kunde starta det när hon var arbetslös men om hon hade ett sedan innan med lite verksamhet i kunde hon ha kvar det på samma nivå utan att det påverkade. Så kolla upp med AF nu även fast du inte är formellt arbetslös ännu, för du kanske kan starta det nu och det inte påverkar när du väl blir arbetslös.
  • madeby­infern­o
    Äldre 11 Mar 15:38
    Jalapeno skrev 2010-03-11 14:33:56 följande:
    kanske ett roligt draperi och lampor som gör det mysigt men inte eldfarligt?
    ja gardiner måste fixas iaf, men vill inte ha "barngardiner" så det får nog bli något av ikeas grafiska barntyg i svart,vitt och rött tror jag, kanske, hmmm

    vill ha heltäckningsmatta där iaf men inte en asdyr och så ska den vara lättstädad, det ska jag kolla på nästa helg för då kan jag åka solo när makens jour är slut
    Be the change that you want to see in the world - Gandhi
  • Äldre 11 Mar 15:40
    Fiffa5 skrev 2010-03-11 14:19:11 följande:
    Nu har jag lagt in en live-bild på kläderna jag sydde till minstingen igår. Inte det lättaste att fånga henne på bild, men men... fridoli.blogspot.com/2010/03/djungeltroja-och... Dagen har ägnats åt att sy ett precis likadant set till storasyster då hon tyckte kläderna var så fina!. Nu blir hon glad när hon kommer hem från dagis fridoli.blogspot.com/2010/03/djungelset-till-...
    Fina kläder!  :)
    Såg att du använde interlock till mudd. Jag tänkte sy en pyjamas idag och hade tankarna på att ha interlocken som mudd på byxorna i midja och benslut. Hur fungerar det? Gör man likadant som med muddtyg?
  • Äldre 11 Mar 15:56
    Titinea skrev 2010-03-11 15:40:38 följande:
    Såg att du använde interlock till mudd. Jag tänkte sy en pyjamas idag och hade tankarna på att ha interlocken som mudd på byxorna i midja och benslut. Hur fungerar det? Gör man likadant som med muddtyg?
    Jag gjorde likadant som med vanlig muddtyg, men för att vara säker på att den inte töjer sig för mycket i midjan sydde jag i en resår där också.
  • 6barns­mamman
    Äldre 11 Mar 16:03

    Hjälp! Panik utbryter....Finns det nån här som har sytt blöjor från ottobres mönster??? jag har sytt lite enkla formsydda förut, avritade från imse vimses modell,men nu hade jag beställt färdiga blöjklipp i PUL o mönster från ottebre. Ritar av dotterns storlek, hon har precis gått över till 74/80, döm om min förvåning när PUL:en inte räcker till!!!! Mönstret ser enormt ut!! Nn som vet om det är stort i storlekarna? Hur ska jag göra tro, skarva i PUL:en?{#lang_emotions_frown}{#lang_emotions_yell}trött jag blir!!

  • Äldre 11 Mar 16:06
    tinni78 skrev 2010-03-11 15:05:52 följande:
    Min svägerska kollade med arbetsförmedlingen nu när hon blev arbetslös vad som gällde med enskild firma på hobbynivå. Och då fick hon till svar att hon inte kunde starta det när hon var arbetslös men om hon hade ett sedan innan med lite verksamhet i kunde hon ha kvar det på samma nivå utan att det påverkade. Så kolla upp med AF nu även fast du inte är formellt arbetslös ännu, för du kanske kan starta det nu och det inte påverkar när du väl blir arbetslös.
    Tack för tipset!
    ♥ Simon ♥
  • Äldre 11 Mar 16:22

    När det gäller AF och eget företag tror jag att om man startar företag när man är arbetslös får man ingen a-kasseersättning. Om man har egen firma och samtidigt har en heltidsanställning kan man få a-kasseersättning men med vissa begränsningar. Det kan vara begränsat till x antal timmar i veckan sen gäller för alla att man bara får tjäna 1920kr/vecka. 


    Tror inte hobbyverksamhet räknas som företag i den bemärkelsen. Där är ju en ekonomisk begränsning samt att man inte är momsregistrerad hos skatteverket.
    Vad FK har för regler vet jag inte...
    En före detta arbetskamrat som är sångerska med egen firma fick bara sjunga 2 timmar i veckan för att få full a-kasseersättning...
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd