• Äldre 7 Mar 15:10
    598732 visningar
    11405 svar
    11405
    598732

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 11 Mar 17:42
    6barnsmamman skrev 2010-03-11 16:03:10 följande:
    Hjälp! Panik utbryter....Finns det nån här som har sytt blöjor från ottobres mönster??? jag har sytt lite enkla formsydda förut, avritade från imse vimses modell,men nu hade jag beställt färdiga blöjklipp i PUL o mönster från ottebre. Ritar av dotterns storlek, hon har precis gått över till 74/80, döm om min förvåning när PUL:en inte räcker till!!!! Mönstret ser enormt ut!! Nn som vet om det är stort i storlekarna? Hur ska jag göra tro, skarva i PUL:en?trött jag blir!!
    Jag gör några slags halv-onesize till syrrans flicka, så jag knäpper ner dom i dagsläget, och nu är hon 66 cm lång och väger 6.5 kg. Har testat dom i uppknäppt läge på svågerns pojk, som har 92/98 i kläder och väger 12 kg (2.3 år) och han kunde ha dom utan problem. Mina är 50 cm långa och mellan tabbarna är det 40 cm. Dom är framknäppta fast med ganska korta tabbar.
  • 6barns­mamman
    Äldre 11 Mar 17:53

    Hmm, min dotter är 68cm lång o väger 8kg, vi har precis fått gå över till 74 framför allt eftersom hon är rätt lång. blir till o provklippa ett antal exemplar kanske, vill ju inte sabba PUL-bitarna.

  • Äldre 11 Mar 18:01
    6barnsmamman skrev 2010-03-11 17:53:48 följande:
    Hmm, min dotter är 68cm lång o väger 8kg, vi har precis fått gå över till 74 framför allt eftersom hon är rätt lång. blir till o provklippa ett antal exemplar kanske, vill ju inte sabba PUL-bitarna.
    Just längden var problemet på syrrans flicka oxå, därför slutade det med att jag sydde åt henne. Hon är rätt smal oxå och jag misstänker att hon har rätt lång överkropp. Köpesblöjor som var nog höga blev för stora i benen, var dom lagoma i benen så blev dom för korta istället.
  • Moson
    Äldre 11 Mar 18:45
    6barnsmamman skrev 2010-03-11 17:40:30 följande:
    Jag sprang iväg o mätte snabbt, ottobres mönster i storlek 50/56 är 44 cm långt! Jag tror jag fär klippa till en provbit i nått gammalt tyg först o prova på henne kanskeTack för goda råd!!
    Om du vill få ut så mycket som möjligt av tyget så kan du ju kanta med övervikbar resår så slipper du sömsmånerna också.
  • Äldre 11 Mar 19:00
  • Äldre 11 Mar 19:04
    Midnattsflicka skrev 2010-03-11 11:49:15 följande:
    Har lagt upp bilder på mina första verk i bloggen nu Och jag är helt nöjd med tanke på att jag knappt använt en symaskin sen syslöjden i skolan! www.frokenviktig.com
    Fint - jag bör nog själv sy en dregglis eftersom min lilla kommer börja dregla REJÄLT när tänderna bryter igenom
    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • Äldre 11 Mar 19:05
    tinni78 skrev 2010-03-11 09:22:24 följande:
    Jag var inne och kollade där igår och det var ju mest bra resenserat om den. Då var det ju bara det med pengarna också... Är det rimligt att betala 2 000 kr för en Huskylock 901 som är begagnad men helt oanvänd, 1½ år gammal? Dom kostar ju ca 3 400 kr nya om man köper på nätet och hos lokalåterförsäljare 4 000 kr.
    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 11 Mar 19:13
    tinni78 skrev 2010-03-11 15:05:52 följande:
    Min svägerska kollade med arbetsförmedlingen nu när hon blev arbetslös vad som gällde med enskild firma på hobbynivå. Och då fick hon till svar att hon inte kunde starta det när hon var arbetslös men om hon hade ett sedan innan med lite verksamhet i kunde hon ha kvar det på samma nivå utan att det påverkade. Så kolla upp med AF nu även fast du inte är formellt arbetslös ännu, för du kanske kan starta det nu och det inte påverkar när du väl blir arbetslös.
    ak74 skrev 2010-03-11 16:22:26 följande:
    När det gäller AF och eget företag tror jag att om man startar företag när man är arbetslös får man ingen a-kasseersättning. Om man har egen firma och samtidigt har en heltidsanställning kan man få a-kasseersättning men med vissa begränsningar. Det kan vara begränsat till x antal timmar i veckan sen gäller för alla att man bara får tjäna 1920kr/vecka.  Tror inte hobbyverksamhet räknas som företag i den bemärkelsen. Där är ju en ekonomisk begränsning samt att man inte är momsregistrerad hos skatteverket. Vad FK har för regler vet jag inte... En före detta arbetskamrat som är sångerska med egen firma fick bara sjunga 2 timmar i veckan för att få full a-kasseersättning...
    Jag funderar mycket ikring företagande just nu. Men jag tycker att "kundunderlaget" är aldeles för dåligt för att det skulle funka i dagsläget. Men eftersom jag har sagt upp mit från min tjänst utan att ha någon ny i bakfickan och dessutom är sjukskriven så är det mycket nu. Arbetsrehabiliteringen från fd arbetsgivaren brinner ju inne, men försäkringskassan är fortfarande skyldig att hjälpa mig och jag har rätt till samma ersättning. Ersättningen brukar ju oftast baseras på si och så antalet månader INNAN man blir sjuk/gravid/arbetslös. Nåväl till arbetsförmedlingen skall jag skriva in mig första dagen utan sjukersättning och så skickas info vidare till a-kassa etc. Arbetsförmedlingen här i stan har en massa starta-eget-kurser och det är något jag känner mig väldigt nyfiken på om det inte dyker upp något annat i jobbväg. Sedan brukar det också kunna gå att ansöka om "starta-eget-bidrag" eller bidrag för kvinnligt företagande etc. Det brukar handla om ersättning liknande a-kassan under ett antal månader för att man skall ha stöd att komma igång. Men, det är verkligen en hel djungel därute.
  • Äldre 11 Mar 19:19
    Mari78 m pojktriss skrev 2010-03-11 19:13:27 följande:
    Jag funderar mycket ikring företagande just nu. Men jag tycker att "kundunderlaget" är aldeles för dåligt för att det skulle funka i dagsläget. Men eftersom jag har sagt upp mit från min tjänst utan att ha någon ny i bakfickan och dessutom är sjukskriven så är det mycket nu. Arbetsrehabiliteringen från fd arbetsgivaren brinner ju inne, men försäkringskassan är fortfarande skyldig att hjälpa mig och jag har rätt till samma ersättning. Ersättningen brukar ju oftast baseras på si och så antalet månader INNAN man blir sjuk/gravid/arbetslös. Nåväl till arbetsförmedlingen skall jag skriva in mig första dagen utan sjukersättning och så skickas info vidare till a-kassa etc. Arbetsförmedlingen här i stan har en massa starta-eget-kurser och det är något jag känner mig väldigt nyfiken på om det inte dyker upp något annat i jobbväg. Sedan brukar det också kunna gå att ansöka om "starta-eget-bidrag" eller bidrag för kvinnligt företagande etc. Det brukar handla om ersättning liknande a-kassan under ett antal månader för att man skall ha stöd att komma igång. Men, det är verkligen en hel djungel därute.
    Djungel... Oh ja! Och ännu värre när inte skatteverket, arbetsförmedlingen och försäkringskassan kör med samma regler...
    Jag har ju egen firma sedan några år så vi får se hur det går i juli när jag blir arbetslös...
  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 11 Mar 19:26

    Godkväll förresten *skratt*. Jag har ju nästan bott här inne när jag pausat från sömnaden de senaste dagarna, så att ha varit borta en hel dag känns jättekonstigt. Idag har det blivit en heldag inne i stan. Först möte angående arbetsrehabilitering och sedan en massa väntan och lite shopping och ännu mera väntan för att sedan handla och bli upphämtad av maken. Det är då jag inser hur trött jag blir fortfarande av en massa intryck. Det är så mkt lindrigare att vara hemma.

    Men jag är sugen på en Jofotextur. Dels för att jag behöver några saker, men också för att shoppa lite viscosetyger till mig själv. Jag funderade på en tunika till mig själv i det röda molntyget från JNYdesign, men jag tror det är för stadigt och "formfast" och inte kommer få det rätta fallet tyvärr. Det är ju fördelen med bomull/lycran att det verkligen ger bra form och reson på plaggen, men när man vill ha böljande och lite "sladdrigt" tyg då går det sisådär.

    Fick förresten ett gratisnummer utav Elle idag på KappAhl. Har aldrig öppnat/läst den tidningen tidigare, men hittade en hel del intressant. Bl a var det ett reportage om modeindustrin och miljömedvetenhet och att de allra flesta företag och de stora Modehusen idag strävar mot ett mer miljömedvetet tänk, men att det är lång, lång bit kvar. Och att de måste lägga in tänket att plagg skall hålla bättre för miljöns skull. Att alltför mycket kläder inte klarar av att ärvas till nästa generation. Ser man till konsumtionen idag kommer bomullen vara slut/förbrukad om en inte alltför avlägsen framtid.

    Sitter här och väntar på att barn skall somna så jag och maken kan avrunda torsdagskvällen med en film, lite rött vin och mumsig mörk choklad. Vardagslyx kallas det

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd