• Äldre 7 Mar 15:10
    600100 visningar
    11405 svar
    11405
    600100

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 12 Mar 09:40
    tinni78 skrev 2010-03-12 09:19:49 följande:
    Igår köpte jag en Overlock , det blev en begagnad men oanvänd Huskylock 901. Jag får den nästa torsdag och kan nästan inte vänta tills dess.
    GRATTIS!!!  Åh, jag vill också köpa en OL!!!
  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 12 Mar 09:58
    Mimmi 71 skrev 2010-03-12 08:15:00 följande:
    Idag skall det bli lite sömna tillsammans med lite "måsten" gällande jobb.P.S Nu finns min "Blixten" inne hos mig Toknöjd! Men ännu mer nöjd var lillemannen när han kunde åka till dagis med tröjan på sig.
    Tröjan blev ju helt super! Åååå vad jag ser fram emot paket Skitsnyggt! Du lär hjälpa till att göra en till unge överlycklig vill jag lova *ler*.
    bakabakalitenkaka skrev 2010-03-12 09:15:50 följande:
    Alltså, hur gör ni för att få sy med barnen hemma? Eller det kanske är lättare med äldre barn? mitt troll är 2 år och tycker symaskiner är väldigt intressanta, så jag kan inte sitta och sy utan att hans små fingrar petar och rattar på allt.
    En film, gärna Blixten McQueen och så är dagen räddad *skratt*. Min treåring skulle kunna titta på den om och om igen en hel dag. Fast det får han inte. De två äldre 4½ och 6½ år kan både vara med en stund inne hos mamma (gärna sittandes bredvid med något annat pyssel) och får ibland "hjälpa till" att sy lite, men de tycker sällan att det är roligt någon längre stund och aktiverar sig himla bra själva genom lek med alla leksaker i stora rummet och mellan syrum och storarum ligger bara hallen.
  • emptyt­horn
    Äldre 12 Mar 10:01

    Här snorar vi också. Pigan blir så hiskeligt gnällig när hon blir förkyld, så jag längtar till kvällen så man får sätta sig vid maskin. Ingen ideé att försöka ens på dagtid, blir ju ändå avbruten hela tiden. Men försöker klippa och rita mönster på dagtid, det är som lättare att släppa än att springa från maskinen...

    Fick förresten min allra första beställning igår, gissa om jag blev mäkta mallig!
    Tänk att nån vill klä sitt barn i något som jag har sytt. WOW!{#lang_emotions_laughing}

  • Kaja
    Äldre 12 Mar 10:30

    Jag har varit lite låg nu några dagar. När livet ÄNTLIGEN skulle bli bättre efter alla tråkigheter i vinter.... ja, då rasar motorn på bilen. Kamremmen skulle visst vara inblandad. Troligen motorbyte och 20000 i utgifter, såvida man inte skrotar bilen helt, den borde vara värd kanske 30000 och frågan är om det är värt jobbet... Himla tur att jag inte köpte broderi-enheten till symaskinen.


    Nåja. jag har sytt lite till mig själv. Bilder i bloggen.


    Sew much fabric - sew little time!
  • madeby­infern­o
    Äldre 12 Mar 10:43
    bakabakalitenkaka skrev 2010-03-12 09:15:50 följande:
    Alltså, hur gör ni för att få sy med barnen hemma? Eller det kanske är lättare med äldre barn? mitt troll är 2 år och tycker symaskiner är väldigt intressanta, så jag kan inte sitta och sy utan att hans små fingrar petar och rattar på allt.
    med en mammig klängfia på 11 månader, en klåfingrig 2,5 åring och en fröken bestämd på 4,5 år som ska klippa och tejpa med allt så är det näst intill omöjligt det enda jag klarar om de inte tittar på tv och sover middag är att byta tråd i broderimaskinen för det går att göra med en hand - men då gäller det att ha förberett tyget i ramen osv i förskott... Så här blir det kvällar och helgen som det sys mest på, önskar mig mindre sömnbehov eftersom jag inte kan få fler timmar på dygnet

    Igår kom mitt Lundbydockhus från -75 med brutet tak som hör ihop med undervåningen jag fått tag på tidigare, behov av lite uppfrächning men sen så

    Renoveringen av två "vanliga" lundbydockhus är under produktion till döttrarna men detta behåller jag nog själv och gör något liknande tittskåp av det - egomamma

    Ska försöka få fota det och lägga i bloggen under helgen så ni får se härligheten, har aldrig sett denna variant förut, eller någon annan heller av lundby iofs
    Be the change that you want to see in the world - Gandhi
  • Äldre 12 Mar 10:44

    Ett sjukt litet troll somnade i soffan, så nu har jag passat på att rita lite nya mönster. Men eftersom tygerna huserar i trollets rum så blir det nog inte mer än så just nu.. Kanske kan jag muta med Handy Manny senare så hinner jag klippa lite också


    Colin 07.12.21
  • Kaja
    Äldre 12 Mar 10:55
    bakabakalitenkaka skrev 2010-03-12 09:15:50 följande:
    Alltså, hur gör ni för att få sy med barnen hemma? Eller det kanske är lättare med äldre barn? mitt troll är 2 år och tycker symaskiner är väldigt intressanta, så jag kan inte sitta och sy utan att hans små fingrar petar och rattar på allt.
    När de var i den åldern så klippte och ritade jag bara när de var vakna. Det gick liksom inte. Senare så går det att muta med film osv. Numera är dottern fyra och då leker hon gärna i syrummet när jag syr. Leken heter "riva ut alla tyger ur mammas garderob och leka koja", vilket brukar betyda 20 minuters städjobb efter varje sysession... Numera så sitter de gärna i knät på mig och syr, eller hjälper mig att gasa. Sonen sydde sitt första par byxor när han var 4-5 år sådär...
    Sew much fabric - sew little time!
  • plura
    Äldre 12 Mar 10:56
    Kaja skrev 2010-03-12 10:30:38 följande:
    Jag har varit lite låg nu några dagar. När livet ÄNTLIGEN skulle bli bättre efter alla tråkigheter i vinter.... ja, då rasar motorn på bilen. Kamremmen skulle visst vara inblandad. Troligen motorbyte och 20000 i utgifter, såvida man inte skrotar bilen helt, den borde vara värd kanske 30000 och frågan är om det är värt jobbet... Himla tur att jag inte köpte broderi-enheten till symaskinen. Nåja. jag har sytt lite till mig själv. Bilder i bloggen.
    Åh vad tråkigt, sånt vill man inte lägga pengar på.
    Det är nästan samma anledning som vi har till att åka omkring i en bil för 5 när vi är 7 i familjen (vi kör i omgångar -inga barn i bagaget)
    Minibussen den står fint parkerad framför huset
    -Jättefin tunika.

    Mimmi:
    Vilken fin tröja.
    Vill också ha lite randiga tyger.
  • Äldre 12 Mar 11:00
    Kaja skrev 2010-03-12 10:55:53 följande:
    När de var i den åldern så klippte och ritade jag bara när de var vakna. Det gick liksom inte. Senare så går det att muta med film osv. Numera är dottern fyra och då leker hon gärna i syrummet när jag syr. Leken heter "riva ut alla tyger ur mammas garderob och leka koja", vilket brukar betyda 20 minuters städjobb efter varje sysession... Numera så sitter de gärna i knät på mig och syr, eller hjälper mig att gasa. Sonen sydde sitt första par byxor när han var 4-5 år sådär...
    haha, rolig lek
    Colin 07.12.21
  • Äldre 12 Mar 11:02

    Är det nån mer än jag som är arbetslös och hemma om dagarna? Eller sitter ni andra och håller koll på jobbet mammalediga?


    Colin 07.12.21
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd